سند بوردینگ (اسکی روی شن)

سند بوردینگ (اسکی روی شن)

سند بوردینگ (اسکی رو شن)

 

اگر هایکینگ در طبیعت، اسکیت بورد در برف، کوهنوردی و یا بطور کل ماجراجویی های جذاب طبیعت را تجربه کرده باشید، سند بوردینگ(Sand Boarding)، تفریحی منحصر به فرد اما ترکیبی از تمام این ماجراجویی هاست. ایستادن روی بورد و سر خوردن روی تپه های ماسه ای  شاید به موج سواری شباهت داشته باشد، وقتی تمام قدرتتان را در پاهای خود جمع می کنید تا بتوانید طول موج را با نرمشی زیبا بر روی بورد به پایین طی کنید. از زیباترین صحنه ها وقتی ست که می بینید با حرکت برد بر روی شن های روان، می توانید آن ها را به هوا بپراکنید و ماسه ها مانند موجی از آب با فرمی زیبا از کنار بردتان به پرواز در می آیند. وقتی برخلاف موج سواری در دریا، سکوتی که گوش هایتان را پر می کند، می شکافید و در دل کویر خشک و گرم به جلو حرکت می کنید. 

در این مقاله با آسمان هفتم همراه باشید تا این ورزش جذاب را به شما معرفی کنیم:

 

سند بوردینگ در کویر های ایران

کویر های ایران جز گرم ترین کویر های جهان و از غنی ترین خاک های کویری است. جنس شن های کویری ایران، دانه بندی آن ها، نوع سایندگی این شن ها و گرمای بالای کویر، موقعیت جغرافی مناسبی برای اسکی روی شن ایجاد کرده است. امیدواریم با محبوبیت روز افزون سفرهای کویری در ایران، این رشته مهیج بیشتر شناخته شده و منجر به استفاده بیشتر از ظرفیت های چشم گیر کویر های ایران شود. کویر مصر و کویر شاهرود به دلیل جنس شنی که دارند مناسب ترین کویر ها برای این ورزش هستند. در حال حاضر طراحان ایرانی در تلاشند تا بوردی طراحی کنند تا هاهنگ با شرایط اقلیمی کویر های ایران باشد.

 


موقعیت  و وضعیت بدنی شن سواری

این ورزش نسبت به اسکی روی برف، کم خطر تر است و با این وجود که ممکن است در بعضی نقاط کویری سرعت بوردینگ بالا برود، با اینحال زمین خوردن بر روی شن های نرم خطر کمتری نسبت به برف سفت و سوزاننده دارد. اما همچنان هر ورزشی خطرات خودش را دارد که باید از قبل آمادگی پذیرش آن را داشته باشید. به دلیل گرمای کویر، لباس و تجهیزات کمی دارید و در صورت زمین خوردن، ممکن است زخمی شوید. 

بهتر است از صبح زود اسکی روی شن را شروع کنید، حرارت شن ها هنوز بالا نرفته و آفتاب هنوز ملایم است. بدن خود را آماده کنید و از تپه هایی با ارتفاع کمتر شروع کنید. بررسی کنید که شن ها در چه وضعیتی هستند. کاملاً خشک، خیس و یا نیمه خشک اند. این بررسی به مرور شناخت و تجربه شما را در حالت و زمان مناسب بوردینگ بالا می برد.
وضعیت بدنی شما باید به گونه باشد که تحمل بالا رفتن از شیب بلند تپه های ماسه ای به علاه، هایک و دویدن های استقامتی در کویر را داشته باشید. عضلات پای نیرومند، ظرفیت تنفسی بالا برای جنبه های مختلف این ورزش ضروری هستند. برای بالا رفتن از تپه ها مسیرهای مختلفی وجود دارد و همین مسیرهای مختلف و ترکیبی از دویدن های متنوع این تفریح را به ورزشی چالش برانگیز و بسیار جذاب تبدیل کرده است. 

 

تجهیزات سندبوردینگ

اما اگر با تجهیزات مناسب به سراغ این تفریح در دل کویر نروید، خیلی چالش برانگیز تر خواهد بود. کفش های مقاوم تا به شما اجازه نفوذ در ماسه های کویر را بدهد. آب کافی، استفاده از اسپری های مخصوص آفتاب کویری، لباس مناسب، بوردی مناسب که واکس خورده و آماده شده باشد، کفش های بوردتان باید راحت باشد و حتماً از عینک دودی و کلاه استفاده کنید.

 

نکاتی برای انتخاب برد شن سواری 

همانطور که گفتیم شن سواری شباهت زیادی به اسکی روی برف دارد و تفاوت آن ها بیشتر در تجهیزات آن هاست. بوردهای کویری از چوب محکم تری ساخته شده است و زیر آن ها برای سر وردن بهتر و روان شدن روی شن ها با واکس های مختلفی که از پارافین ساخته شده اند، براق و آماده می شود. اگر آماتور هستید، در بعضی از کویر ها مانند کویر مصر می توانید از کمپ های مستقر در کویر، برد کرایه کنید. اگر هم میخواهید این ورزش را حرفه ای تجربه کنید، می توانید از راهنمایان کویر گردی و مربیان این ورزش کمک بگیرید.
 

شن سواری در خاورمیانه

با اینکه این ورزش در ایران کمتر شناخته شده و کم طرفدار است، در دنیا یکی از جذاب ترین و محبوب ترین ورزش هایی ست که در طبیعت انجام می شود.
کویر های وسیع و بی نظیر خاورمیانه، برای هر طبیعت گرد بخصوص کسانی که حرفه ای این منطقه از طبیعت را برای ماجراجویی نتخاب می کنند وسوسه برانگیز است. با اینکه یکی از مناطق سند بوردینگ در گرند سند نشنال پارک آمریکا ست، اما با اینحال ورزکاران حرفه ای این رشته تریجح می دهند تپه های شنی الجزیره، تونس، امارات و ایران را که از بهترین تپه های شنی دنیا هستند را انتخاب کنند.
 

آخرین تور ها