33 پل اصفهان

33 پل اصفهان

سی و سه پل در اصفهان

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان، پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که زیرنظر الله‌وردی‌خان اوندیلادزه و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی بر روی زاینده‌رود در شهر اصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و جای برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔ اصفهان در دورهٔ صفویه بوده‌است.

اندیشهٔ بنای سی‌وسه‌پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله‌وردی‌خان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور او مأمور اتمام ساختمان پل گردید.

بعضی ها می گویند علت داشتن 33 دهانه و نامگذاری این پل به دلیل 33 حرف الفبای زبان گرجی است که توسط الله وردی خان که شخصی گرجی بوده انجام شده.

 

 سی و سه پل کجاست ؟ 

سی و سه پل در ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا از یک سو و ابتدای شمالی خیابان چهارباغ عباسی (میدان انقلاب) در دیگر سو واقع شده است. برای دسترسی می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

ایستگاه متروی سی و سه پل در فاصله چند قدمی پل واقع شده است. همچنین ایستگاه اتوبوس میدان انقلاب در دیگر جانب پل قرار دارد. برای استفاده از خودروی شخصی، ترافیک منطقه را در ساعات شلوغی در نظر داشته باشید.

33 پل

 

مراسم‌های تاریخی در سی و سه پل


سی و سه پل در طول تاریخ محلی برای اجتماع شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم و همچنین برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های گوناگون بوده است که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

- جشن آب پاشان یا آب ریزان: ریختن آب و گلاب روی یک‌دیگر در ۱۳ تیرماه
- مراسم خاج شویان: مراسمی مخصوص ارامنه اصفهان در دوران صفویه
- جشن نوروزی: هفت روز جشن نوروزی در عصر صفوی همراه با چراغانی و گل‌ریزان 

تورهای اصفهان

تورهای قشم

نظر بزرگان و جهانگردان راجب سی و سه پل

پیترو دلاواله سی‌ و سه‌ پل را چنین توصیف می‌کند:

"روی این رودخانه پلی وجود دارد که تماما از آجر ساخته‌شده و عرض آن از تمام پل‌های رم بیشتر است و طول آن حداقل سه تا چهار برابر آن پل‌ها است. معماری این پل به‌طرز عجیبی انجام‌گرفته و دو طرف آن طاق‌نماهایی وجود دارد که مردم از زیر و بالای آن عبور می‌کنند.

آنچه بیشتر نظر ایشان را جلب می‌کند، راهروهای پل است که تقریبا هم‌سطح قرار گرفته و زمزمه‌ی آب در طبقه‌ی زیرین پل به‌خصوص در تابستان‌های گرم بسیار خوش‌آیند است."

 

لرد جرج کرزن و شاردن نیز سی و سه پل را در زمره شاهکارهای معماری و زیباترین ها قرار داده اند.

دن گارسیا درباره سی و سه پل این چنین می گوید: “این پل نیز از بناهای الله وردیخان اوندیلادزه گرجی است و با این که دشمنان و حاسدانش می گویند این بنا با پول ساخته شده است، نمی توانند انکار کنند که بانی شخص اوست. اما باور عموم مردم این است که الله وردیخان پل را به خرج خود ساخته است.”

 

پل الله وردی خان

 

برای اطلاعات بیشتر سفرهای هوایی از اصفهان با آسمان هفتم با بهترین قیمت به صورت 24 ساعته تماس بگیرید:  02191306767

 

منابع : ویکی پدیا

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان