تجربه جشن باشکوه کریسمس در قلب اصفهان

تجربه جشن باشکوه کریسمس در قلب اصفهان

کریسمس در جلفای اصفهان

حال و هوای آخرین روزهای دسامبر تقویم میلادی و روزهای کریسمس، از جذابترین اوقات سال برای مردم جهان است. زمانی که همه بدون مرز و محدودیت جشن وشادی را تجربه می کنند، بسیار لذت بخش باشد.

در روزهای کریسمس، اگر در شهرهایی زندگی می کنید که در آن همزیستی ادیان بخصوص ارمنیان وجود دارد، می توانید به کلیسا بروید و یا در کنار یک خانواده ارمنی شب کریسمس را بگذرانید و داستان ها و فلسفه های این شب و رسومات آن را بشنوید. فلسفه نان و شراب بر سر سفره شام و تمام جزییات مربوط به شام شب کریسمس از دلنشنین ترین داستان های این شب است. آژانس آسمان هفتم در نزدیکی این کلیسای بی نظیر در اصفهان، مشتاق است که شما را با کریسمس در محله جلفا آشنا کند.

 

داستان ارمنیان اصفهان

ارمنیان اصفهان، در زمان شاه عباس صفوی و به دستور او از وطن خود که منطقه نخجوان کنونی با نام جلفای قدیم است، کوچانده شده و ابتدا در شمس آباد اصفهان و سپس در جلفای کنونی اصفهان با نام جلفای نو ساکن شدند. داستان کوچ ارامنه و طی مسیری کوهستانی و عبور از شهرهای مختلف تا رسیدن به اصفهان، داستانی طولانی است، اما آن ها از همان ابتدای ورود شروع به ساختن خانه و محله خود کردند و مانند تمام اقوام مذهبی، اولین چیزی که بنا کردند محل عبادت، یعنی کلیسا بود. آراکل داوریژتسی(Arakel Davrizhetsi) تاریخ نگار و کشیش ارمنی در کتاب تاریخی که تالیف کرده، بصورت کامل ماجرای کوچ ارامنه را شرح داده است.

 

کلیساهای محله جلفا

اولین کلیسای ساخته شده در این محله کلیسا وانک و پس از آن کلیسای بیت لحم و کلیسای سرکیس مقدس است. البته کلیساهای استان اصفهان متعدد است که از آن ها به کلیسا کاتولیک ها و کلیسای یوحنا هم می توان اشاره کرد. این محله شامل بخش های متفاوتی است اما مهم ترین بخش آن میدان تاریخی این بافت است که بر سه کلیسای مهم ارامنه اصفهان اشراف دارد.

 

کلیسا وانک

کلیسا وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس که از نام کلیسایی به همین نام در نخجوان، اولین محل سکونت ارامنه اصفهان گرفته شده است، کلیسایی تاریخی است که در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. «وانک» در زبان ارمنی به معنی صومعه است. برج ناقوس این کلیسا در سه طبقه بنا شده و در طبقه دوم ساعت بزرگ سنگینی قرار دارد که در کتیبه ای به بنا کننده و اهدا کننده این برج وساعت اشاره شده است. بطور کل اگر به عنوان یک بازدید کننده کنجکاو به این کلیسا می روید، توصیه می کنم از هیچ کتیبه ای به راحتی نگذرید.

بنای این کلیسا بیشتر از خشت خام ساخته شده، برخلاف کلیساهای کهن که از سنگ ساخته شده اند، بهمین دلیل این کلیسا حس آرامش و دلپذیری بیشتری دارد. دو گنبد کلیسا که گنبد بزرگ بر روی محراب کلیسا قرار گرفته و گنبد کوچک بر روی محل استقرار عبادت کنندگان، به تاثیر از معماری عصر صفویه به شکل مدور ساخته شده است، برخلاف گنبد کلیسای کهن ارمنی که مخروطی شکل اند.

در زمان بازدید از کلیسای وانک، بعد از تماشای ریسه های چراغ که از سرتاسر کلیسا کشیده شده است، تماشای درخت کاج تزیین شده بزرگ صحن کلیسا، وارد بخش اصلی کلیسا و عبادت گاه اصلی می شوید. جایی که نقاشی بزرگی از عیسی مسیح در محراب آن نقش بسته شده و دور تا دور آن ترسیم هایی است از بهشت و جهنم که باید سر خود را بلند کنید و با تماشای این تصاویر واضح و بی پرده چنان تحت تاثیر قرار می گیرید که تا دقایقی فقط چشم هایتان در اطراف محراب می چرخد.

 

کریسمس

در محله جلفا همزمان با بسیاری از کشورهای جهان، کریسمس با سالروز میلاد مسیح در 25 دسامبر آغاز و تا 6 ژانویه ادامه دارد. اما باید به این نکته اشاره کرد که کریسمس اصلی ارمنیان ایران در 6 ژانویه همزمان با روزی است که سه مغ ایرانی به دیدن مسیح تازه متولد شده می روند و هدایایی به او تقدیم می کنند. در میان ارمنیان رسم است که در این روز به کودکان هدیه می دهند.

درخت کاج تزیین شده، از مهم ترین نمادهای کریسمس مسیحیان است که نماد برکت و سبزی است و شکل هندسی مثلث گونه ی آن یادآور اعتقاد به تثلیت است که میان بسیاری از مسیحیان پذیرفته شده است. 

 

حال و هوای محله جلفا در کریسمس 

در این روزها، جلفا بهترین محله اصفهان برای قدم زدن و تماشا است. کافه های زیبای محله جلفا، دکان هایی با محصولات جذاب قدیمی و عتیقه، چراغانی کافه ها و شور وحال مردمی که در حال قدم زدن اند یا سفارش قهوه های معروف ارمنیان هستند، می تواند تجربه ای بی نظیر از کریسمس و حال وهوای سال نو میلادی در ایران باشد.

 

آدرس: کوی کلیسا، خیابان نظر شرقی، چهارراه حکیم نظامی، محله جلفا

آخرین تور ها