سالگرد روز جهانی آگاهی از اوتیسم

سالگرد روز جهانی آگاهی از اوتیسم

آگاهی از اوتیسم، مایه‌ی نگاهی عمیق به چالش‌ها و امیدهای جامعه

روز جهانی آگاهی از اوتیسم (World Autism Awareness Day)، یادآوری و ترغیب کشورهای عضو در سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال اسپکتروم اوتیسم (ASD) در سراسر جهان است. اوتیسم یک اختلال عصبی است که تأثیری بر تعامل اجتماعی، تفکر و رفتار افراد دارد. افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است مشکلات در ارتباط با دیگران، تفهیم عواطف، تکراری بودن رفتارها و تحلیل جزئیات داشته باشند.

علائم اوتیسم و نشانه های آن که در افراد پدیدار می شوند



این اختلال یک طیف گسترده از نشانه‌ها و شدت‌ها دارد، از افرادی که توانایی مکالمه و تعامل اجتماعی کامل را دارند تا کسانی که نیاز به کمک و پشتیبانی دائمی دارند. هر ساله در روز دوم آوریل، جهان به مناسبت روز جهانی آگاهی اوتیسم با هدف افزایش آگاهی عمومی و ترویج درک و حمایت از افراد مبتلا به اختلال اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسمی، گامی مهم در جهت پذیرش و توجه به نیازهای این گروه از افراد است.

این رویداد بین‌المللی امکان فراهم آوردن فرصتی برای بررسی عمیق‌تر و درک بهتر از چالش‌ها و امیدهایی که با اوتیسم همراه است، را به ارمغان می‌آورد. اوتیسم یکی از اختلالات روانی است که با الگوهایی از مشکلات ارتباطی و رفتاری همراه است. این اختلال به طور گسترده‌ای تأثیراتی بر جوانان و بزرگسالان دارد و از نظریه‌های اجتماعی و تربیتی تا فرصت‌های شغلی و اجتماعی، زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

 

روز جهانی آگاهی اوتیسم یک فرصت است تا به افراد مبتلا به این اختلال، ارزش‌های آنها را تأمین کرده و به آنها اعتماد به نفس بیشتری بدهیم. این روز فرصتی است تا در کنار یکدیگر ایستاده و برای جامعه‌ای پذیرا و دوستانه‌تر تلاش کنیم که همه اعضایش به طور کامل قابلیت دسترسی به فرصت‌ها و امکانات را داشته باشند، بدون تبعیض و تباهی!

تاریخچه اوتیسم

کلمه لاتین autismus (انگلیسی: autism) توسط روان‌پزشک سوئیسی یوگن بلولر در سال ۱۹۱۰ میلادی برای اولین بار در تعریف علائم اسکیزوفرنی ابداع شد. او این کلمه را از کلمه یونانی αὐτός گرفته‌است که رومی شده به صورت: autós «خود» و آن را به معنای خود تحسینی بیمارگونه (در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی) به کار می‌برد که به «کناره‌گیری اوتیسمی بیمار به خیالاتش که در برابر آن هرگونه تأثیر از بیرون به اختلالی غیرقابل تحمل تبدیل می‌شود» اشاره داشت.

یک روان‌پزشک کودک از شوروی، به نام گرونیا سوخاروا، سندرم مشابه اوتیسم را در سال ۱۹۲۵ میلادی به زبان روسی و در سال ۱۹۲۶ میلادی به آلمانی توصیف کرد. در تاریخ‌نویسی اوتیسم، گرونیا سوخاروا روان‌پزشک زن اهل شوروی را اولین شخص توصیف کننده اوتیسم می‌دانند. او در گذشته اما به اندازه لیو کَنـِر و هانس آسپرگر مورد توجه قرار نگرفت.

کودکان اوتیسم | درمان و بررسی شرایط و وضعیت خاص بیماران اوتیسم

چه می‌‌توان کرد؟

با وجود چالش‌هایی که اوتیسم برای افراد و خانواده‌هایشان ایجاد می‌کند، این اختلال همچنان می‌تواند منبعی از استعدادها و توانمندی‌های خاص باشد که با درک و حمایت مناسب، به طور بهتری مدیریت و توسعه داده شود. در روز جهانی آگاهی اوتیسم، ما دعوت به بررسی عمیق‌تری از این اختلال و تأثیرات آن بر فردیت و جامعه داریم.

فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی، حمایت از برنامه‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ درک و همدلی، اقداماتی است که می‌تواند بهبود وضعیت افراد مبتلا به اوتیسم را تسهیل کند. همچنین، ایجاد فرصت‌های شغلی و اجتماعی شایسته برای این افراد، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی، می‌تواند به تحقق یک جامعه پذیرا و شامل برای همه منجر شود.

روز بزرگداشت و آگاهی اوتیسم

مدیریت و پرسنل آسمان هفتم اوقات آسوده و به دور از استرسی را برای جامعه عزیز اوتیسم و خانواده گرانقدر ایشان آروزمند است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات ویژه؛ رزرواسیون آنلاین، تلفنی و یا حضوری سفرهای خود با متخصصان ما در ارتباط باشید. 02191306767 - 03136767

آخرین تور ها