بیابان های جهان

بیابان های جهان

بیابان های جهان، وسعتی خشک در سیاره آبی

 

ابتدا لازم است بدانیم بیابان به چه مناطقی از زمین گفته می شود تا اگر اسمی از بیابانی در قطب جنوب بردیم، شگفت زده نشوید! از مهم ترین معیارهای اطلاق بیابان(کویر یا صحرا)، کمبود شدید پوشش گیاهی ست. در اکثر کویر های جهان، پوشش گیاهی وجود ندارد و یا بسیار کم و محدود به انواع خاصی ست. مورد بعدی کم باران بودن در عین دمای بسیار بالا و اختلاف بسیار زیاد دمای شب و روز است. 
با این وجود اکوسیستم بیابانی بسیار غنی و منحصر به فرد است، به گونه ای که در سالهای اخیر تمرکز بیشتری بر روی این بخش از کره زمین صورت گرفته است.
 

در ادامه با آسمان هفتم همراه باشید تا با بزرگترین بیابان های جهان آشنا شوید و شاید مجاب شدید در سفر بعدی، به سفر به این نقاط منحصر به فرد از زمین هم فکر کنید.

بیشتر بخوانید: کویر های استان اصفهان


دشت لوت

با یکی از سرشناس ترین بیابان های جهان که در ایران وجود دارد شروع می کنیم. دشت لوت یکی از گرم ترین و خشک ترین بیابان های جهان است و در سالهای 2004 تا 2009 به عنوان گرم ترین نقطه کره زمین معرفی شده است.

وسعتی با خاک تیره و خشکی شدید سطح آن که بخش هایی از استان کرمان، سیستان و بلوجستان و خراسان جنوبی را در بر گرفته است. این کویر یکی را میتوان دست نخورده ترین نقطه ایران دانست که در امتداد شمال به جنوب کشیده شده و از غرب و شرق با دو گسل مهم محدود می شود.

 


صحرای بزرگ آفریقا

این صحرا سومین صحرای بزرگ جهان و داغ ترین بیابان جهان است. این صحرا از تپه های شنی، دشت های ریگی و سنگی و بیابانی با فلات های صخره ای تشکیل می شود. علاوه بر آن علفزارها و بوته زارها، کوه ها و زمین های نمکی دیده می شود. یکی از انواع منحصر به فرد روباره در این صحرا وجود دارد.

 

صحرای گابی

صحرایی با حرارت بسیار بالا در روز که ممکن است به 50 درجه سانتی گراد هم برسد و شب هایی بسیار سرد که ممکن است به چندین درجه زیر صفر برسد. صحرای گابی از پهناور ترین صحراهای جنوب مغولستان و شمال غرب چین است. 

 

صحرای ربع‌الخالی

صحرایی در مجاورت کشورهای عربی چون عمان، یمن، عربستان و امارات متحده عربی است که از جمله کویر هایی ست که مطلقاً چیز زیادی در آن رشد نمی کند. 

 


صحرای سونوران

در این میان، صحرای سونوران، صحرایی زیبا با پوشش گیاهی و جانوری فوق العاده است. این صحرا که بخشی از ایالت آریزونای کالیفرنیا و بخشی از مکزیک را به خود اختصاص داده، با پناهگاه حیات وحش ملی کوفا ، به جاذبه ای فوق العاده تبدیل شده است.

 


صحرای قطب جنوب

و در نهایت به صحرایی در منطقه ای دور از ذهن می رسیم. صحرایی یخی که هیچ گیاعی جز خزه و جلبک در آن پیدا نمی شود. به دلیل بارش برف ممکن است نتوان به ان کویر اطلاق کرد، اما بدلیل سرمای بیش از اندازه و پوشش گیاعی محدود، یکی از وسیع ترین صحراهای کره زمین است.


 

آخرین تور ها