ابوزیدآباد، پایتخت گویش های محلی ایران

ابوزیدآباد، پایتخت گویش های محلی ایران

ابوزیدآباد، پایتخت گویش های محلی ایران

 

کویر ابوزیدآباد یا سیاهزگه

کویر ابوزیدآباد که به دلیل مجاورت با روستای ابوزیدآباد این نام را ازآن خود کرده، شاید بتوان گفت مهربان ترین و دلنشین ترین کویر ایران است.  از دلایل این دلنشینی، همجواری با روستای ابوزیدآباد با مردمی ست که به گویش بیذوی یا ابوزیدآبادی صحبت می کنند و در دل خانه های با ارزش قدیمی با معماری منحصر به فرد زندگی می کنند و جز به جز فرهنگ خود را حفظ کرده اند.

 

در این مقاله با آسمان هفتم همراه باشید تا این کویر باستانی را به شما معرفی کنیم:

 

موقعیت ابوزیدآباد

کویر ابوزیدآباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ  در نزدیکی روستای ابوزیدآباد از توابع آران و بیدگل، شهرستان کاشان، استان اصفهان است که با از مسیر کاشان و نطنز دسترسی بسیار عالی ای دارد. همچنین فاصله این کویر تا تهران چیزی حدود 200 کیلومتر است. 

سیاهزگه به معنی "شن سیاه" است. زمانی که از فراز تپه ها به افق کویر نگاه کنید، شن های بخشی از کویر به زنگ تیره است. به همین دلیل این نام محلی به این کویر اطلاق شده است. اهالی ابوزیدآباد قدمت این منطقه رو حدود 900 سال تخمین می زنند. با بررسی قدمت این گویش قدیمی در این منطقه توسط باستان شناسان و قلعه کرشاهی و آثار تاریخی دیگر شاهدی بر روزگارانی طولانی ست که این منطقه و مردمانش پشت سر گذرانده اند.

 

پایتخت گویش های محلی ایران

 ابوزیدآباد رو پایتخت گویش های محلی ایران نام گذاری کردند. مردم آران وبیدگل، کاشان تا دلیجان به این گویش صحبت می کنند. این گویش در زبان های باستانی همچون زرتشتی وپهلوی ریشه دارد و در دسته گویش های ایران مرکزی قرار می گیرد.

 

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی ابوزیدآباد، با دیوارهایی بلند که بارو ها بر آن استوار است ، مساحتی حدود 2000 متر و حدود 20غرفه و سکو با قدمتی بیش از 4 قرن متعلق به دوران صفوی است. این کاروانسرا به سبک معماری سلجوقی با چهار ایوان و به شیوه حیاط مرکزی ساخته شده که حوض آن با شکل هندسی منحصر به فرد و رنگ آبی فیروزه ای کف آن چون نگینی در میان این کاروانسرای آجری خاکی رنگ است. 
 این کاروانسرا در مسیر کاشان، یزد، اصفهان است و تا چند ده سال پیش شتربانان این شهرها همچنان در این کاروانسرا اطراق می کردند. خانه های تاریخی ابوزیدآباد یکی از منابع باارزش معماری ایران است که در بافت این روستا هنوز رنگ و بویی از هویت غنی این روستا رو داراست.

 

 امامزاده های باستانی

آستان امامزاده عبدالله بن علی و امامزادگان اسحاق و اسماعیل از فرزندان امام موسی بن جعفر علیه السلام هستند، پناهگاهی معنوی برای مردم ابوزیدآباد به حساب می آید و قدمت آن ها گواهی بر سالیان طولانی این منطقه است.

آخرین تور ها