خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

خانه ی مشروطه تبریز

کلان شهر تبریز تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است،که در دوره قاجار  به شکوفایی رسید،به‌طوری که در این دوره به‌عنوان مهم‌ترین شهر ایران شناخته می‌شد. در دوران معاصر نیز این شهر یکی از مراکز مهم اقتصادی و صنعتی در سطح کشور محسوب می‌شود. این شهر در دو سده اخیر، مبدأ بسیاری از تحولات اجتماعی، فرهنگی و صنعتی در ایران بوده است، به‌طوری که این شهر مانع خاموشی انقلاب مشروطه در ایران شد. خانه مشروطه تبریز نمادی از انقلاب مشروطه است. برخی از عناصر کلیدی مشروطه در این خانه جمع می‌شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به ستارخان و باقرخان اشاره کرد. این خانه در سال ۱۳۷۵ به موزه مشروطه تغییر کاربری داد.

آسمان هفتم شما را به ادامه مطلب دعوت میکند.

کیش از تبریز

مشهد از تبریز

مجله گردشگری 

معماری خانه مشروطه تبریز

این بنای زیبا در حدود ۱۳۰۰ مترمربع مساحت دارد که در دو طبقه از سنگ و آجر و خشت ساخته شده است. معمار این بنا که حاج ولی معمار است، که پس از سال‌ها زندگی در روسیه در سال ۱۲۴۷ به ایران آمد و این بنای زیبا را به سبک معماری زمان قاجاریه بنا نهاد. یکی از قشنگ‌ترین قسمت‌های خانه، سرسرا و اتاقی رو به حیاط است که در طبقه‌ی دوم قرار دارد و در و پنجره‌های مشبک آن با شیشه‌های رنگی مزین شده‌اند. نورگیر سرسرا نیز روی چهار ستون با سرستون‌هایی با گچبری قرار دارد و درون آن با آیینه و شیشه‌های رنگی تزیین شده است.تمامی پنجره‌‌های‌ این خانه، ارسی‌‌هایی (پنجره‌‌های مشبکی که به‌جای گشتن روی پاشنه گرد به بالا می‌‌روند و در محفظه‌‌ای که روی آن قرار گرفته جای می‌‌گیرند) هستند که با رنگ‌‌های قرمز، سبز و سفیدشان زیبایی خانه را دوچندان کرده‌‌اند.

ساعات بازدید ازخانه مشروطه تبریز

در تمام روزهای هفته (جز دوشنبه‌ها) می‌توانید از خانه مشروطه تبریز بازدید کنید. ساعات کار این مجموعه در نیمه اول سال از ۹ تا ۱۹:۳۰ و در نیمه دوم سال از ۹ تا ۱۷:۳۰ است. این خانه موزه در ایام سوگواری فعالیت ندارد.

 

آسمان هفتم سفر خوشی را برای شما آرزومند است.

 

آخرین تور ها