چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

بندر چابهار(چهار بهار )


چابهار از شهرهای بندری و مناطق آزاد تجاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان، در حاشیه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد   که دارا ی جاذبه ها طبیعی و دیدنیهای منحصر به فرد فراوانی می باشد. چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران می باشدو به دلیل آب و هوای همیشه بهاری و معتدلش، به این بندر چهاربهار هم گفته می شود.

بعضی ها از چابهار به‌عنوان بهشت گمشده ایران یاد می‌کنند.سفر به چابهار از اوایل آبان تا اواسط بهار ، تجربه بسیار لذت بخشی خواهد بود.جهت آشنایی بیشتربا این بندر زیبا و رزرو تورهای متنوع با آسمان هفتم همراه باشبد .

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

جغرافیا واقلیم چابهار

چابهار مساحتی تقریبا ۲۵ هزار کیلومتر مربعی دارد و جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است. میانگین دمای چابهار ۲۴ درجه سانتی‌گراد و دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است.شهرستان چابهار دارای اقلیم بیابانی گرم و مرطوب می‌باشد. این بندر از شمال با بمپور، سرباز و راسک، از جنوب با دریای عمان، از شرق با پاکستان و از غرب با بندر جاسک و میناب همسایه است.

از آنجا که بندر چابهار نزدیک‌ترین مسیر دسترسی کشورهای افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است، اهمیت زیادی دارد و یکی از پر رونق‌ترین بنادر کشورمان می‌باشد. میانگین بارش سالانه در این شهرستان ۱۱۰٫۳ میلی‌متر  است.آب این شهرستان از طریق ۱۰۴۲ حلقه چاه و ۱۳ رشته قنات با میزان آبدهی ۵٫۹۵ میلیون متر مکعب و رودخانه‌های سرباز با میزان آبدهی متوسط سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب تأمین می‌شود.

مردم‌شناسی و فرهنگ

مردم چابهار بلوچ و اهل مذهب تسنن هستند و به زبان و گویش بلوچی و مکرانی سخن می‌گویند. لهجه مکرانی بیشتر در مرکز و جنوب بلوچستان و همچنین در بندر جاسک رواج دارد.. وقتی به چابهار می‌‎روید یکی از اولین چیزهایی که توجه شما را جلب می‌‏کند، پوشش مردان و زنان این شهر است. مردان بلوچ لباس مخصوص محلی بلوچی می‏‌پوشند. زنان این منطقه هم معمولا در کنار لباس محلی بلوچی از چادر مخصوص بلوچی استفاده می‌‏کنند.

مردم بلوچ شهر چابهار برخلاف بسیاری از  مردم دیگر شهرها به آداب‌ و‌ رسوم و سنت‏‌های آبا و اجدادی خود کاملا پایبند هستند. عیدهای مذهبی مثل عید فطر و عید قربان در این شهر مطابق با مناسک مذهب سنی و آداب و رسوم بومی برگزار می‏‌شود. مردم چابهار برای مراسمی مثل جشن‏‌های عروسی هم آداب و رسوم خاص خود را دارند و این مراسم را در طی چند روز برگزار می‌‏کنند.

از دیگر جلوه‏‌های زیبا و دوست‌داشتنی فرهنگ بلوچستان موسیقی و رقص زیبای بلوچی است که آوازه و شهرت آن از مرز‌های سیستان و بلوچستان هم بیرون رفته است.

تورهای متنوع کیش با آسمان هفتم

اقتصاد چابهار

بخش بزرگی از اقتصاد این شهر به سازمان منطقه آزاد صنعتی-تجاری چابهار وابسته است. دو اسکله مهم چابهار میزبان کشتی‌‎های اقیانوس‌‎پیما هستند. این بندر یکی از مهم‌‏ترین شهرهای پرورش ماهی ایران هم محسوب می‏‌شود.

کشاورزی هم در این شهر رونق دارد و کشت انواع میوه مثل موز، انبه، لیمو، سبزی و صیفی‏جات و… در این شهر رایج است. گردشگری و فروش صنایع‌دستی و سوغات مختلف مثل سوزن‏دوزی، حصیربافی و… هم بخش دیگری از درآمد مردم چابهار را تامین می‌‏کند.

فرودگاه چابهار

فرودگاه چابهار در شهرستان کنارک در فاصله 30 کیلومتری بندر چابهار قراردارد. امروزه سفرهای هوایی به چابهار از طریق فرودگاهی در شهرستان کنارک انجام می شود. این فرودگاه میزبان پروازهای داخلی و پرواز های خارجی می باشد.
در حال حاضر پروازهای داخلی در فرودگاه چابهار از مبدا و به مقصد فرودگاه مهرآباد در تهران انجام می شود و همچنین برای پروازهای خارجی به شهر دبی در امارات و مسقط در عمان انجام می شود.


جاذبه های طبیعی و تاریخی چابهار

علاوه بر آب و هوای مطلوب و موقعیت راهبردی، این بهشت گمشده ایران جاذبه های کم نظیری نیز دارد که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. 

    جنگل های حرا در نزدیکی خلیج گواتر
    ساحل صخره ای یا ساحل دریا بزرگ
    کوه های مریخی
    تالاب لیپار
    درخت مکرزن یا همان درخت انجیر معابد
    سواحل مکران

کوه‌های مریخی چابهار

رفتن به کوه‎‌های مریخی چابهار یک تیر است و چند نشان؛ چرا که هم جاده رسیدن به آن یکی از شگفت‌‎آورترین مسیرها است، هم خود این کوه‎‌ها بی‌‎نظیر و منحصربه‌فرد هستند و هم اینکه آسمان شب این منطقه به صورت باورنکردنی پرستاره و افسانه‌‎ای است.

کوه‎‌های مریخی در حدود ۳۵ تا ۴۰ کیلومتر با چابهار فاصله دارد و بازدید از آن‎ها به سادگی امکان‎‌پذیر است.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

موج‌‌فشان جابهار

پدیده موج‏‌فشان از برخورد موج‏‌های پرسرعت به صخره‏‌های کنار ساحل شکل می‏‌گیرد. در اصطلاح به آن فواره طبیعی آب هم گفته ‏می‌‏شود چون گاهی که سرعت موج زیاد باشد ممکن است آب دریا در برخورد با صخره تا بیست متر هم بالا برود و درست مثل یک فواره به پایین سقوط کند.

اگر دوست دارید عظمت این موج‏‌فشان‌‎ها را از نزدیک ببینید باید به بوستان ساحلی دریا‌بزرگ در شهر چابهار بروید. بد نیست بدانید از آن‏جایی که سرعت و قدرت این موج‏‌ها به بادهای موسمی بستگی دارد بهترین زمان سال برای تماشای آن‏‌ها معمولا از نیمه دوم اردیبهشت تا نیمه اول شهریور است؛ در این ماه‌‎ها بادهای موسمی با قدرت بیشتری می‌‎وزد.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

ساحل نورانی تنگ

طبیعت چابهار پر از شگفتی است. گاهی در این طبیعت با پدیده‏‌هایی‌ روبه‌‏رو می‏‌شویم که شبیه آن را تنها در فیلم‏‌های فانتزی می‌‏توان دید. یکی از این عجایب حیرت‌‎ا‌نگیز، ساحل نورانی روستای تنگ است. این ساحل زیبا در بعضی شب‏‌های پاییز و زمستان به رنگ آبی درخشان درمی‌‏آید و چشم اندازی باورنکردنی به‌وجود می‌‎آورد.

دلیل این پدیده منحصر‌به‌فرد فیتوپلانکتون‌‏هایی هستند که در آب‏‌های این ساحل وجود دارند. این فیتوپلانکتون‏‌ها چند ساعتی پس از تاریک شدن هوا شروع به درخشش درون آب می‌‏کنند و باعث می‌شوند تا ساحل تنگ، نورانی و خیره‏‌کننده شود.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

روستای درک و سواحل مکران

روستای درک محل آشتی دریا و صحراست. این روستا یکی از آبادی‌‏های بخش زرآباد شهر کنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. روستای درک در امتداد سواحل مکران قرار دارد و گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. ساحل شنی روستای درک یکی از منحصربه‌‏فردترین ساحل‌هایی است که در آن تپه‌‏های ماسه‌‏ای به موج‌های دریا می‌‏رسد. تنها دیدن غروب آفتاب حیرت‌اگیز این ساحل می‌‏تواند بهانه خوبی باشد برای سفر به آن.

اگر اهل آفرود و ورزش‌‎های آبی هم باشید، این ساحل مقصد خیلی خوبی است. روستای درک در ۱۷۰ کیلومتری غرب چابهار و در فاصله ۱۰ کیلومتری از روستای زرآباد واقع شده است.سواحل مکران به خط ساحلی ایران در محدوده دریای عمان گفته می‌شود. بیشتر خط ساحلی مکران در استان سیستان‌ و بلوچستان قرار دارد.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

دریاچه صورتی لیپار

کافی است از چابهار خارج شوید و به سمت بندر گواتر بروید. پس از طی مسافتی در حدود ۲۰ کیلومتر باز هم طبیعت بکر منطقه شما را شگفت‌‏زده خواهد کرد. با دریاچه‌‏ای کم‌‏نظیر روبه‌‏رو خواهید شد که برخلاف ذهنیت همه ما به رنگ صورتی است. این دریاچه که البته بعضی آن را تالاب می‌‏دانند به اسم لیپار مشهور است.

رنگ صورتی این دریاچه به دلیل وجود فیتوپلانکتون‌‏ها در آب است. البته رنگ صورتی دریاچه لیپار با توجه به تشدید فعالیت پلانکتون‏‌ها و بعضی فاکتورهای دیگر در بعضی ماه‌‏ها مثل فروردین، خرداد، شهریور، مهر، بهمن و اسفند پررنگ‌تر است.


خلیج گواتر

در جنوب شرقی‌‏ترین نقطه از خاک ایران خلیجی به اسم خلیج چابهار یا خلیج گواتر قرار گرفته‌ ‏است. این بندر یکی از مهم‏‌ترین مرکزهای صید میگو در شهر بندری چابهار محسوب می‌‏شود. در این خلیج فرصت‏‌های زیادی برای گردش و طبیعت‌‏گردی وجود دارد. به عنوان مثال می‌‏توانید با قایق به شمال آن بروید و از جنگل‎‌های حرا دیدن کنید. یا این‏که در خود خلیج گواتر قایق‏‌سواری کنید و دلفین‏‌هایی که قایق‏‌ها را تعقیب می‌‏کنند تماشا کنید. اگر اهل شنا هستید هم می‏‌توانید تنی به آب بزنید.


ساحل تیس چابهار

ساحل تیس در ۱۰ کیلومتری شمال چابهار قرار دارد و یکی از اسکله‎‌های ماهیگیری و سواحل شنی منطقه به شمار می‌‏رود. اگر اهل شنا و آب‌تنی ‏کردن هستید ساحل تیس بهترین گزینه است. عمق دریا در این ساحل تنها یک‎ متر و نیم است و به دلیل شیب ملایم ساحل این عمق کم تا مسافت زیادی امتداد دارد.

در این ساحل امکاناتی مثل زمین بازی کودکان، رستوران، دوش آب و … وجود دارد. اگر اهل تفریحات آبی و موتوری هم باشید می‌‏توانید از قایق، شاتل و جت ‏اسکی‌‏های موجود در این ساحل استفاده کنید.ساحل تیس قدمت چند هزار ساله دارد. یکی از بناهای مشهور باستانی به نام قلعه پرتغالی‌‏ها هم در همین ساحل وجود دارد. اگر به این ساحل رفتید وقتتان را جوری تنظیم کنید که حتما در هنگام غروب آفتاب آنجا باشید تا تماشای یک غروب دل‌انگیز را از دست ندهید!

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران

بندر کنارک چابهار

بندر کنارک در حدود ۱۰۰ کیلومتری چابهار قرار دارد و یکی از بندرهای مهم ماهیگیری سیستان و بلوچستان است. این بندر محل مناسبی برای خرید کفش و لوازم کوهنوردی است؛ به همین دلیل به این بندر بهشت کوهنوردان هم می‌‏گویند.


پارک سنگی لیپار

بدون شک پارک سنگی لیپار چابهار که به اسم پارک ساحلی لیپار هم مشهور است زیباترین ساحل چابهار است. پارک سنگی لیپار در ساحل مکران که محل پهلو گرفتن لنج‌‎ها و کشتی‎‌های زیادی است واقع شده. تماشای لنج‎‌های بومی از جاذبه‌های دیدنی‌ این مکان محسوب می‌‎شود.

کلبه غواصی چابهار هم در همین ساحل قرار دارد. غواصی در آب‏‌های آزاد فرصتی است که چابهار به شما هدیه می‌‎دهد؛ شما می‌‎توانید آن را در سایت غواصی که در دریای عمان قرار دارد تجربه کنید. در این سایت می‏‌توانید از تفریحات دیگری مثل اسکی روی آب، موج‎‌سواری، قایق‌سواری، شاتل، ماهیگیری تفریحی و… هم لذت ببرید.

تورهای لحظه آخری قشم با آسمان هفتم

ساختمان تلگرافخانه چابهار

ساختمان تلگرافخانه یکی از جاذبه‌‎های تاریخی مهم چابهار است. این بنا در اواخر دوره قاجار به دست پرتغالی‌ها ساخته شد و هدف از ساخت آن رونق دریانوردی، تجارت و برقراری ارتباط میان هند، بندر گواتر، بندر جاسک و بندرعباس بود؛ اما بعدها، این ساختمان به اداره پست تغییر کاربری داد و به همین دلیل به آن تلگرافخانه می‌‌گویند. جالب است بدانید که این بنا یکی از قدیمی‌‎ترین تلگرافخانه‌‎های ایران است.

شکم‌گردی و رستوران در چابهار

بیشتر غذاهای بلوچی پایه‌‎ای از ماهی، گوشت و خرما دارد و همراه با نان و برنج پخته و سرو می‌شود. برخلاف بسیاری از شهرهای جنوبی مردم چابهار خیلی از ادویه‎‌های تند در پختن غذاهای‎شان استفاده نمی‌‎کنند.

قلیه ماهی، تباهگ و استانبولی بلوچی، بریانی ماهی، بت ماش، املت‎سوزی، ماهگی پچ، نان‎های محلی، شیرینی چنگال، شوده، ترشی‎های لیمو و انبه و … بعضی از غذاهای محلی بلوچی و چاشنی‎‌های خوش‎‌طعمی است که مردم این منطقه همراه با غذا میل می‌کنند مانند غذای محلی بلوچ تباهگ
 

در چابهار رستوران‎های خوب زیادی برای چشیدن طعم واقعی غذاهای محلی وجود دارد که چند تا از آن‌ها را نام می‌بریم.

رستوران بلوچ: بلوار امام، مقابل پمپ بنزین

رستوران مکران: انتهای خیابان امام خمینی، جنب هتل بین المللی لاله

رستوران براسان: پلاژ ساحلی تیس

رستوران تهرانی: بلوار امام، مقابل مرکز بهداشت

رستوران بام چابهار: بالاتر از مجتمع تجاری صدف، روبه‌روی مجتمع تجاری پردیس

بیشتر بخوانید: ۸ جای دیدنی برای اجاره کلبه چوبی وسط جنگل
 

مجله گردشگری آسمان هفتم

سوغات چابهار

شهر چابهار جان می‎‌دهد برای سوغاتی خریدن. در این شهر که یکی از مراکز بزرگ خرید کالاست همه نوع سوغاتی پیدا می‌‎شود؛ از صنایع دستی ،کالاهای سنتی و محلی گرفته تا خوراکیهای خوشمزه و کالاهای مدرن . بنابراین می توانید با دستی پر از این شهر همیشه بهار برگردید. اما موارد زیر در زمره محبوب ترین سوغاتیهای  چابهار قرار دارند:

  •     شیرینی لندو
  •     ماهی و میگو
  •     سنگ های قیمتی
  •     گلیم بافی
  •     سکه دوزی
  •     سوزن دوزی
  •     حصیر بافی

مراکز خرید چابهار

منطقه آزاد چابهار یکی از شهرهای محبوب برای خرید است و مراکز خرید و بازارهای زیادی دارد.تعداد کسانی که برای خرید به منطقه آزاد چابهار می روند، کم نیست. برای این گروه، مکان های زیر می توانند گزینه های ایده آل و سرگرم کننده ای باشند:

  •     بازار زرگرها
  •     مجتمع تجاری تیس
  •     مرکز تجاری ابریشم
  •     مجتمع تجاری صدف
  •     مرکز خرید فردوس
  •     مرکز تجاری پردیس

چابهار هتلهای لوکس و بی نظیر

همه چیز در مورد هتل‌های چابهار

همانطور که گفته شد بندر چابهار هر ساله میزبان گردشگران زیادی است. طبیعتا برای پذیرایی از این مسافران به هتل های مناسبی نیز احتیاج خواهد بود. از این نظر چابهار شرایط خوبی دارد و هتل‌های آن توانسته‌اند رضایت میهمانان را فراهم کنند. ؛ برای آنها که می خواهند در پاییز سری به این سرزمین دیدنی بزنند؛ هتل های خوب و مجهز کم نیست. هر چند در چابهار نمی توانید به اندازه کیش و قشم انتظار هتل های متعدد داشته باشید، اما چند اقامتگاه این شهر را می توان در لیست بهترین هتلهای چابهار قرار داد.

از جمله هتل های خوب، محبوب و پرطرفدار چابهار

  • هتل لیپار؛  هتل 5 ستاره چابهار
  • هتل سدس5 ستاره تازه تاسیس
  • هتل لاله 4 ستاره؛ نماینده گروه هتل های لاله در چابهار 
  • هتل فردوس 4 ستاره؛ از نوسازترین هتل های چابهار
  • هتل شاهان 4 ستاره؛ بین المللی و مجهز
  • هتل 3 ستاره ونوس؛ هتل ساحلی چابهار
  • هتل 3ستاره آذین
  • هتل آپارتمان رویال
  • هتل آپارتمان شوهاز  
     

جهت خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل در چابهار به سایت آسمان هفتم مراجعه شود .

 

آخرین تور ها

آخرین تور های چابهار