
آیین چهارشنبه سوری
چهارشنبه سوری و آیین های آن
چهارشنبهسوری یکی از جشنهای بسیار مهم ایران است که هر سال این آیین برگزار میشود.این جشن از غروب آخرین سهشنبهٔ ماه اسفند، تا پس از نیمهشب تا آخرین چهارشنبهٔ سال، برگزار میشود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصهٔ اصلی آن است. این جشن، نخستین جشن از مجموعهٔ جشنها و مناسبتهای نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، بهصورت جمعی در فضای باز برگزار میشود.این جشن در تاجیکستان با نام الو پرک شناخته می شود .
جهت معرفی آیین و آداب و رسوم جهارشنبه سوری با آسمان هفتم همراه باشید .
چهارشنبهسوری با آیینها و جشنهای متعددی در سراسر منطقه ایران فرهنگی برگزار میشود که دارای مشابهتهای زیادی با هم هستند. مهمترینِ این آیینها جمعآوری خار و خاشاک یا تودههای سوختنیِ دیگر و برافروختن آتش می باشد که کاربردهای بهداشتی و خاصیت گندزدایی داشته و احتمالاً جزوی از برنامههای نظافت عمومی پیش از آغاز سال جدید بوده است ، بهویژه اینکه دور انداختن و شکستن کوزههای قدیمی و مصرف شده در طول سال نیز از رسوم رایج در چهارشنبهسوری بودهاست.
آتشبازی
مشخصه اصلی چهارشنبهسوری، برافروختن آتش و پریدن از روی آن در آخرین چهارشنبه سال خورشیدی است. یکی دو روز قبل از چهارشنبهسوری، مردم برای گردآوری هیزم، بوته و امثال آن به بیرون از شهر میروند. محل برافروختن آتش پشت بام، حیاط خانه، میدان روستا یا خیابانهای شهر است.
کومههای آتش در تعداد فرد (یک، سه، پنج یا هفت کومه) و به فاصله چند متری از هم چیده میشود. آتشافروزی در زمان غروب آفتاب یا بعد از آن انجام میشود و مردان، زنان، و کودکان از روی آن میپَرَند و «سرخی تو از من، زردی من از تو» میخوانند. برخی بر این باورند که این کار آنها را از بیماری و زردرویی در سال بعد مصون میکند.
فال گرفتن
یک روش فال گرفتن در چهارشنبهسوری، فال گرفتن با بولونی است. بولونی نوعی کوزه دهانگشاد کوچک است که در قدیم برای نگهداری ترشی، ادویه و مربا به کار میرفت. فال گرفتن با بولونی جنبه تفریح و سرگرمی داشتهاست. برای این کار، جوانان گرد هم میآیند و هر یک، پوشیده از چشم دیگران، شیئ یا نشانهای از خود را به درون بولونی میاندازد.
همچنین اشعار مختلفی را هم بر روی کاغذ مینویسند و درون بولونی میاندازند. سپس دختربچهای دست در بولونی میکند و شعری را بیرون میآورد و میخواند و سپس شیئی را از آن بیرون میآورد که نشان میدهد شعرِ خوانده شده، فالِ صاحب آن شیئ بودهاست. در اصفهان یک آینه کوچک و یک سرمهدان هم در بولونی میاندازند و به جای نوشتن اشعار، از دیوان حافظ فال میگیرند.
نوع دیگری از فال گرفتن در چهارشنبهسوری، فالگوش است؛ که در آن دختران جوان نیت میکنند، پشت دیواری میایستند و به سخن رهگذران گوش فرا میدهند و سپس با تفسیر این سخنان پاسخ نیت خود را میگیرند.
کوزهشکنی
در بیشتر شهرهای ایران پس از پریدن از روی آتش، کوزهها را میشکنند؛این سنت احتمالاً بر یک اصل بهداشتی نیز متکی بودهاست، زیرا ایرانیان قدیم بر این باور بودهاند که ظروف سفالین را بیش از یکسال در خانه نباید نگاه داشت و چون ظروف سفالین لعاب ندارند و قابل شستشو نیستند و اگر یک سال استفاده شوند، آلوده و غیربهداشتی میشوند و استفاده بیشتر از آنها جایز نیست. پس آنها را باید شکست و دور انداخت. همچنبن بر این باود بودند که کوزه بدیمنی را جذب میکند و با شکستن کوره، بدیمنیها هم از بین میرود.
این رسم در شهرهای مختلف با تفاوتهای جزئی انجام میشود. در تهران یک یا چند سکه درون کوزه میگذارند و از بالای بام به پایین پرتاب میکنند تا بشکند. در خراسان علاوه بر سکه، مقداری زغال و نمک هم در آن قرار میدهند و قبل از پرتاب کوزه، آن را دور سر خود میگردانند. در این منطقه همچنین در هنگام شکستن کوزه میخوانند: «درد و بلای خَنِه رِ، رِختَم به توی کوچه». در اراک و آشتیان در کوزه دانههای جو میریزند. در شرق و جنوبشرق ایران، معمولاً بهجای کوزههای نو، کوزههای مستعمل را میشکنند.
قاشقزنی
در این رسم دختران و پسران جوان، چادری بر سر و روی خود میکشند تا شناخته نشوند و به در خانهٔ دوستان و همسایگان خود میروند. صاحبخانه از صدای قاشقهایی که به کاسهها میخورد به در خانه آمده و به کاسههای آنان آجیل چهارشنبهسوری، شیرینی، شکلات، نقل و پول میریزد. آیین قاشقزنی احتمالاً نشات گرفته از این عقیده است که ارواح نیک درگذشتگان در رستاخیز آخر سال به میان زندگان بازگشته و به شکل افرادی که رویشان پوشیدهاست به خانه بازماندگان سر میزنند و زندگان برای یادبود و برکت به آنان هدیهای میدهند.
بختگشایی و گرهگشایی
به گفته نفیسی، یکی از سنتهای چهارشنبهسوری برای حل مشکلات، این است که مرد یا زنی، گوشهای از لباس یا چارقد خود را گره میزند و در خیابان از نخستین عابر میخواهد که آن گره را بگشاید، یا گاهی از قفل کوچکی استفاده میکنند و کلید آن را به نخستین عابر میدهند تا آن را باز کند. این کار به نیت باز شدن گره از کارهای فروبسته انجام میشود. در بعضی از شهرها، دختر آینه کوچکی همراه خود دارد و همین که عابر قفل را باز کرد، خودش را در آینه نگاه میکند و میخندد و خندان به خانه بازمیگردد.
سنتی مشابه در زنجان رایج بود که دختران دم بخت هفت گره به جامه خود میزدند و به آبانبار میرفتند و پسربچهای این گره را از جامه آنان باز میکرد. مراسم مشابهی نیز در خراسان مرسوم بود که در آن دختران دم بخت با کوزه و قیچی به لب جوی میرفتند و بعد از پر کردن کوزه از آب، یکی از همراهان دو انگشت شست آنان را با نخ میبست و پنهان میشد تا عابری از راه برسد و با قیچی نخ را ببُرد و بگوید «بستگی بختت را بریدم». آنگاه دختر با کوزه آب به خانه برمیگشت و هفت بار دور حیاط میچرخید و میگفت: «بختم باز شد».
خوردنیها
در توصیف آیینهای چهارشنبهسوری به آجیل نذری یا آجیل مشکلگشا اشاره شده است . البته آن را جزو آداب خاص چهارشنبهسوری نمیداند اما کسانی که به آن باور دارند، این نذر را در چهارشنبهسوری هم ادا میکنند. در خراسان آجیلی مخصوص چهارشنبهسوری وجود دارد که نمک ندارد و خوردن آن را مایه شگون میدانند. در کردستان نیز بو دادن و خوردن گندم، کنجد، نخود و عدس مرسوم بودهاست.
خراسانیها در شب چهارشنبهسوری غذایی به نام «چهاررنگپلو» میپزند که متشکل از رشتهپلو، عدسپلو، زرشکپلو و ماشپلو است.
شال اندازی
آیین شالاندازی شالاندازی یکی دیگر از رسوم چهارشنبه سوری است که در بیشتر روستاها و شهرها رواج داشته و تاکنون نیز اعتبار خود را در شهرها و روستاهای همدان و زنجان و برخی نقاط دیگر حفظ کردهاست. جوانان چندین دستمال حریر و ابریشمی را به یکدیگر گره زده، از آن طنابی رنگین بلند درست میکردند و از راه پلکان خانهها یا از روی دیوار، آن را از روزنه دودکش وارد منزل میکنند و یک سر آن را خود در بالای بام در دست میگرفتند، آنگاه با چند سرفه بلند صاحبخانه را متوجه ورودشان میسازند.
صاحبخانهها که منتظر آویختن چنین شالهایی هستند، به محض مشاهده طناب رنگین، آنچه قبلاً آماده کرده، در گوشه شال میریزند و گرهای بر آن زده، با یک تکان ملایم، صاحب شال را آگاه میسازند که هدیه سوری آمادهاست. آنگاه شالانداز شال را بالا میکشد. آنچه در شال است هم هدیه چهارشنبه سوری است و هم فال.
اگر هدیه نان باشد آن نشانه نعمت است، اگر شیرینی نشانه شیرین کامی و شادمانی، انار نشانه کثرت اولاد در آینده و گردو نشان طول عمر، بادام و فندق نشانه استقامت و بردباری در برابر دشواریها، کشمش نشانه پرآبی و پربارانی سال نو و اگر سکه نقره باشد نشانه سپیدبختی است و در برخی نقاط به نوعی خواستگاری غیرمستقیم بودهاست در این مراسم پسری که قصد داشت با دختری ازدواج کند با این روش پاسخ از دختر میگرفتند.
شاهنامهخوانی
شاهنامه خوانی و قصه گویی به دور آتش هم از جمله دیگر آداب و رسوم چهارشنبه سوری است که در گاهی شب چهارشنبه سوری توسط بزرگان خانواده انجام میشد. در این میان هم افرادی که دستی در هنر موسیقی دارند، معمولا با سازهایشان هنرنمایی میکردند و اشعاری در وصف سال جدید و آمدن بهار میخواندند. این مورد که در جشن های دیگری نیز همچون آیین شب یلدا انجام می پذیرد، معمولا جزئی جدایی ناپذیر از مراسم باستانی ایران است.
ترکه زنی
گفته شده در تالش رسمی به نام ترکه زنی در چهارشنبه سوری وجود داشته. به این صورت که بامداد آخرین چهارشنبۀ سال، سالمندترین فرد خانواده پیش از دیگران از خانه بیرون میرود و ترکهای از درخت یا پرچین مقابل خانه جدا میکند. بعد آن ترکه را به آرامی بر پشت کودکان و نوجوانان میزند و میگوید: «پیر و خرم بشوی»؛ همین کار را با دیگر اعضای خانه، بهویژه بیماران، انجام میدهد.
بعد از خانه خارج میشود و با آن ترکه بر پشت دامها و بر انبار غله و کندوی عسل نیز میزند. پس از انجام مراسم ترکهزنی، تمام خانواده به کنار نهری میروند و به نیت دفع بلا و درپیشداشتن سالی خوش، چند بار از روی آن میپرند. بنابراین این رسم چهارشنبه سوری هم اشاره به دفع بلا و بیماری دارد.
سخن آخر
نزدیک چهارشنبهسوری میشویم. شب سهشنبه آخر سال سعی میکنیم هر چه سریعتر خودمان را به خانه برسانیم تا هدف تیروترقهها و بمبهای خانمانبرانداز عدهای، قرار نگیریم! این تصوّر نسل ما از چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن است. شبی دلهرهآور با صداهای مهیب. امّا سراغ کتابها یا صندوقچه خاطرات بزرگترها که میرویم، روی دیگری از چهارشنبهسوری نمایان میشود. شبی پررنگ و نور با گرمای جمع خانواده و دوستان. آیا تا به حال شانس تجربه کردن چنین مراسم متفاوت و پر رنگ و لعابی را داشتهاید؟
همانطور که در متن هم اشاره کردیم، ممکن است آداب و رسوم چهارشنبه سوری در شهرهای ایران با هم اندکی تفاوت داشته باشد که آن هم به ریشههای فرهنگی هر شهر برمیگردد. امّا جدای از این مسئله، در این متن سعی کردیم از آداب و رسوم چهارشنبه سوری بگوییم و آنچه تا همین چند سال قبل اجرا میشده ولی روز به روز در حال کمرنگ شدن و از بین رفتن است.
البته لازم به ذکر است در این میان تحریفاتی هم به آن اضافه شده که جایگاهی در این رسم باستانی ندارد، مثل توپ و ترقهها هولناک یا بالنهای آتش که روشن و رها کردنشان، تخریبهای محیط زیستی هم به همراه دارد.
آخرین تور ها