گشتی تاریخی در محله بستکیه دبی

گشتی تاریخی در محله بستکیه دبی

گشتی تاریخی در محله سنتی دبی

 

محله بستکیه

 بستکیه، محله ای قدیمی در منطقه بر دبی(Bur Dubai) و در ناحیه خور است. منطقه ای که در کنار همسایه آن، یعنی منطقه معروف دیره، از مناطق توریستی و بسیار جذاب برای گردشگران است. بافتی مدرن همراه با جغرافیای منحصر به فرد دبی این منطقه را به منطقه محبوبی تبدیل کرده. اما جذابیت این منطقه آنجا آشکار می شود که محله ای قدیمی با خانه های سنتی که بادگیر آن ها(البراجیل به عربی) از تمام کوچه های باریک محله نمایان است و مشخصه ی خانه های مناطق کویری است، در آن به چشم می خورد. در حال حاضر حکومت دبی قصد بازسازی این محله را دارد تا دبی هم سهمی از گردشگری تاریخی داشته باشد. 

 

تاریخ محله بستکیه

این محله توسط بسکتی های مهاجر تاسیس شده است. بستکی ها قبیله ای به سرپرستی "حاج محمد عقیل آل عرشی البستکی" بودند که در سال 1890 میلادی از منطقه بستک که امروزه شهری در استان هرمزگان است به این منطقه از دبی مهاجرت کردند و بنیاد این محله را برپا کردند. این خانه ها از سنگ های مرجانی که از دریای مجاور، یعنی دریاری خلیج فارس بدست آمده اند ساخته شده و  در قسمت هایی از این ساختمان ها از مخلوط ساروج که ملات بنایی مورد علاقه ایرانیان باستان هم بوده به چشم می خورد.کوچه های تنگ این محله باعث شدت یافتن باد در میان کوچه ها و بادگیرها می شده و چنان است که انگار مردمان آن زمان دور هم جمع شده اند تا از گزند بادهای خشک و گرم کویری در امان بمانند.


جغرافیای منطقه

از منطقه بردبی نام بردیم. شهر دبی در قدیم به سه منطقه بردبی، دیره و شندغه تقسیم می شده است. دلیل این بخش های مجزا ورود بخشی از خلیج فارس به خشکی است همین ترکیب اقلیمی و مجاورت این منطقه ی نیم خشکی و نیم آبی است که آن را به منطقه ای جذاب تبدیل کرده و گردشگران را پیش از پیش جذب خود کرده است.
 

آخرین تور ها