15 جاذبه گردشگری برتر در ارمنستان

15 جاذبه گردشگری برتر در ارمنستان

جاذبه های ارمنستان

ارمنستان به طرز روز افزونی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی دنیا شده است، این در حالی است که این کشور وسعت زیادی ندارد، اما دارای  طبیعتی زیبا و تاریخی غنی می‌باشد.

ارمنستان، اولین کشوری بود که دین مسیحیت را به عنوان مذهب ملی و اصلی‌اش معرفی کرد. این کشور برخی از خیره کننده‌ترین مناظر اروپا را به داراست، مثل قله کوه آرارات که در خط افق این کشور رخ می‌نماید. این کوه با وجود اینکه قله آن درست بر فراز مرز ترکیه قرار دارد، نماد ملی ارمنستان است. از آنجایی که نام آن در کتاب مقدس یاد شده است، آرارات توسط مردم محلی مقدس محسوب می‌شود.

در واقع کوه آرارت جایی است که کشتی نوح در آنجا به خشکی رسید. ارمنستان مامن تعداد زیادی از صومعه‌های زیباست که بعضی از آنها در دل طبیعت بسیار زیبایی نیز قرار دارد و به جذابیت آن می‌افزاید.

پایتخت ارمنستان، ایروان یکی از سریع‌ترین شهرهای در حال توسعه در کل اروپا است، زیرا این کشور همچنان به استقبال گردشگر ادامه می‌دهد. تور ارمنستان در تمامی فصول سایت در آسمان هفتم ارائه می‌شود.

بیایید به بهترین مکان‌های دیدنی این کشور نگاهی بیندازیم!

1.ایروان

پایتخت و بزرگترین شهر ارمنستان ایروان است که بهتر است سفر خود در ارمنستان را از آنجا شروع کنید. این شهر میدان بزرگ جمهوری را در خود جای داده است، در حالی که بالا رفتن از آبشار برای دیدن بنای یادبود شهر (ساخته شده به منظور بزرگ داشت پیروزی شوروی در جنگ جهانی دوم)نیز از ضروریات هنگام بازدید از این شهر است.

ایروان شهری به شدت تاریخی است و بازدید از بنای یادبود نسل کشی ارامنه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گذشته آشفته این کشور از واجبات است. بازار دستفروشی Vernissage نیز ارزش یکبار دیدن را دارد - در آخر هفته باز است - در حالی که پیاده روی در تنگه هرازدان نیز به شدت توصیه می‌شود.

بسیاری از چیزهایی که جزو جاذبه‌های ارمنستان است را می‌توان در سفرهای یک روزه از ایروان که به شهر کافه‌ها معروف است، کاوش کرد. ایروان مامن مسجد آبی، تنها مسجد در کل کشور است و همچنین دنیای زیرزمینی شگفت انگیز Levon که یکی از غیرمعمول‌ترین جاذبه‌های اروپا است را در خود جای داده است.

تور مارماریس از تهران

2. جنگل شیکاهوق

دومین جنگل بزرگ در ارمنستان، منطقه حفاظتی شیکاهوق است که به قدری بکر و دست نخورده است که قسمت‌های بزرگی از آن هنوز کشف نشده است. اعتقاد بر این است که این جنگل خانه حیواناتی از جمله پلنگ، خرس، بز وحشی و افعی است و همچنین تصور می‌شود که ذخیره‌گاه دولتی شیکاهوق حدود 1100 گونه گیاهی دارد، اگرچه جانوران آن هنوز به طور کامل کشف نشده است.

3.دریاچه سوان

دریاچه سوان، در قلب ارمنستان، بزرگترین دریاچه کشور و مکانی زیبا برای بازدید در زمان سفر به ارمنستان می‌باشد. دریاچه با صومعه‌های دیدنی احاطه شده است ( تاثیرگذارترین و جذاب‌ترین آن صومعه سواناواناک است).

موج سواری از جمله فعالیت‌های تفریحی موجود در این دریاچه است، در این مکان شما همچنین دارای انتخاب گسترده‌ای از میان رستوران های غذاهای دریایی عالی در امتداد ساحل هستید.

دریاچه سوان دارای تعدادی ساحل محبوب است و از آنجایی که این کشور خط ساحلی ندارد، این بهترین مکان در ارمنستان برای آفتاب گرفتن است. خلیج سوان و کوه‌های اطراف آن مناظر دیدنی را در پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

دریاچه سوان

4. پارک ملی دیلیجان

ارمنستان چهار پارک ملی دارد و می‌توان گفت پارک ملی دیلیجان زیباترین در بین آنهاست. این پارک که در 2002 راه اندازی شد، به خاطر چشمه‌های آب معدنی درمانیش معروف است و به همان اندازه طبیعت زیبایش مشهور شده است.

بسیاری از مکان‌های فرهنگی مهم‌تر ارمنستان را می‌توان در محوطه این پارک یافت، مانند صومعه هاغارتسین، صومعه گشاوانک و جوختاک وانک و همچنین صومعه ماتوساوانک و کلیسای آخنابات. حوضه رودخانه آغستف و گتیک نیز هر دو در محدوده پارک ملی دیلیجان قرار دارند.

5. کوه آراگاتس

یکی از زیباترین مناطق دیدنی ارمنستان کوه آراگاتس است که با آتشفشان خاموشش در شمال کشور قرار گرفته است. این قله مرتفع ترین قله ارمنستان است.

برف تقریباً در تمام طول سال قله را می‌پوشاند، اما می‌توان به کوه آراگات صعود کرد و جولای، آگوست و سپتامبر بهترین زمان‌های سال برای کوه پیمایی هستند.

6. دریاچه ارپی

درحالیکه دریاچه سوان در فصل اوج گردشگر بسیار شلوغ می‌شود، دریاچه ارپی جو آرامتری خواهد داشت. این دریاچه برای آبیاری و تولید برق آبی استفاده می‌شود و سرچشمه رودخانه اخوریان نیز می‌باشد.

در 2009 برای حفظ محیط طبیعی یک پارک جدید در اطراف دریاچه راه اندازی شد و 100 گونه از پرندگان شناخته شده در این منطقه شروع به زندگی کردند.

دریاچه آرپی همچنین میزبان گیاهان و جانوران غنی است و یک سایت حفاظت شده است. دریاچه آرپی یکی از بزرگترین محل‌های زندگی مرغان دریایی ارمنی است و فعالیت‌های تفریحی آن شامل کمپینگ و تورهای پیاده روی است.

7.نوراوانک 

صومعه‌ها یکی از ویژگی‌های بارز ارمنستان هستند و نمونه نوراوانک یکی از زیباترین صومعه‌ها در کل کشور است. صخره‌های قرمز رنگ آجری، صومعه را که در قرن سیزدهم ساخته شده است، محافظت می‌کند.

اگر در طول سفر به ارمنستان فقط یک صومعه را انتخاب کنید، نوراوانک انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. هزاران نفر هر ساله از آن بازدید می‌کنند.

8.گیومری

گیومری دومین شهر بزرگ ارمنستان است که برای هر کسی که برای اولین بار به این کشور می‌رود ارزش دیدن دارد. شاید بهترین مکان برای لذت بردن از مناظر گیومری از قلعه سیاه که مشرف به شهر است، در حالی که مجسمه عظیم مادر ارمنستان را نیز می‌توان در نزدیکی آن پیدا کرد.

9. وانادزور

سومین شهر بزرگ ارمنستان، وانادزور است که در شمال کشور قرار دارد. وانادزور یک پایگاه ایده آل برای کشف منطقه زیبای لری است که مطمئناً یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان است.

باغ گیاه‌شناسی وانادزور یکی از جاذبه‌های گردشگری خوب این شهر است در حالی که بازدیدکنندگان باید موزه هنرهای زیبای ونادزور را نیز بررسی کنند.  چشمه‌های معدنی فراوان  منطقه لری به این معناست که طیف گسترده‌ای از چشمه‌های آبگرم فوق‌العاده برای لذت بردن در داخل و اطراف وانادزور وجود دارد.

10.قلعه امبرد

قلعه امبرد مربوط به قرن هفتم، ، یکی از چشمگیرترین مکان‌ها برای بازدید در ارمنستان است. این قلعه قبلاً جزو نقاط دفاعی نظامی پادشاهی ارمنستان بوده است، و می‌توان با طی مسیری در حدود یک ساعت از پایتخت ایروان به این قلعه رسید.

به هرحال، ریزش برف در زمان زمستان می‌تواند قلعه را غیرقابل دسترس کند، اما  آب و هوا معمولاً در پایان ماه می بهتر می‌شود. منظره از بالای قلعه واقعاً نفس گیر است، در حالی که خود ساختمان نیز خیره کننده است. 

11. تساغکادزور

نقاط کوهستانی ارمنستان، آن را برای ورزش‌های زمستانی ایده آل می‌کند و بهترین مکان اسکی کشور در تساغکادزور در قلب کشور یافت می‌شود. هزینه بالابرهای اسکی با سواری پرداخت می‌شود و از مقرون به صرفه ترین‌ها در اروپا هستند.

تساغکادزور ارائه دهنده بهترین هتل‌های کشور است در حالیکه خود مکان دارای یکی از بزرگترین مراکز سرگرمی کشور به شکل مجموعه کازینوی سناتور رویال است. تساغکادزور همچنین صومعه کچاریس را دارد که یکی از مهمترین مجموعه‌های مذهبی ارمنستان است و متعلق به آغاز قرن یازدهم است. 

تور ازمیر از تهران با آسمان هفتم

12. دره آزات علیا

دره آزات علیا یکی از میراث جهانی ارمنستان است. تا حدودی به دلیل صومعه باورنکردنی گغارد است که این منطقه به خاطر آن مشهورتر شده است. کلیسای اصلی 800 سال پیش ساخته شده است، اما تاریخچه صومعه به قرن چهارم باز می‌گردد، زمانی که توسط گریگوری روشنگر تأسیس شد.

طبق افسانه‌ها، صومعه گغارد زمانی جایگاه یکی از نیزه‌هایی که برای مصلوب کردن عیسی مسیح استفاده می‌شد، بود. این نیزه توسط رسول تادئوس به ارمنستان آورده شد و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی ارمنستان همین مکان است. دره آزات بالا همچنین محل کلیسای سنت استواتساتسین (مادر مقدس) است که تا درون صخره کنده شده است. 

13.رصدخانه کاراهونج 

کاراهونج که اغلب در سطوح بین‌المللی به عنوان نسخه ارمنستانی استون هنج بریتانیا از آن یاد می‌شود، یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در طول ملاقات در ارمنستان باید از آن بازدید کرد.

کاراهونج که در نزدیکی شهر سیسیان در استان سیونیک قرار دارد، از بیش از 200 مقبره سنگی عظیم تشکیل شده است، در حالی که منطقه اصلی شامل 40 سنگ است که به شکل دایره‌ای ایستاده‌‍اند، که ظاهراً به افتخار خدای اصلی ارمنی، آری، بنا شده است.

موزه کوچکی در سیسان به یافته‌هایی که در کاراهونج به دست آمده است اختصاص دارد، که ادعا می‌شود قدیمی‌ترین رصدخانه در نوع خود در جهان است.

14. خور ویراپ

مناظر کوه آرارات را می‌توان از سراسر ارمنستان تماشا کرد، اما شاید بهترین مناظر کوه را بتوان از صومعه خور ویراپ دید که قطعاً ارزش دیدن دارد. این مکان یکی از مهمترین مکان‌های تاریخی در تاریخ ارمنستان است زیرا گریگوری روشنگر به مدت 14 سال قبل از درمان بیماری شاه تردات سوم در آن زندانی بود.

 پادشاه سپس به مسیحیت گروید و راه را برای آینده مذهبی ارمنستان هموار کرد. به این ترتیب، خور ویراپ امروزه یک مکان محبوب برای برگزاری عروسی‌های ارمنی است، در نتیجه یکی از پربازدیدترین مکان‌های زیارتی ارمنستان، همین مکان است.

مجله گردشگری آسمان هفتم

15.دوین

آخرین انتخاب ما برای بهترین مکان‌های بازدیدی در ارمنستان، دوین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است. در واقع، پایتخت ارمنستان در قرون وسطی این شهر بوده است.

به گفته یونسکو، یک قلعه قرن ششم قبل از میلاد نیز زمانی در دوین قرار داشت. آثار باستانی باورنکردنی به طور مرتب در این بخش از ارمنستان یافت می‌شود.

از مناظر مدرن‌تری نیز می‌توان در شهر لذت برد، مانند کلیسای سنت هاروتون در دوین، که در سال 2000 ساخته شد. دوین زمانی کلیسای جامع سنت گریگور را در خود جای داده بود، اما تنها چیزی که امروزه از ساختمان باقی مانده است، پایه‌های سنگی است که توسط باستان شناسان کشف شده است.

آخرین تور ها

آخرین تور های ایروان