مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

یکی دیگر از بناهای تاریخی که پس از آمدن به اصفهان حتما باید به آن سر بزنید مسجد شیخ لطف الله است. این مسجد در زمان صفویه در قرن هفدهم در میدان نقش جهان ساخته شد و به دلیل معماری زیبا و کاشی کاری های پیچیده اش شهرت دارد. این بنا به سفارش شاه عباس اول و به نام یکی از رهبران مذهبی آن زمان، شیخ لطف الله، ساخته شد.

مسجد شیخ لطف الله یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان است و یکی از بهترین نمونه های معماری اسلامی ایران به شمار می رود. امروزه نیز از آن به عنوان یک مکان عبادت استفاده می شود و بازدیدکنندگان می توانند فضای داخلی خیره کننده آن را کشف کنند.

مسجد شیخ لطف الله

 

شیخ لطف الله کیست؟

شیخ لطف‌الله از علمای مسلمان شیعه و رهبر مذهبی برجسته قرن هفدهم در ایران بود. وی در سال 1534 در قزوین، شهری در مرکز ایران به دنیا آمد و در سال 1610 در اصفهان درگذشت. شیخ لطف‌الله به دلیل دانش گسترده‌ای که در کلام و فقه اسلامی داشت، شهرت داشت و آموزه‌ها و نوشته‌های وی تأثیر بسزایی در توسعه اسلام شیعه داشت. در ایران.

شیخ لطف‌الله از شاگردان عالم معروف شیعه شیخ بهایی بود که از شخصیت‌های کلیدی در احیای فرهنگی و مذهبی سلسله صفویه بود. شیخ لطف‌الله سال‌ها نزد شیخ بهایی تحصیل کرد و به تقوا و علم و ارادت به مذهب شیعه شهرت یافت.

 

تور هوایی کیش

تور کیش از اصفهان

 

معماری مسجد شیخ لطف الله

 

 

معماری مسجد شیخ لطف الله نمونه ای بارز از معماری ایرانی عصر صفوی است که عناصر مختلفی از سبک های مختلف از جمله معماری تیموری، سلجوقی و عثمانی را در هم آمیخته است. این مسجد بین سال های 1603 تا 1619 زیر نظر معمار معروف ایرانی محمدرضا اصفهانی ساخته شد.

نمای بیرونی

بارزترین ویژگی معماری مسجد، گنبدی است که در مرکز مسجد قرار دارد و تا ارتفاع 32 متری بالا می رود. گنبد با کاشی‌های فیروزه‌ای و آبی پوشیده شده است و طراحی منحصربه‌فردی دارد که شکل دایره‌ای فرورفته با بالای نوک تیز دارد. کاشی کاری پیچیده روی گنبد با نور خورشید که از طریق سوراخ های کوچک در دیوارها عبور می کند برجسته می شود.

نمای داخلی

نمای داخلی مسجد حتی از نمای بیرونی آن چشمگیرتر است.نمای داخلی گنبندی شکل  با طرحی پیچیده از مقرنس تزئین شده است، نوعی تزئینات استالاکتیت مانند که معمولاً در معماری اسلامی یافت می شود. طراحی پیچیده گنبد یک تعامل خیره کننده از نور و سایه ایجاد می کند و آن را به یک سوژه محبوب برای عکاسان تبدیل می کند.

 

مسجد شیخ لطف الله، مسجدی زنانه

یک واقعیت جالب در مورد مسجد شیخ لطف الله این است که برخلاف بسیاری از مساجد دیگر در ابتدا برای استفاده عمومی در نظر گرفته نشده بود. در عوض، به عنوان یک مسجد خصوصی برای استفاده دربار سلطنتی و زنان حرمسرا ساخته شد. به همین دلیل است که مناره ای وجود ندارد و ورودی مسجد از خیابان نیست، بلکه از یک گذرگاه سرپوشیده منتهی به کاخ عالی قاپو در همان حوالی است.

 

یکی دیگر از جنبه های جالب مسجد، ویژگی صوتی گنبد آن است. اگر مستقیماً زیر گنبد بایستید و دست‌هایتان را کف بزنید، می‌توانید پژواکی را بشنوید که شبیه صدای جیر جیر پرندگان است. این به دلیل طراحی منحصر به فرد گنبد است که اعتقاد بر این است که به طور عمدی برای ایجاد این اثر ایجاد شده است.

در نهایت کاشی کاری مسجد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طرح های پیچیده دارای طیف گسترده ای از رنگ ها از جمله آبی، فیروزه ای، طلایی و سفید هستند. کاشی ها از مناطق مختلف ایران تهیه شده و با دقت انتخاب شده اند تا جلوه ای هماهنگ و متعادل ایجاد کنند. کاشی کاری آن چنان به خوبی حفظ شده است که با وجود گذشت بیش از چهار قرن از ساخت آن، هنوز می توان رنگ ها و طرح های اصلی را مشاهده کرد.

 

برای دیدن اصفهان و این بنای تاریخی با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان