اهرام مصر

اهرام مصر

اهرام مصر

 هرم‌های مصری از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین سازه‌های بر جای مانده از تمدن مصر باستان هستند که نمادهای این تمدن نیز به‌شمار می‌روند. تعداد ۱۳۸ هرم شناخته شده تا سال ۲۰۰۸ در مصر موجود بودند که بیشتر آن‌ها آرامگاه فرعون‌ها و ملکه هایشان در دوره‌های دودمانی کهن و میانه هستند. قدیمی‌ترین این هرم‌ها، هرم جوزر است که مربوط به شاه جوزر از دودمان سوم می‌شود.

اهرام مصر

نامدارترین هرم‌های مصری اما مجموعه اهرام جیزه هستند که در منطقه جیزه در حومه قاهره قرار دارند و از بزرگ‌ترین سازه‌های ساخته شده در تاریخ بشر به‌شمار می‌روند. این هرم‌های سه‌گانه تنها بناهای بازمانده از میان هفت عجایب جهان باستان هستند که هنوز بر جای مانده‌اند.

 

چه کسانی و چگونه اهرام مصر را ساختند؟

اسکلت‌های حفاری شده از این منطقه نشان می‌دهند که کارگرانی که در ساخت این اهرام حضور داشتند، احتمالا کشاورز‌های بومی بوده‌اند. این افراد در زمان طغیان رودخانه‌ها بیکار می‌شدند و به همین دلیل، برای امرار معاش در ساخت اهرام مصر کار می‌کردند.

اسکلت‌های حفاری شده از این منطقه نشان می‌دهند که کارگرانی که در ساخت این اهرام حضور داشتند، احتمالا کشاورز‌های بومی بوده‌اند. این افراد در زمان طغیان رودخانه‌ها بیکار می‌شدند و به همین دلیل، برای امرار معاش در ساخت اهرام مصر کار می‌کردند.

تورهای انگلیس با آسمان هفتم

تورهای آفریقا با آسمان هفتم

تعداد و مکان هرم ها 

در سال ۱۸۴۲، کارل ریچارد لپسیوس نخستین فهرست از هرم‌های موجود در مصر را تهیه کرد؛ فهرستی که به نام فهرست هرم‌های لپسیوس شناخته می‌شود. در این فهرست تعداد ۶۷ هرم شمرده شده‌اند با این حال نه تنها از آن هنگام تاکنون تعداد بیشتری هرم در این کشور پیدا شده‌اند که چندین سازه‌ای که لپسیوس زیر عنوان هرم طبقه‌بندی کرده بود امروزه دیگر به عنوان «هرم» شناخته نمی‌شوند. تا نوامبر سال ۲۰۰۸، تعداد ۱۱۸ هرم در مصر شناسایی شدند.

اهرام مصر

معروف ترین اهرام

در زیر چند نمونه از معروف ترین اهرام مصر رو ذکر میکنیم :

اهرام سه گانه

اهرام سه‌گانه مصر نام سه عدد از اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در محدوده شهر باستانی جیزه و در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شده‌است. قدمت اهرام جیزه به دودمان چهارم مصر می‌رسد. نام‌های این اهرام عبارتند از هرم خوفو، خَفرِع و مَنقُرع. که هرم خوفو بزرگ‌ترین‌شان هست و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان به‌شمار می‌آید.

اهرام سه گانه

ابوصیر

در کل ۱۴ هرم در این منطقه، که گورستان اصلی پادشاهی در دوره دودمانی پنجم بوده، وجود دارند. کیفیت ساخت هرم‌ها و سازه‌های این منطقه کمتر از موارد مشابه دودمان چهارمیشان است و این می‌تواند به دلیل کم شدن قدرت دستگاه پادشاهی یا افت اقتصادی در آن هنگام باشد.این هرم‌ها کوچکتر از هرم‌های پیش از خود هستند و از سنگ‌های آهکی با کیفیت پایین که در محل یافت می‌شوند، ساخته شده‌اند

 

هرم پلکانی جوزر

جوزِر معروف‌ترین فرعون مصر باستان از دودمان سوم است. ایمهوتپ (Imhotep) وزیر جوزر در سدهٔ بیست‌وهفتم پیش از میلاد بود. ایمهوتپ یک معمار، پزشک و یکی از دانشمندان مشهور دوران خود بود؛ کسی که این هرم پلکانی را برای جوزر ساخت. البته هیچ‌کس تاکنون مقبرهٔ او را پیدا نکرده‌است اما به نظر می‌رسد که جسد وی در نزدیکی همین هرم پلکانی که برای فرعون جوزر طراحی کرده، به خاک سپرده شده‌است. این هرم پلکانی اولین هرم مصری است.

 

 

برای سفر به این کشور شگفت انگیز و زیبا همین الان با آسمان هفتم تماس بگیرید :  02191306767

 

 

آخرین تور ها