با ارمنستان بیشتر آشنا شوید

با ارمنستان بیشتر آشنا شوید

با ارمنستان بیشتر آشنا شوید

با طبیعت جادویی، تاریخ باستانی و میراثی که هنوز به طور کامل کشف نشده است، ارمنستان کشوری است که چیزهای زیادی برای ارائه دارد. در ادامه بیشتر با این کشور آشنا خواهیم شد، از طبیعت و تاریخ گرفته تا غذا و خوارکی های این منطقه.


1. ارمنستان کجاست؟


این کشور کوچک از شمال با گرجستان ، از جنوب با ایران، از غرب با ترکیه و از شرق با آذربایجان همسایه است.
ارمنستان یک کشور محصور در خشکی است و به دریا راه ندارد و مهم است که بدانید به دلیل مسائل سیاسی امکان دسترسی از طریق زمینی از ترکیه یا آذربایجان به ارمنستان وجود ندارد.

2. طبیعت ارمنستان


ارمنستان با اینکه کشور کوچکی است طبیعت متنوعی دارد. از دره های سبز مسحورکننده گرفته تا کوه های خشک و رنگارنگ تا مناظر نیمه بیابانی.
بزرگترین دریاچه قفقاز نیز در ارمنستان یافت می شود یعنی همان دریاچه سوان که مروارید آبی کشور محسوب می شود. اطراف این دریاچه را کوه های خیره کننده، جزایر کوچک و دهکده های زیبا احاطه کرده اند.
پارک های ملی و ذخیره گاه های متعددی در سراسر کشور وجود دارد که از جمله آنها می توان به پارک ملی دیلیجان یا ذخیره گاه خسرو اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده تاریخ به شمار می رود. تقریباً هفده قرن پیش، این ذخیره‌گاه تأسیس شد و اکوسیستم آن بسیار شگفت‌انگیز است.
ارمنستان علیرغم وسعت کوچکش یکی از کوهستانی ترین کشورهای جهان است زیرا تقریبا 90 درصد این کشور را کوه ها تشکیل می دهند.

طبیعت ارمنستان


3. فصول در ارمنستان


هر فصل زیبایی متفاوتی در این کشور دارد. می‌توانید در زمستان در کوه‌های رنگارنگ  پیاده‌روی کنید، در شهر آبگرم تساغکادزور اسکی و اسنوبرد داشته باشید یا در تابستان در مهمان‌خانه‌های سرسبز دیلیجان به استراحت بپردازید.
همچنین بهار در ارمنستان به دلیل رنگ‌های زنده و گل‌های شکوفا که کشور را اشباع کرده‌اند، خاص است.


4. فرهنگ و تاریخ ارمنستان


ارمنستان یکی از آن کشورهای نادری است که با وجود داشتن بیش از 6000 سال تاریخ هنوز پابرجاست. بسیاری از تمدن‌ها در طول دهه‌ها ناپدید شده‌اند، اما ارمنستان توانسته است میراث فرهنگی خود را با سنت‌هایی که هنوز هم وجود دارد، حفظ کند.
شواهد باستان شناسی زیادی وجود دارد که تمدن های موجود در عصر برنز را در نظریه مدرن ارمنستان به 4000 سال قبل از میلاد نشان می دهد.
می توان میراثی را از مراحل مختلف تاریخ ارمنستان مشاهده کرد، مانند معبد بت پرستان گارنی یا کلیساهای مسیحی در اچمیادزین که یکی از اولین کلیساهای تاریخ بودند زیرا ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی در سال 301 پس از میلاد پذیرفت.
ارامنه به دلیل فراوانی سنگ در این کشور همواره به خلق هنر از سنگ معروف بودند. این از نقاشی های دیواری بت پرستان و صلیب سنگ های مسیحی (خاچکارها) در کنار کلیساها و معابد مسحورکننده در سراسر کشور و ویرانه های قلعه ها و غارهایی که اسرار پنهان خود را دارند مشهود است.

تاریخ و فرهنگ ارمنستان


ارمنستان به چه چیزهایی شناخته شده است؟


همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ارمنستان کشوری باستانی است و میراث آن از زمان های مختلف در تاریخ منحصر به فرد و تا حدودی در سراسر جهان شناخته شده است.
این کشور کوچک دارای مناظر بسیاری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شده اند و هنوز مکان های کشف نشده زیادی وجود دارد که هر روز بیشتر مورد توجه باستان شناسان قرار می گیرد.
در زیر مواردی وجود دارد که ارمنستان با آن ها شهرت دارد :
اولین ملت مسیحی در جهان
سایت های میراث جهانی یونسکو در ارمنستان
دودوک ارمنی
کوه آرارات
نان لواش
صومعه خور ویراپ

دودوک


غذا و نوشیدنی ارمنی


یکی از بهترین چیزهای ارمنستان غذا و خوراکی های آن است. غذا در ارمنستان از مواد فصلی و محلی تازه تهیه می شود.

متوجه خواهید شد که غذاهای ارمنی در عین حال کمی آشنا و کمی متفاوت خواهند بود. تأثیراتی از ایران، روسیه، ترکیه، خاورمیانه و گرجستان در آشپزی وجود دارد. 
سبزیجات و میوه ها در ارمنستان آبدار و خوش طعم هستند. استفاده زیاد از گوشت و همچنین استفاده زیاد از سبزیجات را خواهید دید که این کشور را برای گیاهخواران نیز ایده آل می کند.

برخی از غذاهای بسیار محبوب برای امتحان در ارمنستان به شرح زیر است:

اسپا (سوپ ماست مانند با نعنا و گیاهان دیگر)
کوفتا (غذای گوشتی کوبیده با ادویه های زیاد – دو نوع در ارمنستان: ایشلی یا اچمیادزین)
قاپاما (برنج با میوه های خشک و لواش پخته شده داخل کدو – که در زمستان خورده می شود)
خاش (سوپی که از تکه های پخته شده گاو یا گوسفند تهیه می شود که صبح ها در اواخر پاییز یا زمستان خورده می شود)
پلو با میوه های خشک (برنج با میوه های خشک)
دلمه (برگ انگور پر از مواد لذیذ مانند برنج، گوشت و سبزیجات)
دلمه باسوک (دلمه گیاهی)
لیولیا کباب (گوشت چرخ کرده کبابی با طعم و ادویه دیگر)
خورواتس (باربیکیو ارمنی)
گاتا (یک شیرینی که به دلیل خوشمزگی بسیار اعتیاد آور است)
هریسا (فرنی با گوشت پخته شده که با کره سرو می شود... این مانند هاریسا شمال آفریقا نیست!)
لاهماجو (یک پیتزا به سبک شرقی - اغلب به عنوان پیتزای ترکی در غرب اروپا شناخته می شود)
سالاد تابستانی (سالاد باغی که با گوجه فرنگی، خیار، پیاز و سبزی درست شده است)
کلاه ژینگیالوف (نان پر شده با بسیاری از گیاهان سبز که منشا آن آرتساخ و منطقه سیونیک است)
باسترما (گوشت خشک و ادویه دار)
باقلوا (در بسیاری از نقاط این منطقه رایج است)
 اقلام خاص دیگری مانند پنیر ارمنی، چاشنی ها، ترشی سبزیجات و غیره وجود دارد که به امتحان کردن آن می ارزد. غذاهای ارمنی واقعا بهترین هستند و به جرات می توان گفت چیزی برای راضی نگه داشتن همه وجود دارد.

غذاهای ارمنستان

قهوه ارمنی 


ارمنی‌ها قهوه‌شان را دوست دارند و اگر در اطراف یک محله بگردید، احتمالاً چند بار در روز از آن سرو می‌کنید. قهوه ارمنی شبیه قهوه ای است که در کشورهای دیگر منطقه و حتی در بالکان پیدا خواهید کرد.

شما می توانید کیسه های قهوه تازه آسیاب شده را در تمام خواربار فروشی ها در شهر خریداری کنید. شما به یک جازوه (ظرفی برای آماده کردن قهوه روی اجاق گاز) و یک فنجان کوچک برای سرو آن نیاز دارید.

قهوه ارمنی


بهترین زمان برای سفر به ارمنستان چه زمانی است؟


ارمنستان تقریباً همه نوع آب و هوا دارد - از تابستان های گرم تا زمستان های خشک و سرد با مقادیر قابل توجهی برف تقریباً در تمام مناطق کشور.
گرم ترین زمان در ارمنستان از ژوئن تا سپتامبر است که دما بین 37 تا 40 درجه سانتیگراد در نوسان است، اما عصرها نوید نسیم خنکی را می دهد که از کوه ها می آید. دما همچنین به جایی که در کشور هستید بستگی دارد. در تابستان در شمال نسبت به جنوب گرم نیست.

شما می توانید برای سفر ارمنستان و تجربه موارد خاص آن با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

 

آخرین تور ها

آخرین تور های ایروان