خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی مشهد

وجود خانه‌های تاریخی مشهد دلیل دیگری است که بر ریشه‌دار بودن تاریخ در دل این سرزمین پهناور صحه می‌گذارد. خانه تاریخی توکلی، خانه‌ای قدیمی متعلق به دوران قاجار است که هویت و فرهنگ آن دوران را به تصویر می‌کشد.  خانه تاریخی توکلی یکی از آثار ملی کشور به حساب می آید که کاشی کاری ها، آجرکاری ها و تزیینات چوبی  تماشایی دارد و بازدید ازآن به علاقه مندان به معماری و تاریخ توصیه می شود.آسمان هفتم در این مقاله شما را با خانه توکلی بیشتر آشنا می کند.

خانه توکلی مشهد

نام خانه توکلی مشهد  اکنون به ‌عنوان یک اثر تاریخی و ملی در فهرست میراث فرهنگی و آثار ملی، دیده می‌شود.این خانه روزگاری محل سکونت تاجر معروفی به نام کشمشیان بوده که در زمینه تجارت خشکبار فعالیت می کرده است. تا دوران پهلوی اول نیز این خانه در اختیار ایشان بوده و آقای کشمشیان تمام مدت زندگی اش را در این خانه سکونت داشته است. این خانه بعدها توسط فردی به نام توکلی خریداری شد و به همین دلیل به خانه توکلی مشهد شهرت یافته است.این خانه پس از دو قرن در سال ۱۳۸۴ توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹توسط شهرداری مشهد به مدت ۲ سال مرمت شد.

22 مورد ازجاذبه های گردشگری مشهد

 معماری خانه توکلی مشهد

شاید برایتان عجیب باشد ولی خانه توکلی دارای اسکلتی چوبی است و هنوز بعد از قریب به ۲ قرن توانسته هویت خود را به خوبی حفظ کند. البته این خانه ۲ بخش زمستان نشین و تابستان نشین داشت که فضای تابستان نشین آن تخریب شده است. همانطور که در معماری آثار دوران قاجار رایج بوده، نمای این بنا نیز با ایوان ها و ستون های گچ بری شده مزین شده و کاشی کاری و آجر کاری نفیسی در تزیینات ساختمان به کار رفته است.

اگرچه معماری بناهای دوران قاجار نسبت به بناهای دوران پیش از خود تحولات چشمگیری نداشته اما ویژگی‌های خاصی را در خود دارند که سبب تمایز آن­ها از دیگر بناهای تاریخی می­شود. استفاده از پله در خانه‌ها یکی از اصلی‌ترین عناصری بود که از دوران قاجار در معماری خانه‌ها استفاده شده است.

خانه توکلی مشهد

وجود ایوان و ستون‌های گچ‌بری شده در دو طرف آن از دیگر مشخصه‌هایی است که در بناهای دوره قاجار به چشم می‌خورد. وجود این ایوان­ها و ستون‌ها در معماری دوره قاجار سبب شد تا تحولات عظیمی در نمای خانه‌ها، ایجاد شود. کاشی‌کاری، آجرکاری و آیینه‌کاری یکی دیگر از مشخصه‌های بارز معماری دوره قاجار است که در خانه تاریخی توکلی نیز دیده می‌شود. همین امر باعث شد استادان و هنرمندان بسیاری ذوق و سلیقه خود را در تزئین بناها به کار بگیرند و آثار زیبایی را خلق کنند.

دانستنیهای  حرم امام رضا

در حال حاضر درب این خانه به روی عموم باز است و موزه ای به نام موزه مکتب خانه در آن دایر شده است.
آدرس خانه توکلی مشهد: خیابان نواب صفوی، نواب صفوی ۷.

آخرین تور ها

آخرین تور های مشهد