منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

منارجنبان اصفهان

یکی از آثار باستانی های عجیب اصفهان که شهرت جهانی دارد منارجنبان است. این سازه یک نقطه عطف معماری معروف است که به خاطر مناره های تکان دهنده بی نظیرش مشهور است .

قدمت ساخت منارجنبان به قرن چهاردهم و در زمان ایلخانیان برمی گردد. مناره ها به عنوان بخشی از مجموعه ای ساخته شده اند که شامل مسجد، حمام و کاروانسرا بوده است. اما امروزه تنها مناره ها و آرامگاه عمو عبدالله صقله باقی مانده است.


ویژگی منحصر به فرد منارجنبان

جذاب ترین ویژگی منارجنبان مناره های لرزانی است که در دو طرف آرامگاه قرار دارند. این مناره ها تقریباً 17 متر ارتفاع و 3.5 متر قطر دارند. آنها با آجر ساخته شده اند و با نقوش هندسی پیچیده و خوشنویسی آراسته شده اند.

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های مناره‌ها این است که با فشار دادن یا تکان دادن یک مناره می‌لرزند یا می‌لرزند. ارتعاش به اندازه‌ای قوی است که با وجود فاصله‌ای که بین آنها وجود دارد، مناره‌های دیگر را نیز لرزاند.

تور قشم از اصفهان

 

علت لرزش منارجنبان


 هنوز بحث های زیادی در مورد مهندسی پشت مناره های لرزان منارجنبان وجود دارد. برخی تئوری ها نشان می دهند که لرزش ناشی از یک سیستم قدیمی و پیچیده از قرقره ها و وزنه ها است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که به دلیل آکوستیک ساختمان است. صرف نظر از دلیل این لرزش، منارجنبان همچنان یک مقصد گردشگری محبوب در اصفهان است و گواهی بر معماری و مهارت های مهندسی باورنکردنی گذشته است.

 

 

معماری منارجنبان

مناره ها با آجر ساخته شده اند و دارای پلکانی مارپیچ در داخل هستند که به بالا منتهی می شود. نمای بیرونی مناره ها با نقوش هندسی پیچیده و خوشنویسی با کاشی های آبی و فیروزه ای تزئین شده است. گنبد بقعه نیز با کاشی کاری زیبا پوشیده شده است.

بازدیدکنندگان می توانند وارد مقبره شده و از یکی از مناره ها بالا بروند تا پدیده لرزش را از نزدیک ببینند. لرزش می تواند با هل دادن یا تکان دادن یکی از مناره ها توسط شخصی یا با زدن دست در مقابل مناره ایجاد شود. لرزش معمولاً چند ثانیه طول می کشد و می تواند کاملاً قوی باشد.

 

مسیر دسترسی به منارجنبان

این سازه در 6 کیلومتری اصفهان به سمت نجف‌آباد، در فاصله کمی از محله‌ نصرآباد در خیابان آتشگاه قرار گرفته است.

 

برای اطلاعات بیشتر سفرهای هوایی از اصفهان با آسمان هفتم با بهترین قیمت به صورت 24 ساعته تماس بگیرید:  02191306767

 

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان