جشن رنگ ها در هند

جشن رنگ ها در هند

جشن رنگ ها در هند 

همیشه با شنیدن اسم هند یاد سرزمین رنگ های پر جنب و جوش و داستان های جاودانه و متنوع می افتم.این بار به معرفی یکی از جشن های جذاب این کشور می پردازیم.

هولی جشنواره ای رنگارنگ و شاد است که عمدتاً در هند و نپال جشن گرفته می شود. این جشن با نام های «جشن رنگ ها» یا «جشن عشق» نیز شناخته می شود. هولی معمولا در بهار، معمولاً در ماه مارس و در اوایل بهار برگزار می‌شود و دو روز طول می‌کشد.

 

جشن هولی

 

تور دبی با آسمان هفتم

تور هند با آسمان هفتم

 

تاریخچه جشن هولی

منشا هولی را می توان در اساطیر و افسانه های هندو جستجو کرد.

ماجرای پراهلادا و عمه ی خبث او 

یکی از افسانه های محبوب داستان پراهلادا و عمه شیطانی او، هولیکا است. پراهلادا پیرو عابد لرد ویشنو بود، اما پدر و عمه ی او از این موضوع خوشحال نبودند و درصدد قتل پسر برخواستند و در نهایت این دو با یکدیگر نقشه ای شوم کشیدند.

بنا بود که هولیکا لباسی شنل مانند بر تن کند که او را از آتش در امان نگاه می داشت و با حقه و کلک «پراهلادا» را با خود به درون خرمنی از آتش ببرد. با وجود شنل، عمه خبیث جان سالم به در می برد اما پسرک کشته می شد.اگرچه نقشه آن طور که باید پیش نرفت و زمانی که این دو درون خرمن آتش بودند شنل از روی بدن هولیکا پرواز کرد و پراهلادا را در برگرفت. در نتیجه، زن در آتش سوخت و پراهلادا زنده بیرون آمدکه این پیروزی خیر بر شر در هولی جشن گرفته می شود.

 

پراهلادا

 

 ماجرای عشق کریشنای تیره رنگ و رادا

هولی با چندین داستان و افسانه اساطیری همراه است. یکی دیگر از افسانه های معروف، داستان عاشقانه لرد کریشنا و رادا است. طبق افسانه، کریشنا که  پوست آبی تیره داشت عاشق دختری به نام رادا شده بود ولی نگران بود که بخاطر رنگ پوست عجیبش رادا او را نخواهد . او در اقدامی شیطنت آمیز رنگ هایی را روی صورت رادا پاشید.این عمل بازیگوش به یک سنت تبدیل شد و امروز، هولی با رنگ ها به یاد عشق کریشنا به رادا جشن گرفته می شود.

 

مراسم هولی

جشن هولی در دو روز برگزار می شود که به صورت زیر جشن گرفته می شود. 

 

روز اول 

اولین روز هولی، معروف به Holika Dahan یا Chhoti Holi، با روشن کردن آتش در عصر مشخص می شود. مردم دور آتش جمع می شوند، نماز می خوانند، آواز می خوانند و به رقص و شادی می پردازند. آتش نماد سوزاندن شر و پیروزی خیر است.

روز دوم

روز دوم، روز اصلی هولی است که به رنگوالی هولی  معروف است. این زمانی است که جشن های رنگارنگ واقعی برگزار می شود. مردم با پودرهای رنگی پر جنب و جوش معروف به گلال و آب بازی می کنند و آن را روی یکدیگر می پاشند و می مالند. تفنگ های آبی، بادکنک های آب و سطل های پر از آب رنگی نیز برای خیس کردن یکدیگر به شیوه ای بازیگوش استفاده می شود. خیابان‌ها با خنده، موسیقی و رقص زنده می‌شوند در حالی که مردم یکدیگر را تعقیب می‌کنند و سلام‌های «هولی های» را رد و بدل می‌کنند. (این هولی است!).

جشن رنگ ها در هند

هولی زمانی است که موانع اجتماعی شکسته می شود و مردم از هر طبقه ای دور هم جمع می شوند تا جشن بگیرند. این جشنواره وحدت، شادی و عشق است. دوستان، خانواده ها و حتی غریبه ها در این جشن شرکت می کنند و شادی و حسن نیت را پخش می کنند.

شیرینی‌ها و تنقلات سنتی هولی، مانند گوجی (کوفته‌های شیرین)، ماتری (کراکرهای خوش طعم)، و بانگ (نوشیدنی‌ای که از شاهدانه تهیه می‌شود) نیز در طول جشنواره لذت می‌برند. مردم لباس های سفید یا رنگارنگ می پوشند تا روح هولی را به طور کامل در آغوش بگیرند.

 

اگر قصد سفر به هند و لذت بردن از این جشن زیبا را دارید با آسمان هفتم تماس بگیرید :  02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های دهلی