تجهیزات سفر به کویر

تجهیزات سفر به کویر

تجهیزات مورد نیاز سفر به کویر

 

امنیت در سفر، از مهم ترین فاکتورهایی ست که باید در نظر بگیرید. چه در مقصد اقامتگاه رزرو کرده باشید، چه قرار است با ماشین و امکانات خودتان سفر کنید، مهم ترین چیز امنیت شماست که باید با امکانات و تجهیزات کامل و مناسب سفر و مقصد، بررسی بهرین زمان ها برای سفر به آن مقصد و برسی راه های دسترسی و امکانات اطراف، امنیت و راحتی سفر خود را تضمین کنید. 
افرادی که مداو سفر می کنند، بخصوص سفر های پرریسک در طبیعت، تجربیات زیادی در این نوع سفر ها دارند، بنابراین در درجه اول اگر قرار است به مقصدی ناشناخته سفر کنید، سعی کنید با فردی باتجربه سفر بروید. اما اگر عاشق تفریحات و هیجان هستید و دوست دارید خودتان سفرتان را مدیریت کنید، لازم است اطلاعاتتان را بالا ببرید. 


ما در آسمان هفتم در تلاشیم تا بتوانیم دید جامعی از مقوله سفر به شما بدهیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا بهتر بتوانید تجهیزاتی که نیاز است با خود به کویر ببرید را ارزیابی کنید.



آشنایی با محیط کویری

کویر یکی از زیباترین و خشن ترین مقاصد طبیعی ست که میتوان به آن سفر کرد. بالا رفتن دمای هوای روز حتی در زمستان، کم آبی بدن، نیش حشرات، گیر کردن در رمل ها و گم کردن راه بدلیل یکسان بودن محیط اطراف از خطرات در کمین است. البته علاوه بر اینها، افت دمای شب را هم در نظر بگیرید که اگر قرار است در دل کویر کمپ بزنید، می تواند یک مشکل جدی باشد.
تجهیزات سفر به کویر بستگی به نوع سفر شما دارد. ممکن است بخواهید در یک نقطه کمپ بزنید و بساط خود را برپا کنید، ممکن است این نقطه از اولین آبادی دور یا به آن نزدیک باشد. ممکن است بخواهید در دل کویر با ماشین برانید یا بخواهید در دل کویر هایک کنید. تمام اینها بر شرایط و تجهیزاتی که باید با خود ببرید تاثیر می گذارد و از هیچ از آنها نباید به سادگی بگذرید. 

 

چادر مسافرتی

اولین گزینه که باید به فکر آن باشید، پادر مسافرت یاست. بسته به نوع سفر خود، باید چادر مناسب را انتخاب کنید. اگر قصد سفر همراه تور و با کوله پشتی را دارید، باید انواع چادر های سبک را انتخاب کیند. اما اگر قصد سفر با خودرو را دارید، می توانید از چادر های جادار تر که بالطبع سنگین تر هم هستند، استفاده کنید. چادری انتخاب کنید که در ها و پنجره های بزرگ داشته باشد تا علاوه بر اینکه جریان هوا در آن بیشتر است، برای محیط کویری هم مناسبتر هستند. 


لباس مناسب کویر

هیچگاه در کویر لباس آستین کوتاه نپوشید. حتی زمانی که به مناطق مرطوب و شمالی سفر می کنید. توصیه می شود روی تیشرت، یک پیراهن آستین دار نخی بپوشید که علاوه بر جریان هوا، از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. شلوار راحت و گشاد بپوشید، شلوارهای جین بدترین انتخاب برای سفرهای کویری ست. 
از جوراب های ضد رطوبت استفاده کنید. برعکس لباس های نخی، استفاده از جوراب های نخی بدلیل جذب رطوبت، باعث تحریک پوست و ایجاد تاول می شود.
از شالهای نخی بلند برای پوشاندن سر استفاده کنید تا از تابش مستقیم آفتاب به سرتان جلوگیری کنید. علاوه بر این اجازه وارد شدن بیش از حد شن به موهایتان را هم نمی دهد. مگر نه تا هفته ها در رختخوابتان شن ها همراه شما هستند:))))


کوله پشتی

انتخاب کوله پشتی به مدت زمان سفر شما بستگی دارد. بنابراین اگر یک یا دو روزه سفر می کنید، از بردن وسایل اضافی خودداری کنید اما در عوض، اگر قرار است بیش از دو روز در طبیعت بمانید، لازم است وسایل مورد نیاز را حتماً با خود داشته باشید.
سایز کوله پشتی، ظرفیت(لیتر) داخل آن، امکانات و قلاب ها و جیب های بیرون آن برای دسترسی بهتر به تمامی وسایل، راحتی آن و اینکه مناسب با آناتومی بدن شما باشد از مواردی است که هنگام خرید باید آن را در نظر بگیرید.



برای کویر کفش بپوشیم یا صندل؟

در انتخاب کفش دقت کنید که با توجه به گرمای کویر و قدم زدن های طولانی، پوشیدن کفش میتواند پاهایتان را اذیت کند. اما در عین حال اجازه نفوذ شن وماسه به پوست پا و خراشیدن پوست نازک بین انگشتان را نمی دهد. اما بعد از مدتی راه رفتن حتماً پاهایتان را از کفش بیرون بیاورید و سعی کنید آن را ماساژ دهید، بخصوص اگر تجربه اولی ست که طولانی مدت در طبیعت پیاده روی می کنید.
در عین حال صندل، پوششی سبک و راحت برای پیاده روی در مناطق گرم است. پاها جریان هوای بیشتری راحس می کنند و چون انتخاب کفشی که اصلاً شن های ریز به آن نفوذ نکند کمتر است، با پوشیدن صندل دیگر مشکل گیر افتادن شن در کفش را نخواهید داشت. اما بزرگترین ایراد صندل این است که از شما در مقابل نیش خزندگان وحشرات محافظت نمی کنید، بخصوص اگر قرار است در کویر شب نشینی کنید.
در سفرهای طبیعت گردی، مهم ترین عضوی که باید از آن مراقبت کنید، پاها هستند. سعی کنید با روغن های سبک انتخاب هر کدام بسته به نظر و راحتی شماست، اما اگر تجربه ای ندارید توصیه می شود همراه خود یک صندل سبک هم همراه داشته باشید. 


عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب

این دو مورد نیازی به تاکید ندارد. همراه کل تابستان است. از کرم های قوی و سبک استفاده کنید. بهتر است علاوه بر کرم ضد آ،تاب برای صورت، از اسپری های ضد آفتاب برای دست ها هم استفاده کنید. عینک آفتابی طبی، کلاه نقاب دار را هم فراموش نکنید.

 

قمقمه آب

آب نیاز به تاکید ندارد. مداوم آب بنوشید و به حس تشنگی اکتفا نکنید. این لازمه ی تمام سفر های طبیعت گردی است. بصورت مرتب آب نوشیدن انرژی شما را ذخیره می کند و دچار خستگی ناگهانی نمی شوید. از قمقمه های بزرگ استفاده نکنید تا راحت تر حمل شود.

قمقمه های فلزی دمای آب خنک را بهتر نگه می دارند، قمقمه های پلاستیکی سبک ترندو برای کوله مناسبترند اما اگر دما بیش از حد بالا رود، آب ممکن است خیلی داغ شود و بوی نامطبوعی هم بگیرد. البته می توانید از یک دستگاه کوچک تصفیه آب هم استفاده کنید تا از منابع آبی که ممکن است در کویر بیابید، استفاده کنید.

 

 


لوازم خواب و مراقبت های اضافه

توصیه می شود از کیسه خواب استفاده کنید اما اگر به هر دلیلی ممکن نبود یا امکان بردن وسایل بیشتری داشتید، یک پتوی سبک، ملحفه نخی، روسری یا پارچه نخی از واجبات سفر است. شب های کویر ممکن است بسیار سرد شود و به پتوی اضافهنیاز داشته باشید، ملحفه نخی را منی توانید به عنوان زیانداز روی شن ها هم استفاده کنید و یک پارچه نخی کوچک برای بستن دور گردن یا سر هم مناسب است. 
طبق تجربه اگر یک پارچه کوچک نسبتاً ضخیم داشته باشید بهتر است. اگر تازه کار باشید احتمال اینکه در حین پیاده روی طولانی پایتان پیچ بخورد زیاد است. می توانید با بستن آن پارچه به اطراف مچ پا خود را تا ایستگاه بعدی برسانید. 

 

این بخش، توصیه هایی ست که برای افرادی که می خواهند با ماشین شخصی بصورت تکی یا گروهی به سفر بروند:

 

در ابتدا باید موتور ماشین را بررسی کنید که توان تحمل حرارت بالای کویر را داشته باشد. آب کافی برای خنک کردن موتور ماشین(حداقل 20 لیتر) همراه داشته باشید. ماشین های کاربراتوری بدترین وسیله برای سفر به کویر است. زود جوش می آوردند و آسیب جدی به ماشین وارد می شود.
از باد و استقامت لاستیک ها مطمئن باشید و لاستیک زاپاس همراه داشته باشید. 
ارتفاع ماشین خود از سطح زمین را بررسی کنید. 
در ابتدای مسیر باک بنزین/گاز ماشین خود را پر کنید. 

 

تجهیزات ضروری برای سفر با ماشین شخصی:

قلاب بکسل یا شگل(Shackles): سایز قلاب باید حتماً متناسب با سایز قلاب بکسل ماشینتان باشد.  برای هر ماشین حداقل 4 قلاب بکسل همراه داشته باشید. 
تسمه بکسل: تسمه هایی با قابلیت ارتجاعی از نوع دیگر بهتر است. سعی کنید تسمه دوبل داشته باشید که عرض آن حداقل 8 سانتی متر و طول آن حداقل 8 متر باشد.  
کمپرسور باد: با توجه به سایز لاستیک های تایر ماشین، حتماً کمپروسور دو سیلندر همراه داشته باشید که بتوانید با سرعت و انرژی کمتری تایر ها را باد کنید. باد کافی تایر ها برای عبور از جاده خاکی و هندلینگ بهتر بسیار ضروری است. 
درجه باد (گیج باد): دمای بالا باعث بالا رفتن فشار هوای لاستیک میشه و کند شدن حرکت لاستیک ها بر روی ماسه ها می شود. هر زمان حس کردید باد لاستیک بیشتر یا کمتر از حد معمول است از گیج باد برای اندازه گیری آن استفاده کنید. گیج های دیجیتال نسبت به گیج های آنالوگ کابردی تر هستند.
آچار والف: وسیله ای ارزان و کاربردی برای تنظیم باد تایر ها
بیل: یک بیل دستی کوچک از مهم ترین تجهیزات برای مواقع بحرانی ست. زمانی که ماشین در شن و ماسه گیر می کند، مراقب باشید که با هر تقلای زیاد از حد، ماشین بیشتر فرو می رود. 
آنتن آفرودی: اگر گروهی سفر می کنید یا قصد دارید با توجه به نوع ماشین خود، کمی هم در پستی بلندی های کویر برانید، این وسیله به شما کمک می کند در هنگام پایین آمدن از تپه های شیب دار، وضعیت پشت سر ماشین را بسنجید.
 

آخرین تور ها