کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

 کلیسای مریم مقدس از دیدنی های تبریز به شمار می‌رود و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای این شهر است. ارمنیان تبریز مراسم ملی مذهبی کلیسای حواری ارمنی را در این مکان برگزار می‌کنند. منظور از کلیسای حواری ارمنی، یا به اختصار کلیسای ارمنی، آن است که فقط ارمنیان مسیحی در آن حضور می‌یابند. 

آسمان هفتم شما را به ادامه مطلب دعوت میکند.

رزرو تور مشهد از تبریز

رزرو تور کیش از تبریز

مجله گردشگری 

تاریخچه کلیسا

از روی قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود در کلیسا می‌توان مطمئن شد که قدمت کلیسا حداقل به حدود سال‌های ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی (۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلادی)، یعنی دوره صفوی، می‌رسد. اما از طرف دیگر معماری سردر کلیسا شبیه معماری دوره‌ ایلخانی است که موجب می‌شود قدمت آن را دو سه قرن عقب‌تر و به قرن هفتم هجری برمیگردد. جدا از معماری دوره‌ ایلخانی، آنچه باعث می‌شود ساخت آن در دوره‌ ایلخانی را تأیید کند اشاره‌ مارکو پولو (۱۲۵۴-۱۳۲۴) به این کلیسا است. او در مسیر سفرش به چین به این کلیسا اشاره کرده است.

معماری کلیسای مریم مقدس

معماری کلیسا به سبک معماری ارمنی، با پلانی صلیبی‌شکل، است که گنبد مرکزی آن روی چهار ستون قطور سنگی قرار گرفته است. در بالای در ورودی، روی کتیبه مرمری کوچکی، به خط و زبان ارمنی تاریخ تأسیس کلیسا نوشته شده است. در ورودی اصلی کلیسا، هشت ستون سنگی اتاقی را شکل داده‌اند که روی آن دو ناقوس کلیسا نصب شده است. داخل کلیسا، همانند اغلب کلیساهای گریگوری (ارمنی)، چهار ستون قطور سنگی هست که گنبد مرکزی روی آن قرار گرفته است.

چه روزهایی می‌توان از کلیسای مریم مقدس بازدید کرد؟

اگر غیر مسیحی هستید، روز بازدید با گرفتن مجوز رسمی مشخص می‌شود. مدت زمان بازدید نیم‌ساعت است و زمان بازدید مشخصی ندارد. همچنین کلیسا در تاسوعا و عاشورا،وسایر روزهای سوگواری تعطیل میباشد.

آخرین تور ها