کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

در سفر به قلب اصفهان می تونید به یکی از زیباترین کاخ های جا مانده از دوره صفوی سفر کنید.این کاخ که در قرن هفدهم و در زمان سلسله صفویه ساخته شد و یکی از مهمترین نمونه های معماری ایرانی آن دوره به شمار می رود.

تاریخچه کاخ چهلستون

این کاخ توسط سلسله صفویه به عنوان شاه نشین و مرکز فعالیت های حکومتی مورد استفاده قرار می گرفت. شاه‌عباس کبیر زمانی که اصفهان را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد اقدان مهمی انجام داد از جمله ساخت خیابانی بانام چهارباغ و باغ‌های اطراف آن‌ یکی از این اقدامات بود .باغ چهل‌ستون یکی از مهم‌ترین این باغ‌ها بود و در اصل، باغ‌های دیگر را به هم متصل می‌کرد و این خیابان را به میدان نقش‌جهان متصل می کرد.

کا چهلستون

کاخ چهلستون به عنوان شاه نشین و مرکز فعالیت های حکومتی مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین محل برگزاری مراسم و رویدادهای مهمی مانند تاجگذاری شاه سلطان حسین بود.

این کاخ در طول سالیان متمادی بر اثر زلزله و سایر بلایای طبیعی آسیب دیده است و چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. امروزه این کاخ به روی عموم باز است و یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است. همچنین به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

تور قشم از اصفهان

 

علت نام گذاری چهلستون

این نام به تالار اصلی کاخ اشاره دارد که توسط 20 ستون چوبی که در حوض بزرگی در جلوی کاخ منعکس شده است نگه داشته شده و توهم 40 ستون را ایجاد می کند. عدد 40 در فرهنگ ایرانی دارای اهمیت نمادین است و با قدرت، قدرت و تاب آوری همراه است. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که عدد 40 ریشه در اساطیر ایرانی باستان دارد، جایی که آن را یک عدد مقدس می‌دانستند.

از این رو نام چهل ستون یا چهل ستون به احتمال زیاد برای کاخ انتخاب شده است، زیرا حس عظمت و قدرت را منتقل می کند و همچنین دارای اهمیت فرهنگی و تاریخی بوده است.

نمای بلیرونی کاخ چهلستون

 

معماری کاخ چهلستون

معماری کاخ چهارباغ ترکیبی از عناصر سنتی ایرانی و تأثیرپذیری از فرهنگ‌های دیگر از جمله هند و آسیای مرکزی است. مجموعه کاخ متشکل از چندین ساختمان از جمله کوشک مرکزی، مسجد، ساختمان مسکونی و سازه های مختلف دیگر است.

یکی از جالب ترین ویژگی های کاخ کاشی کاری پیچیده آن است. دیوارها و سقف ها با کاشی های رنگارنگ پوشیده شده اند که طرح های هندسی و گل و همچنین صحنه هایی از اساطیر و ادبیات ایرانی را به تصویر می کشند. کاشی‌ها توسط استادکارانی ساخته می‌شد که از تکنیک‌های سنتی استفاده می‌کردند که برای قرن‌ها نقل شده است.

سقف چهلستون

نمای بیرونی کاخ با کاشی کاری های زیبایی تزیین شده است که نقوش هندسی و گل و همچنین صحنه هایی از اساطیر و ادبیات ایرانی را به تصویر می کشد. کاشی ها را استادکارانی ساخته بودند که از تکنیک های سنتی مانند تکنیک کاشی کاری برای ایجاد نقش ها و طرح های پیچیده استفاده می کردند. . معماری کاخ چهارباغ نشان دهنده تمرکز دوران صفویه بر عظمت، زیبایی و تقارن است. نقوش پیچیده، کاشی کاری های زیبا و باغ های سرسبز آن را به نمونه ای قابل توجه از معماری ایرانی تبدیل کرده است و برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایرانی باید از آن دیدن کرد.

معماری زیبای چهلستون

قسمت های دیدنی کاخ چهلستون

مجموعه کاخ شامل چندین ساختمان از جمله کوشک مرکزی، مسجد، ساختمان مسکونی و سازه های مختلف دیگر است. کوشک مرکزی که بارزترین ویژگی کاخ است، ساختمانی دو طبقه با گنبدی بزرگ و چهار گنبد کوچکتر در گوشه و کنار است. از آن به عنوان تالار پذیرایی برای دیدار بزرگان و مهمانان مهم استفاده می شد.

غرفه مرکزی که به تالار آینه نیز معروف است، بارزترین ویژگی کاخ است. ساختمانی دو طبقه با گنبدی بزرگ و چهار گنبد کوچکتر در گوشه و کنار. گنبد را بیست ستون چوبی نگه می دارند که با کنده کاری های پیچیده تزئین شده و با طرح های رنگارنگ نقاشی شده اند. سالن با آینه های زیبایی تزئین شده است که جلوه بصری خیره کننده ای را ایجاد می کند.

 

مسیر دسترسی به کاخ

اگر با ماشین شخصی قصد رفتن داریداین عمارت باشکوه در در خیابان استانداری، قرار دارد. دسترسی آن با مترو نیز ایستگاه میدان امام حسین می باشد.

امروزه این کاخ موزه ای است که تاریخ و فرهنگ اصفهان و ایران را به طور گسترده تری به نمایش می گذارد. بازدیدکنندگان می توانند نمایشگاه هایی از هنر، سرامیک و دیگر اشیاء مربوط به دوره های مختلف تاریخ ایران را مشاهده کنند.

نقاشی های چهلستون

یکی دیگر از جنبه های جالب کاخ چهارباغ ارتباط آن با ادبیات فارسی است. این کاخ در چندین اثر شعر فارسی از جمله شعر معروف «چهار باغ» شاعر قرن هفدهم صائب تبریزی ذکر شده است. این شعر زیبایی باغ‌های قصر و گل‌های معطری را که در آنجا می‌شکفد، توصیف می‌کند.

در مجموع، کاخ چهلستون نمونه ای قابل توجه از معماری و طراحی ایرانی است. ترکیبی از باغ‌های خیره‌کننده، ساختمان‌های چشمگیر و تاریخ غنی، آن را به مقصدی برای سفر به ایران تبدیل کرده است.

برای اطلاعات بیشتر  سفرهای هوایی با آسمان هفتم با بهترین قیمت به صورت 24 ساعته تماس بگیرید:  02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان