بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه میدان نقش جهان اصفهان

اگر به دنبال مکانی هستید که هم تاریخی باشد هم بتوانید خرید کنید بدون شک بازار قیصریه را انتخاب کنید. بازار قیصریه یکی از معروف ترین بازارهای ایران و اصفهان است و به بازار شاهی شهرت دارد .  این بازار از سردر قیصریه شروع، به بازار چیت‌ساز‌ها و از آنجا به بازار دارالشفا منتهى می‌شود. 

 

بازار قیصریه یکی از مراکز مشهور صنایع دستی اصفهان به شمار می‌آید و در آن مانند قدیم انواع پارچه ها و قلم کاری و میناکاری را مشاهده میکنید.

 

سردر قیصریه 

سردر قیصریه بنایی تاریخی مربوط به دوره صفویه است که در ورودی اصلی بازار اصفهان در میدان نقش جهان جای گرفته‌است.سردر قیصریه در گذشته نه‌چندان دور دارای سه طبقه و اکنون دارای دو طبقه‌است. طبقه سوم آن که تخریب شده، نقاره‌خانه را تشکیل می‌داده‌است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می‌کرده‌اند. این سر در به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود و در گذشته راه اصلی بازار اصفهان بوده‌است.

سردر قیصریه

 

معماری بازار قیصریه 

 

کاروان‌سرای شاهی


کاروان‌سرای شاهی در بخش غربی بازار قرار گرفته و این روزها به یکی از بخش‌های تاریخی بازار تبدیل شده است. از این بنای تاریخی در گذشته نه‌تنها برای ارائه خدمات به مسافرانی که از راه دور به این بازار می‌آمده‌اند مورد استفاده قرار می‌گرفته است، بلکه در مدیریت راسته‌ها نیز از آن استفاده می‌شده است.

کاروان‌سرای شاهی بازار قیصریه این روزها بین بازاریان و مردم عادی به سرای ملک‌التجار شهرت داشته و به‌عنوان انبار کالای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

ضراب‌خانه

ضراب‌خانه بازار قیصریه اصفهان که این روزها فقط اسکلتی از آن به‌جامانده اما رسالت خود را ادامه داده و به ساختمان یک بانک دولتی تبدیل شده است، محلی برای ضرب سکه در دوران صفوی بوده است. این بنای قدیمی در بخشی شرقی بازار واقع شده و برای تماشای بقایای آن باید به راسته چیت‌سازها بروید.

 

تمامی تورهای اصفهان

تورهای کیش و قشم

 

نقارخانه

نقارخانه بازار در طبقه سوم سردر آن قرار داشته که همان‌طور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، متاسفانه این روزها اثری از آن نیست و فقط حس تلخ نبود آن احساس می‌شود. در قدیم از این نقارخانه در قدیم برای اعلام طلوع و غروب آفتاب، آیین‌های مختلف و مناسبت‌های گوناگون، آماده‌باش نظامی، اطلاع اخبار مهم به مردم، تحویل سال یا ورود کالاهایی که مردم در انتظارشان بوده‌اند استفاده و در هرکدام از اتفاق‌های یادشده نقاره آن نواخته می‌شده است.

 

سردر قیصریه اصفهان

چارسوی بازار


چارسوی بازار شاهی یا همان قیصریه اصفهان زیباترین بخش بازار است. این بخش از بازار با طاق گنبدی و مقرنس‌های اسلیمی‌اش حقیقتا چشم‌نواز است و اگر اغراق نباشد ساعت‌ها ارزش نشستن و تماشاکردن دارد؛ به‌خصوص اینکه اطراف آن نیز حجره‌های سنتی قرار داشته و حس‌وحالی نوستالژیک به شما خواهد داد.

این چارسو از جنوب به بازار شاهی یا همان قیصریه، از شمال به تیمچه ضراب‌خانه، از شرق به ضراب‌خانه سلطتنی و از غرب به کاروان‌سرا منتهی می‌شود. برای دسترسی به این بخش از بازار کافی است از سردر قیصریه وارد بازار شده و چند دقیقه‌ای در بازار قدم بزنید تا به آن برسید.

 

جهانگران خارجی که در سفر به اصفهان از بازار قیصریه بازدید کرده‌اند این گونه گفته‌اند: « بازار قیصریه چشم انداز واقعا زیبایی دارد و در بخش‌هایی به صورت قرینه درست شده است که قرینه‌ی آن همان مسجد جامع عباسی است.»

 

برای سفر به اصفهان و خرید از این بازار رویایی با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان