جاذبه های گردشگری کمتر دیده شده غرب ایران

جاذبه های گردشگری کمتر دیده شده غرب ایران

کرمانشاه، یکی از بهترین جاهای دیدنی در سفر به غرب ایران

دیدنی ‌ترین استان غرب ایران، بدون شک استان کرمانشاه است. این استان زیبا و كهن ، یكی از استان های غربی و كوهستانی ایران با استان های ایلام، لرستان، همدان، كردستان و همچنین با کشور عراق مرز مشترک دارد، آثار باستانی فراوانی دارد. این استان با آب و هوایی معتدل كوهستانی در دوران ساسانیان جزو پایتخت های كشور ایران و از اقامتگاه های پادشاهی ساسانیان بوده كه بسیاری از آثار به جای مانده از آن دوران شاهدی بر این امر می باشد.از اولین سکونت‌گاه‌های بشرتا نگه داشتن  سند عشق فرهاد در دل بیستون در گذر سالیان طولانی، از ارتفاعات اورامانات تا رود قره‌سوهمه می‌توانند مقصد بعدی شما برای تفرج و گشت وگذار باشد.


طاق بستان

طاق بستان یکی از زیبا‌ترین آثار تاریخی‌ای است که در سفر به غرب ایران و دیدن این منطقه، تجربه دیدن آن را نباید ازدست بدهید. هر بخش از این سنگ ‌نگاره‌ها قسمتی از تاریخ و افسانه‌های ساسانی را قاب شده در چند طاق ساسانی دست‌کنده به نمایش می‌گذارد. دیدن انعکاس این اثر در چشمه آب زلال مقابل آن که تنها ۱۰ کیلومتر با شهر کرمانشاه فاصله دارد می‌تواند نقطه آغازین سفر شما به مناطق غرب ایران باشد.

مسجد شافعی‌ها، معماری متفاوت

وجود مسجد در کنار بازار یکی از اصلی‌ترین ارکان شهر‌های اسلامی درگذشته بوده‌است. در سفر به غرب ایران شهر کرمانشاه هم از این قائده مستثنا نیست.  وجود مسجد شافعی‌ها در قلب بازار قدیم کرمانشاه (تاریکه بازار) در گذشته برای استفاده مسلمانان سنی این منطقه بوده است اما امروزه مقصد بسیاری از گردشگران هم هست. ستون‌های بلند این مسجد با گچ بری‌های ظریف آن یادآور معماری مدیترانه‌ای و یادگار معماران و کارگران خارجی سازنده آن در گذشته است.
آن‌جایی که همچنان نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شود، برای بازدید از این مسجد بهتر است در ساعات میانی و قبل از ظهر به این مکان سر بزنید و یکی از شگفت‌انگیزترین مساجد ایران را از نزدیک ببینید.


قوری قلعه، جاذبه‌ای به قدمت جهان

در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، غاری به نام محلی قوری قلا وجود دارد که قدمتی به اندازه میلیون‌ها سال دارد. این غارکه حدود ۲ساعت با کرمانشاه فاصله دارد بزرگ‌ترین غار آبی آسیا نام نهاده شده است. این غار آهکی وسعت زیادی دارد و به تالارهای مختلفی تقسیم شده است. این تالارها با نام‌های تالار مریم، تالار کوهان شتر، تالار مسیر برزخ، تالار بلور و تالار عروس  شناخته می‌شوند که وسعت‌های متفاوتی دارند. این تالار یکی از هفت اثر طبیعی-ملی ایران است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.
قوری قلعه یکی از کشف نشده ترین و عجیب‌ترین غارهای دنیا است که تیم‌های غارنورد مختلفی از سراسر دنیا، برای کشف راز این غار اسرار امیز به ایران سفر می‌کنند. طول دقیق این غار مشخص نیست اما تاکنون تنها بخش بسیار محدودی از این غار کشف شده و برای بازدید عموم آماده سازی شده است. در هنگام سفر به غرب ایران، تجربه‌ی حضور در اعماق کوه‌ها را از دست ندهید.


بیستون را عشق کند
اگر به سفری عاشقانه می‌روید یا به تازگی عاشق شده‌اید، این مکان می‌تواند یکی  از اولین مقاصد سفر شما باشد. سنگ نگاره‌ی فرهاد تراش که در دل کوه قرار دارد و به فرهاد عاشق پیشه منصوب است، یکی از بزرگترین سنگ نوشته‌های ایران و از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه است. این سنگ نگاره در میان محوطه بزرگ تاریخی بیستون قرار گرفته است و از مرکز شهر کرمانشاه حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و با ۱۵ دقیقه رانندگی به آن می‌رسید.حتی اگر هیچکدام از آثار باستانی کرمانشاه را ندید، فرهاد تراش را از دست ندهید. اگر در جاده‌ی بیستون به کرمانشاه رانندگی کنید، می‌توانید منظره‌ی دوردست فرهادتراش را از جاده هم ببینید.

گور دخمه اسحاق وند

گور دخمه ها از محل هایی هستند كه در دوران باستان در دل كوه برای دفن اموات استفاده میشده است. یكی از این گور دخمه ها «گور دخمه اسحاق وند» در نزدیكی شهرستان «هرسین» می باشد كه با قدمتی بالا كه به دوره مادها می رسد، از دیگر آثار تاریخی و دیدنی استان كرمانشاه می باشد. این سه گور دخمه در شمال شرقی كرمانشاه در نزدیكی روستایی به نام «ده نو» قرار گرفته اند. در یكی از این گور دخمه ها تصویر فردی در حال نیایش نقش بسته كه در مقابل مشعل و آتش دانی قرار گرفته است. برخی معتقد هستند كه گور دخمه میانی مربوط به «گئوتامات مغ» است و از زمان هخامنشیان به جای مانده است.

سراب صحنه

اگر اهل طبیعت گردی و مناطق طبیعی، رود های خروشان و آبشارهای زیبا هستید نباید طبیعت بكر «سراب صحنه» را از دست بدهید. این منطقه بكر در اطراف شهر «صحنه» كه از شهرهای زیبای استان كرمانشاه می باشد قرار گرفته است. آبشارهای طبیعی، درختان سرسبز و اقامتگاه های ایجاد شده در این منطقه اوقات خوشی را برای هر طبیعت گردی به دور از دنیای امروزی رقم خواهد زد.

طاق گرا

در مسیر كرمانشاه به سمت «سر پل ذهاب» به یكی دیگر از بناهای زیبا و كهن این استان برخورد میكنیم. بنای زیبای «طاق گرا» كه در 15 كیلومتری شهرستان سرپل ذهاب بعد از ایست و بازرسی پاتاق در كنار جاده ارتباطی كه در گذشته فلات ایران را به بین النهرین مرتبط می كرده بنا شده است. دلیل بنای این اثر دقیقا مشخص نیست ولی ظاهرا كاركرد این بنا استراحتگاهی بین جاده ای برای پادشاه و یا پاسگاهی بین مرزی بوده است. این بنا با ارتفاعی نزدیك به 20 متر همچنان پس از گذشت سال ها از دور خودنمایی می كند باستان شناسان سال احداث این بنا را زمان پادشاهی خسرو دوم تخمین زده اند.

 

معبد اناهیتا

یكی دیگر از آثار فاخر این استان «معبد آناهیتا» است كه در نزدیكی شهر «كنگاور» كرمانشاه خودنمایی میكند و در میانه راه شهر همدان و كرمانشاه و در مسیر كوه بیستون قرار گرفته است. معبد آناهیتا كه همان الهه آب ، زیبایی و باروری، نزد ایرانیان باستان می باشد از مقام والایی برخوردار بوده است. ساخت ستون های سنگی این بنا از زمان هخامنشیان شروع و تا زمان ساسانیان ادامه پیدا كرده است. ستون هایی بلند كه برخی از آنها بیش از 50 متر ارتفاع دارند زیبایی دو چندانی را به این اثر داده است و فقط با دیدن این عظمت از نزدیك می توان به قدمت و هنر ایرانیان پی برد.

 

آخرین تور ها