میدان عتیق (سبزه میدان) اصفهان

میدان عتیق (سبزه میدان) اصفهان

تاریخچه میدان امام علی اصفهان

ساخت میدان عتیق به عصر سلجوقیان باز می‌گردد. هر وقت صحبت از عهد سلجوقی می‌کنیم، به یاد خواجه نظام الملک طوسی، وزیر معروف درباره سلجوقیان می‌افتیم که امیرکبیر عصر سلجوقی بود. در عصر سلجوقیان، میدان کهنه یا میدان عتیق اصفهان، رونق زیادی داشت و محل کسب و کار و خرید و فروش اجناس آن روزگاران محسوب می‌شد.

میدان عتیق اصفهان پیش از صفویه و در دوران سلجوقیان، میدان اصلی و مرکز اصلی شهر اصفهان محسوب می‌شده‌است. زمانی که شاه عباس صفوی میدان نقش جهان را می‌سازد، این میدان به مرور آن همه اعتبار خود را از دست می‌دهد و عمده کاسبی‌ها به طرف میدان نقش جهان کشیده می‌شود.

میدان عتیق اصفهان

بناهای گوناگونی در چهار سوی میدان اصلی شکل گرفت که در بین آن‌ها، عناصر حکومتی و دینی و تجاری و سیاسی از اهمیت ژرف و شگرف برخوردار بودند. در اطراف میدان عتیق اصفهان، آثار ارزشمند تاریخی به یادگار مانده است مثل گنبد نظام الملک، گنبد تاج الملک در مسجد جامع، مناره مسجد علی و قسمت‌هایی از بازار غار را اشاره کرد.

از دیگر آثار به جا مانده از روزگار سلاجقه و میدان عتیق، بخش عمده‌ای از بنای امامزاده اسماعیل و مقبره نظام الملک و ملکشاه سلجوقی واقع در محله دارالبطیخ است. بعد‌ها پس از سقوط فرمانروایان سلجوقی و هجوم ایلخانان و تیموریان، اکثر محلات و تاسیسات شهری اصفهان رو به ویرانی گذاشت و نابود شد.
ولی با این وجود، گرایش برخی از سرداران مغول مثل تیمورلنگ، به دین مبین اسلام و آشنایی آن‌ها با دین و فرهنگ غنی ایران اسلامی بخشی از این خرابی‌ها را جبران نمود.
در میان آثاری که از دوره ایلخانی و تیموری در اطراف میدان عتیق برجای مانده باید از امام زاده جعفر واقع در ابتدای ضلع غربی خیابان هاتف، چهلستون‌های متعدد و دو محراب بسیار پرکار و زیبا از زمان سلطان الجایتو در شبستان مسجد عتیق اشاره کرد.

 

تورهای اصفهان

تورهای قشم

 

جاذبه‌های دیدنی میدان عتیق 

میدان عتیق طبق گفته بسیاری از گردشگران و همچنین هموطنان اصفهانی، مکان قشنگی برای گشت و گذر عصرگاهی به خصوص در نیمه نخست سال است. همان طور که مشاهده می‌کنید، میدان عتیق یا میدان کهنه اصفهان، معماری مشابه میدان نقش جهان دارد.

مغازه‌های چهار طرف میدان، محل خرید و فروش انواع و اقسام سوغات اصفهان و صنایع دستی این شهر از مس و گلیم و خاتم تا ترمه و منبت است. البته معمولا قیمت اجناسی که در این میدان فروخته می‌شود چون مقصد گردشگری اصلی شهر به شمار می‌رود، درصدی بیشتر از سایر نقاط شهر اصفهان است.

میدان امام علی

برای سفر به اصفهان و دیدن از مناظر رویایی این شهر با آسمان هفتم تماس بگیرید.

03136767 - 02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان