غار خربس قشم

غار خربس قشم

غار خربس در نزدیکی قشم

شاید جالب باشد بدانید که این جاذبه در پانزده کیلومتری مرکز قشم، درست در سمت راست جاده قشم بین روستای خربس و روستای رمچاه قرار گرفته و نیز  آثاری از معماری صخره ‌ای قابل مشاهده هستند که به عقیده بعضی از محققین،  نیایشگاه پیروان مهرپرستی و یا پرستشگاه آناهیتا (خدای آب)  بوده اند. 

یکی از این مکان ‌های دیدنی و تأمل ‌برانگیز در سفر با تورهای آسمان هفتم  همین غار خربس در قشم است که با معماری منحصر به فرد خود، گوشه‌ ای از تاریخ این مرز و بوم را روایت می ‌کند.

 

قدمت غار تاریخی خربس

این غار متعلق به دوره ساسانی-اشکانی یعنی حدود 1500 سال پیش می باشد . اما برخی از رسانه ها می گویند قدمت این غار به دوران مادها یعنی حدود 600 سال قبل از میلاد برمیگردد . این غار به ساحل جنوبی جزیره قشم مشرف است و ارتفاع دیواره ها به 20 تا 30 متر میرسد.  البته قبل از اینکه این غار معروف شود خود روستای خوربیز یا همان خربس وجود داشته که در زمان های قدیم روستایی پر رونق و آباد بوده . 

 

 

تورهای هوایی و به صرفه قشم 

ساختار و نمای کلی غار خربس

شاید در ابتدای از دورنما این غار برای جالب نباشد اما به محض ورود و بالا رفتن از پله ها به عظمت این غار پی می برید . در دهانه این غار برکه ای وجود دارد که بیشتر اوقات آب باران در آن جمع شده و نمای زیبایی دارد .به محض ورود به غار با نور دنیای بیرون خداحافظی کنید و وارد دالان ها شوید، طوری که 9 روزنه بر روی دیواره کوه، ورودی های غار را تشکیل می دهند؛ ۶ روزنه در بالا، ۲ عدد در وسط و یک مورد در پایین قرار دارند، اما امروزه تنها از یک روزنه وارد می شوید و پس از پایان بازدید از یک روزنه دیگر خارج می شوید.

به دیواره ها که رسیدید آثار جالبی روی آنها نقش بسته اند، مثلا صدف هایی خواهید دید که نشانگر غرق بودن این غار در دریا است. همه این حکاکی ها و تصویرها نشانگر گذشته پررونق این غار است.هنرمندان و سنگ‌تراشان در دوره کنونی در سمت راست غار خربس دالان‌هایی جدید تراشیده‌اند و بر روی دیواره غار نقاشی‌هایی را با الهام از هنر و زندگی دوران باستانی و تصاویر سمبلیک و رمز آلود حک کرده‌اند که جلوه ای نو و زیبا به این مکان تاریخی- طبیعی بخشیده است. 

 

 

ساعات بازدید و بلیط غار خربس


برای بازدید از غار خربس از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر زمان دارید.

 

برای اطلاعات بیشتر سفر به قشم می توانید با آژانس آسمان هفتم تماس بگیرید:  02191306767

 

آخرین تور ها

آخرین تور های قشم