تالاب قوری گل

تالاب قوری گل

تالاب قوری گل

تالاب قوری گل در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.به‌دلیل اینکه تالاب قوری‌ گل در مجاورت کوه‌ها و ارتفاعات برفگیر دامنه شرقی گردنه شبلی قرار گرفته، و به‌دلیل تامین آب از محل آب‌های جاری از بارش برف و باران و نیز تعدادی چشمه زیرزمینی که در کف تالاب جریان دارند، همیشه در تمام فصول سال پرآب است. یکی از ویژگی‌های بی  نظیر این تالاب در قیاس با سایر دریاچه‌های منطقه ،  شیرین بودن آب بوده و در صورت تصفيه قابل شرب است. در حال حاضر اين آب برای آبياری کشتزارهای روستاهای پيرامون درياچه يعنی روستاهای ارشتناب، رامناب و يوسف آباد، مصرف می‌شود.

آسمان هفتم شما را به ادامه مطلب دعوت میکند

کیش از تبریز

مشهد از تبریز

حیات‌ وحش تالاب قوری‌ گل

تالاب قوری گل در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه در لیست مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود. همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی بسیاری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. دریاچه قوریگل با توجه به داشتن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در برگیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره ‌باشد.

پوشش گیاهی تالاب قوری‌ گل

تالاب قوری‌ گل به‌لحاظ پوشش گیاهی نیز از تنوع بالایی برخوردار است؛ در این رابطه، بيش از ۲۸۰ گونه گياهی درتالاب بين‌المللی قوری گل تشخيص داده شده كه ۸۹ درصد آن درحوزه تالاب روييده و بقيه را گياهان آبزی و نيمه آبزی تالاب و حوزه بلافصل آن تشكيل می‌دهند. گياهان غوطه‌ور در آب تالاب به‌عنوان يكی از جذاب‌ترين جاذبه‌های تالاب به شمار می‌روند که گونه‌هايی مانند بارهنگ آبی، آلاله آبی، قوشاب شانه‌ای، انواع جلبک و فيتوپلانكتون را در بر می‌گیرد.

گردشگری در تالاب قوری گل

این تالاب از نظر گردشگری نیز از جاذبه‌های  آذربایجان شرقی به شمار می‌رود و به‌دلیل برخورداری از شرایطی همچون  وجود چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و به‌علت نزدیکی در جاده ترانزیتی تهران- تبریز پذیرای گردشگران زیادی است.

امکانات قوری گل

آب آشامیدنی سرویس بهداشتی
پارک بازی کودکان الاچیق
منقل -

 

آخرین تور ها