باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد اولین پارک شهر مشهد و از جمله بوستانهایی به شمار می‌رود که در مرکز شهر قرار دارد؛ موقعیت مناسب این پارک، دسترسی به آن را بسیار راحت کرده است که جذابیت آن را دو چندان می‌کند. این پارک همچنان به خاطر قدمت خود دارای اهمیت بالایی است و افراد زیادی روزانه در سایه درختان آن استراحت می‌کنند.آسمان هفتم مجری تخصصی تورهای متنوع مشهد مقدس .
 سرسبزی و زیبایی این مکان در میان هیاهوی خیابان‌های شلوغ مشهد، پناهگاهی موقت برای بسیاری از افرادی است که از خیابان‌ها و بازارهای اطراف عبور می‌کنند و در این بوستان، نفسی تازه کنند.

باغ ملی مشهد

تاریخچه باغ ملی مشهد

روایت‌های مختلفی در مورد تاریخچه باغ ملی مشهد در دست است؛ هر چند با نگاهی به کتب و اسناد تاریخی، می‌توان متوجه شد که این باغ یک ملک خصوصی بوده است. در ابتدا، حکام خراسان و دولت مرکزی اختیار این باغ را در دست داشته‌اند. آن‌ها از این باغ به‌عنوان تفرجگاه و استراحتگاه خود استفاده می‌کردند.

در سال ۱۲۸۰ شمسی، مظفرالدین شاه قاجار، این باغ را به حاج کاظم ملک‌التجار اهدا کرد. سند این فرمان نیز در اداره املاک شهرداری مشهد قرار دارد. پس از حاج کاظم، این ملک به فرزند ارشد وی یعنی حاج حسین ملک رسیده است. حاج حسین ملک، از جمله نیکوکاران برجسته شهر مشهد به شمار می‌رود؛ وی، در سال ۱۳۴۰ شمسی، این باغ را برای استفاده عموم مردم، به شهرداری مشهد واگذار کرده بود.

معرفی قسمتهای مختلف حرم امام دضا

امکانات باغ ملی مشهد

در نقاط مختلف باغ ملی مشهد، وسایل بازی ویژه کودکان وجود دارد و کودکان می‌توانند در حین استفاده از هوایی دلنشین و باصفا، به تفریح و بازی بپردازند. علاوه بر این، امکانات و تجهیزات ورزشی نیز در این بوستان تعبیه شده است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

با این حال، نبود پارکینگ مناسب برای خودروها، از جمله معضلات این پارک به شمار می‌رود. افرادی که با خودرو به باغ ملی می‌آیند باید خودروی خود را در کنار خیابان پارک کنند و پیدا کردن جای پارک بسیار مشکل است.

درختان سرسبز چنار و سپیدار در کنار فواره‌ها و گل‌کاری‌ها، فضایی بسیار دلنشین و باصفا را شکل داده است؛ در باغ ملی مشهد، می‌توان سردیس مشاهیر علمی و ادبی بزرگ کشور را دید. برجسته‌ ترین تندیسی که در این مکان وجود دارد، مجسمه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند برجسته ایرانی است. این مجسمه در ورودی پارک قرار دارد و نماد باغ ملی مشهد به شمار می‌رود.

باغ ملی مشهد

در گذشته، مساحت باغ ملی بیش از ۴۰ هزار متر مربع بود. با این حال، دخل‌وتصرف‌هایی در آن صورت گرفته بود. از همین رو، مساحت باغ ملی امروزه در حدود ۲۶,۰۰۰ متر مربع است

باغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) قرار دارد. در گذشته باغ ملی مشهد از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر یعنی قنات رکن‌ آباد تغذیه می‌شد. نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد و همچنین مرکز شهر، باعث شده بود تا این مکان محل برگزاری مراسم‌های مختلفی در گذشته باشد.

22مورد از جاذبه های کمتر شناخته شده مشهد

آدرس دقیق باغ ملی مشهد سرراست‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید، همین‌که آدرس بازار جنت را بپرسید به‌راحتی می‌توانید هم به خیابان امام خمینی دسترسی داشته باشید و هم باغ ملی مشهد را پیدا کنید چراکه دقیقاً مقابل خیابان جنت و داخل خیابان امام خمینی قرار دارد.

آخرین تور ها

آخرین تور های مشهد