ماه رمضان در کشورهای مختلف

ماه رمضان در کشورهای مختلف

ماه رمضان و آداب ورسوم کشورهای مختلف 

 ماه رمضان یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین ماه‌هایی است که مسلمانان در سرتاسر دنیا آن را جشن می‌گیرند و اعمال خاصی را انجام می‌دهند. در ماه رمضان کریم، تمام مسلمانان کل روز را از طلوع خورشید تا غروب آن روزه می‌گیرند.

به‌جز ایران در سراسر دنیا در کشورهای مختلفی مثل اندونزی، مالزی، عربستان، ترکیه، پاکستان، سوریه، لبنان و غیره نیز رمضان کریم را گرامی می‌دارند و اعمال خاص آن را به جا می‌آورند. در ادامه این مطلب با آسمان هفتم  همراه باشید تا شما را با کشورهایی که رمضان کریم را جشن می‌گیرند و آداب و رسوم‌شان، آشنا کنیم.

ماه رمضان در کشورهای مختلف

ماه رمضان در کشور الجزایر

همزمان با شروع این ماه، در سراسر  کشور الجزایر شادی و سرور آغاز می‌شود. تنوع آداب و رسوم و سنت‌ها در این کشور زیاد است. اما چیزی بین همه آنها مشترک است،مجموعه آدابی است که حول محور سخاوت و بخشش می‌چرخد. مردم الجزایر با این کار برکت و رحمت الهی را به زندگی خود وارد می‌کنند

ماه رمضان در کشور بحرین

در این کشور افطار رایگان برای مسلمانان و غیر مسلمانان به‌طور یکسان ارائه می‌شود. یکی از مهترین آداب و رسومی که در این ایام در این کشور برگزار می‌شود، جلسات و شب‌ نشینی‌هایی است که به آن غبقه به لهجه محلی غبگه می‌گویند.

ماه رمضان در کشور بنگلادش

بنگلادش در این ایام به تنوع غذاها و خوراکی‌هایی که سرو می‌کند، معروف است. با نزدیک شدن به غروب آفتاب و لحظه ملکوتی اذان مغرب، مردم به‌طرز غیر قابل توضیحی جذب بازارهای افطاری داکا و یا دیگر شهرها می‌شوند.

 ماه رمضان در کشور مصر

فانوس یکی از مهم‌ترین نمادهای این ایام در کشور مصر است. این نماد هرچند که از مصر باستان نشئت گرفته‌شده، اما امروزه دیگر تبدیل به یکی از نمادهای مهم اسلامی گشته‌است

ماه رمضان در کشور اندونزی

اندونزی مجموعه‌ای از جزیره‌ها و گروه‌های قومی است. تعجبی ندارد که با وجود این حجم از تنوع جمعیتی و فرهنگی، آداب، مراسم و سنت‌های زیادی نیز در ارتباط با این ایام داشته ‌باشند.

یکی از این آداب و رسوم، مراسم پاکسازی و تطهیر است. در این مراسم، تمام مردان و زنان و کودکان با شروع این ماه نیت می‌کنند و خود را در چشمه‌ها و استخرها شستشو و یا غسل می‌دهند.

ماه رمضان در کشور کویت

یکی از سنت‌های رایج کشور کویت در ارتباط با ماه رمضان، شلیک توپ افطار است. شلیک توپ افطار در کاخ نایف انجام می‌شود و هر روز در سراسر کشور پخش می‌شود. هنگام انفجار رعد و برق که نشان‌دهنده اعلام لحظه افطار است، کودکان و بزرگسالان به دور توپ جمع می‌شوند.

جاذبه های گردشگری مشهد 

ماه رمضان در کشور لبنان

یکی از سنت‌های باستانی شهر بیروت در لبنان، استیبانات رمضان نام دارد. در این مراسم که هنوز بعضی از مردم لبنان به آن پایبند هستند، مردم به بیرون می‌رفتند و در سواحل و یا پارک‌های عمومی قدم می‌زنند تا شاهد هلال ماه باشند. هلال ماه نشان‌دهنده آغاز این ماه است.

ماه رمضان در کشور مالدیو

خانواده‌های مالدیو به‌هنگام افطار دور هم جمع می‌شوند و به‌طور سنتی، باسه خرما و یک لیوان آب هندوانه افطار می‌کنند.

از جمله غذاهای سنتی این کشور که در این ایام سرو می‌شوند، شامل شلیککا، فتو ماشونی، روشی، ریهاکور و باندی هستند

ماه رمضان در کشور مراکش

یکی از مراسم جالب کشور مراکش، سنت بیدار کردن مردم به‌هنگام سحری است. در این سنت، فردی با لباس سنتی گاندورا، دمپایی و کالاه پوشیده به اسم نافار، شروع سحر را آواز خود در خیابان‌ها اعلام می‌کند

ماه رمضان در کشورهای مختلف

ماه رمضان در کشور مقدونیه شمالی

در کشورهای اروپای شرقی مثل مقدونیه شمالی، مسلمانان در اقلیت هستند. با این حال آداب ماه رمضان هنوز هم از سوی دولت و هم از طرف جمعیت غیرمسلمان، به‌رسمیت شناخته می‌شود. غذاهای سنتی که معمولا در این ایام سرو می‌شوند شامل باقلوا، پاچا، خرما و ماست هستند که همگی با نوعی نان به اسم سومون، طبخ می‌شوند.

ماه رمضان در کشور پاکستان

با تمام شدن ماه رمضان و شروع عید فطر، زنان و دختران پاکستانی به بازار می‌روند و به مناسبت عید فطر برای خودشان النگوهای رنگارنگ می‌خرند و دستان خود را با حنا تزیین می‌کنند. مغازه‌داران نیز به احترام این روز غرفه‌های خود را تزیین می‌کنندو تا ساعات اولیه صبح مغازه خود را باز نگه می‌دارند...!.

آداب و رسوم ماه رمضان در عربستان

از آن‌جایی که حرمین شریف و کعبه در این کشور قرار دارند، عربستان در ماه رمضان فضای معنوی‌تر و منحصربه‌فردتری به خود می‌گیرد. سفره افطاری هر روز در منزل یکی از اعضای خانواده براساس سن پهن می‌شود.

درست مانند آداب سحری و افطاری در کشورهای مختلف، در این کشور هم شاهد آداب متفاوتی هستیم. مردم عربستان سعودی افطاری خود را با آب و خرما آغاز می‌کنند تا پس از روزه‌داری طولانی، به‌تدریج خودشان را سیر کنند. عدم شروع افطاری قبل از نماز، از دیگر آداب افطاری ماه رمضان در عربستان است.

رمضان در کشورهای مختلف

آداب و رسوم ماه رمضان در عراق

مردم عراق باور دارند باید قبل از شروع ماه رمضان خودشان را برای مهمانی آماده کنند. در عراق هم مانند عربستان و لبنان، رسم بیدارکردن مردم برای سحری وجود دارد. به‌همین دلیل، برخی افراد در محله‌ها و کوچه‌ها طبل‌به‌دست می‌چرخند و مردم را برای خوردن سحری بیدار می‌کنند. همان‌طورکه گفتیم، آداب و رسوم کشورهای مسلمان در ماه رمضان تقریبا یکی‌ست

آداب و رسوم ماه رمضان در مالزی

مردم این کشور احترام خاصی برای روزه‌داران قائل هستند. به‌عنوان مثال، در روزهای رمضان تبلیغات مرتبط با غذا و نوشیدنی به چشم نمی‌خورد. دولت هم برای حفظ احترام و حمایت از مسلمانان، سیاستی را برای جلوگیری از چنین تبلیغاتی پیاده کرده است. با این کار، کودکانی که در حال یادگیری روزه‌داری هستند یا حتی مردم روزه‌دار، دچار هوس و وسوسه نمی‌شود.

خوردن یک وعده غذایی کنار ساحل از سنت‌های منحصربه‌فرد ساکنین مالزی‌ست. برخی افراد در ماه رمضان سحری‌شان را در خانه سپری می‌کنند؛ اما برخی دیگر سنت خوردن سحری کنار ساحل را حفظ می‌کنند. آن‌ها کنار یکدیگر در ساحل می‌نشینند و از خوردن سحری‌شان لذت می‌برند.

آداب و رسوم ماه رمضان در تایلند

با این‌که اکثر مردم تایلند بودایی هستند؛ اما احترام مسلمانان را حفظ می‌کنند. آن‌ها به‌خوبی مراقب رفتار و گفتارشان هستند تا مشکلی برای مسلمانان ایجاد نشود. آزادی دینی در تایلند باعث شده است مسلمانان بدون هیچ مشکلی بتوانند مراسم و آیین‌هایشان را به‌جا آورند.

مسلمانان تایلند رسم دارند به‌صورت دسته‌جمعی مراسم افطاری برپا کنند. دلیل این امر، افزایش وحدت و همدلی بین مسلمانان و دوری از تفرقه است. مانند مردم عربستان، بیشتر مسلمانان تایلندی هم روزه‌شان را با آب و خرما افطار می‌کنند. در این کشور هم افرادی با کوبیدن روی طبلی بزرگ، هنگام غروب خورشید، زمان افطار را اعلام می‌کنند.

رمضان در کشورهای مختلف

آداب و رسوم ماه رمضان در هند

همان‌طور که شنیده‌اید، هندوستان لقب کشور ۷۲ملت را از آن خود کرده است. دلیل این امر، مردمی‌ست که دین و نژادهای مختلفی دارند. در این میان، با این‌که تعداد ادیان و نژادها در هند زیاد است؛ اما اکثریت را هندوها و مسلمانان تشکیل می‌دهند. به‌همین دلیل است که رمضان به این کشور حال و هوای دیگری می‌بخشد.

حرکت جالبی که در این کشور دیده می‌شود، وجود جایگاه‌هایی مخصوص برای ادای نذر است. به ‌این ترتیب مردمی که وسع خرید خرما، میوه و شیرینی ندارند، می‌توانند توسط این مکان‌ها از آن‌ها استفاده کنند. خوردن و آشامیدن قبل از افطار در هند ممنوع نیست؛ اما به احترام افراد روزه‌دار، کسانی که روزه نیستند تا حد امکان از خوردن و آشامیدن در مکان‌های عمومی خودداری می‌کنند.

حال و هوای ماه مبارك رمضان در «تركیه»

رمضان در تركیه با شور و حال خاصی همراه است. گستراندن سفره های طولانی افطار در خیابان ها و بازكردن روزه در هنگام افطار به شكل جمعی از آیین و رسوم مردم این كشور محسوب می شود. تزیین كوچه ها و خیابان ها نیز از سنت های مربوط به این ماه مبارك به شمار می رود. مساجد تركیه در رمضان هم به واسطه حضور گسترده و بیشتر روزه داران از رونق و شور بیشتری برخوردار هستند.

یكی از مراسمی كه شور و هیجان خاصی را به روزه داران به خصوص در زمان سحر می دهد، «چاوشی خوانی» به سیاق سنتی آن است.  ماه مبارك رمضان در تركیه با صرف خوراكی های مخصوص همراه است. زیتون و خرما، دستكم 2 نوع پنیر شامل پنیرمعمولی و پنیر موسوم به كاشار از جمله مواد غذایی پرمصرف در این ماه به شمار می رود به طوری كه این اقلام را تقریبا در تمامی منازل می توان مشاهده كرد.

مسلمانان تركیه در این ماه با حضور در بازارها به خرید خوراكی های خاص برای افطار می پردازند و زنان نیز در منازل خود شیرینی های مخصوص این ماه همچون كانفه و باقلوا تهیه می كنند.

مراسم ماه رمضان در «افغانستان»

مردم افغانستان به پیشواز ماه مبارك رمضان می روند و هر ساله به این امر مبادرت می ورزند. روز نخست رمضان از طرف دولت تعطیل اعلام می شود و مسلمانان آماده برپایی مراسم مخصوص این ماه در كشور خود می شوند. روزه داری در فرهنگ عامه افغانستان، جایگاه خاصی داشته و محفل های دعا، نیایش، موعظه و حكمت در مسجدها و مكان های مقدس دینی و مذهبی رواج دارد.

تلاوت و ختم قرآن كریم از مهم‌ترین آدابی به شمار می رود كه مردم افغان در ماه مبارك رمضان به آن توجه ویژه‌ای دارند، افطاری دادن به مستمندان و كمك به آنها در این كشور مرسوم است و بیشتر مساجد این كشور در شب‌های ماه مبارك افطاری می‌دهند.

در افغانستان هم مانند ایران مردم از غذاهای خاصی در سفره های افطار استفاده می‌كنند، سفره‌ها در ماه رمضان اندكی رنگین‌تر از سابق می‌شود، چاشنی سفره حتی در خانواده‌های فقیر ‏در این ماه ترك نمی‌شود و استفاده از ترشی خاص افغانی كه چتنی نام دارد بسیار مرسوم است، خرما به‌دلیل ارزش غذایی بالا و زولبیا كه مردم افغانستان به آن جلبی می گویند طرفداران زیادی در این ماه دارد. ‏

 آداب و رسوم رمضان در «امارات متحده عربی»

برپایه سنتی دیرپا، ماه مبارك رمضان از نیمه شعبان در امارات جشن گرفته می شود. پوشیدن لباس های مخصوص برتن كودكان كه روی آن با نخل طلا دوخته شده در شبی كه به «حق خدا» معروف است از مهم ترین برنامه های ماه شعبان و در پیشواز از این ماه عزیز به شمار می رود.

برگزاری میهمانی های جمعی افطاری و صرف غذا به شكل گروهی در لحظه افطاری بر فرش هایی كه روی زمین می گسترانند، شكوه خاصی به این ماه در كشور امارات می بخشد كه تمام اهالی محل را هر شب هنگام اذان مغرب به دور یكدیگر جمع می كند.

برنج، سمبوسه، خرما، شیرینی، حلوا، شیر، پنیر و میوه جات از جمله عمده ترین خوراكی ها به هنگام صرف افطاری محسوب می شود. تبادل نظر در ارتباط با مسایل دینی و مدح حضرت رسول(ص) از جمله سنت هایی به شمار می رود كه در میان اهالی امارات رواج دارد. سحرخوانی برای بیدار كردن مردم در هنگام سحر نیز از دیگر رسوم این كشور است. در امارات، مجازات روزه خواری را یك ماه حبس یا 2 هزار درهم جریمه نقدی در نظر گرفته اند.

صحن های  حرم رضوی 

آیین ماه مبارك رمضان در «عمان»

دید و بازدید خانواده ها از یكدیگر در عمان یكی از مراسم مخصوص این ماه به شمار می رود و آنها هر روز در منزل یكی از اقوام افطار می كنند. عمانی ها در زمان سحر غذاهای مخصوصی مانند گوشت، برنج، چای و قهوه می خورند.

كودكان عمانی در بازی به نام «قرنقشوه» در خیابان های محله می چرخند و از یك خانه ای به خانه دیگر می روند و در برابر آنها می ایستند و از آنها شیرینی می خواهند. در عمان روزه‌خواری مجازات حبس و جریمه دارد.

ماه مبارك رمضان در «آلبانی»

نواختن طبل در هنگام مشاهده هلال ماه مبارك رمضان از جمله مهم ترین رسوم كشور آلبانی به شمار می رود. در این كشور كه اتحاد میان مسلمانان در ماه رمضان بیش از پیش به چشم می خورد، حتی گاهی مسیحیان نیز همراه با برادران دینی خود به گرفتن روزه و برگزاری عبادت های مخصوص این ماه می پردازند.

یكی دیگر از سنت های شایسته رمضانی در آلبانی ختم قرآن كریم در مساجد آلبانی است و در این میان ائمه جماعت مساجد در نخستین روزهای این ماه، با قرائت یك جزء از قرآن پس از نماز ظهر، خود را برای ختم كامل كلام وحی آماده می‌كنند و نمازگزاران آلبانیایی نیز در اطراف وی جمع شده و این سنت حسنه را به جا می‌آورند.

آیین ماه مبارك رمضان در «بحرین»

با آغاز ماه مبارك رمضان در كشور بحرین، مردم بر تن فرزندان خود بالاپوش سنتی می پوشانند تا با خواندن سرود به خانه همسایگان بروند و شیرینی دریافت كنند. شیرینی های مخصوصی در ماه مبارك رمضان در این كشور پخته می شود كه در هنگام افطاری مورد استفاده قرار می گیرد. دورهمی های دینی در این ماه در بحرین رواج دارد. مجازات روزه خواری در اماكن عمومی در كشور بحرین 3 ماه حبس است.

آداب و رسوم ماه رمضان در «سوریه»

مردم سوریه، آداب و رسوم قدیمی و ریشه داری برای ماه مبارك رمضان دارند كه سابقه آنها به زمان ورود اسلام به سوریه و گسترش فتوحات اسلامی بازمی گردد كه در برنامه فعالیت های روزانه و همچنین خوراك آنها تأثیرگذار است. در تمام مناطق سوریه، ماه های رجب و شعبان به شب زنده داری و عبادت می گذرد.

مراسم «طبل زنی» در سحر برای بیدار كردن مردم و آماده سازی برای تهیه غذای سحر از جمله مهم ترین آیین مذهبی در كشور سوریه محسوب می شود. جمع شدن دسته جمعی دور سفره های سحر و خوردن غذاهایی چون گوشت، برنج، ماهی، سبزی، كباب، سالاد، چای، پنیر، مربا، زیتون، تخم مرغ از مهم ترین خوراكی های این ماه به شمار می رود.

در سوریه به هنگام سحر نیز دورهمی های مسلمانان شكل می گیرد و عبادت به هنگام اذان صبح نیز به شكل جمعی صورت می پذیرد. تلاوت قرآن تا هنگان اذان ظهر نیز از جمله مراسمی است كه در این كشور انجام می شود. دهه اول ماه رمضان كه در سوریه «دهه غذا» نام دارد، كنایه از توجه و اهتمام مردم به تهیه وعده های غذایی. دهه دوم را «دهه پوشاك» نامیده اند چرا كه با خریدن لباس آماده جشن عید فطر می شوند و دهه آخر هم «دهه شیرینی» است كه كنایه از تهیه و فروش شیرینی های معروف در بازارها دارد..

رمضان در کشورهای مختلف

مراسم ماه مبارك رمضان در «قطر»

استقبال از ماه رمضان از نیمه های ماه شعبان با جنب و جوش خاصی در قطر آغاز می شود. جشن های این ماه به واسطه آداب و فرهنگ اجتماعی مردم این كشور برپا و در فروشگاه های موادغذایی در قطر تخفیف های خاصی برای ماه رمضان در نظر گرفته می شود. مساجد میزبان برگزاری مراسم معنوی در این ماه هستند و نشست های مذهبی ویژه، جای برخی سرگرمی های همیشگی آنها را می گیرد كه نشان از اهمیت این ماه در كشو قطر دارد. مجازات روزه خواری در قطر، شامل 3 ماه حبس یا 3 هزار ریال جریمه است.

«چین» و آیین های ماه مبارك رمضان

جمعیت مسلمانان در كشور چین كم است اما همان تعداد با یكپارچگی و وحدت خاصی نماز جماعت و مراسم افطاری های جمعی، طبخ غذاهای مخصوص و اجرای مراسم عبادی خاص، غبارروبی از مساجد و ... را در این ماه دنبال می كنند.

برپایه یك رسم قدیمی، مسلمانان چین قبل از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، خود را برای یك ماه عبادت و روزه داری آماده می كنند كه بخشی از این آمادگی مربوط به مسائل اقتصادی است، به این معنی كه آنان باید برای خرید مایحتاج این ماه لوازم مورد نیاز خود را از قبل تهیه كنند. در این ماه ثروتمندان از اموال خود انفاق كرده و فقیران مسلمان را اطعام می كنند و در مساجد سفره های افطاری با انواع خوراكی ها پهن و از روزه داران پذیرایی می شود.


مدت زمان روزه داری کشورهای مختلف 
 

بیش از ١,٦‌میلیارد نفر در سراسر جهان براساس جغرافیای محل زندگی‌شان روزه می‌گیرند. شاید باور نکردنی به نظر برسد، اما مسلمانانی که در حاشیه قطب شمال زندگی می‌کنند،  ٢٢ تا ٢٣ ساعت روزه می‌گیرند. آنها می‌گویند تنها خداوند الهام‌بخش آنان است، زمانی که مدت طولانی بدون هیچ مشکلی برای رضای خودش روزه می‌گیرند.

محاسبات این‌گونه است که سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، اسپانیا، آلمان، اتریش و بسیاری دیگر از کشورها به‌طور متوسط روزانه ١٦ تا ١٧ ساعت در ماه رمضان روزه‌دار هستند. مسلمانانی که در انگلستان زندگی می‌کنند، ممکن است به علت نزدیکی به منطقه قطب شمال مدت زمان بسیار طولانی‌تری یعنی حدود ١٧ تا ١٨ ساعت راروزه بگیرند.

اگر به سمت آمریکای شمالی حرکت کنیم، مردمانی که در کانادا زندگی می‌کنند، نزدیک ١٧ تا ١٩ ساعت روزه می‌گیرند، درحالی‌که مسلمانانی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، روزانه حدود ١٦ ساعت روزه‌دار هستند. حالا به سمت جنوب آمریكا سفر می‌كنیم، جالب است بدانید مسلمانان در آرژانتین حدودا ٩ تا ١٠ساعت روزه می‌گیرند. تفاوت قابل توجهی در مدت زمان روزه‌داری بین آرژانتین و کانادا احساس می‌شود.

استرالیا زیر خط استواست و به دلیل جغرافیای آن انتظار می‌رود روزانه حدود ١١ ساعت زمان روزه‌داری به طول بینجامد که باز هم کمتر از حد متوسط خواهد بود. اگر به سمت آفریقا حرکت کنیم، زمان روزه‌داری به زمان میانگین نزدیک‌تر است، چون نزدیک به خط استواست. مسلمانانی که در کشورهایی مثل مصر، الجزایر، سودان و لیبی زندگی می‌کنند، روزانه حدود ١٤ تا ١٥ ساعت روزه می‌گیرند.
 

ماه رمضان در کشورهای مختلف

هنگامی که به کشورهای آسیایی نظیر هند، پاکستان، چین، بنگلادش و بسیاری دیگر از کشورها که در نزدیکی یکدیگر واقع شده‌اند، نگاهی بیندازیم، انتظار می‌رود مدت زمان روزه‌داری حدود ١٤ تا ١٦ ساعت باشد که البته باز هم به موقعیت مکانی و نزدیکی آن به خط استوا بستگی دارد.

کشورهای مختلف در خاورمیانه مانند عمان، عربستان سعودی، یمن و عراق هم نزدیک به ١٤ تا ١٥ ساعت از طلوع تا غروب خورشید را به روزه‌داری می‌گذرانند.

 

آخرین تور ها