جزیره هرمز قشم

جزیره هرمز قشم

حتما تا حالا اسم جزیره هرمز را شنیده‌اید؛ جزیره‌ای زیبا در جنوب کشورمان. ایران نقاط دیدنی زیبا و بی‌نظیر زیادی دارد و در این میان، این جزیره‌ی رنگارنگ در ردیف بهترین‌ها قرار می‌گیرد.

جزیره هنگام قشم

چرا سفر به جزیره هرمز را در برنامه داشته باشیم؟

 دلایل زیادی برای سفر به جزیره هرمز وجود دارد. اگر از جمله زمین‌شناسان ایرانی هستید، باید بگویم که اینجا بهشت شماست؛ چراکه جزیره سرخ‌پوش هرمز، بیش از ۷۰ نوع کانی دارد که خاک این منطقه را از دیگر مناطق کره خاکی متفاوت کرده است!
آب و هوای معتدل این جزیره طی فصول پاییز و زمستان، مثال‌زدنی است و بخصوص برای کسانی که از سوز خشک پاییز و سرمای زمستان گریزان‌اند، جزیره هرمز از آن میزبانان مهربانی است که با آغوش باز پذیرای شماست. علاوه بر همه‌ی این‌ها، با سفر به هرمز به مردمان بومی این منطقه کمک به سزایی می‌کنید؛ زیرا اقتصاد گردشگری این منطقه تاثیر زیادی بر زندگی این مردمان دارد.

جزیره هرمز کجاست؟

  متوجه هم‌نامی این جزیره و تنگه‌ی مشهور و بین‌المللی هرمز شده‌اید؟! تنگه‌ی استراتژیک و مهم خلیج فارس، در نزدیکی این جزیره‌ی زیبا و بی‌نظیر قرار گرفته و به همین دلیل نام جزیره و نام تنگه یکی است. مساحت جزیره هرمز ۴۲ کیلومتر مربع است و نوعی گنبد نمکی و بیضی شکل به‌حساب می‌آید. این جزیره‌ کوچک به بندرعباس نیز نزدیک است و تنها ۸ کیلومتر با آن فاصله دارد.

همانطور که اشاره کردیم، هرمز یک گنبد نمکی است؛ این نوع از پدیده‌های زمین‌شناسی، معمولا مخازن نفتی را در خود جای می‌دهند و انواع و اقسام فلزات مانند آهن را در خود دارند، اما این تنها چیزی نیست که هرمز برای عرضه دارد!

تفریحات قشم از دریا تا خشکی

  جاهای دیدنی جزیره هرمز

 بهترین فصل‌ها برای سفر به هرمز، پاییز و زمستان است. درست در زمانی که سوزهای سرد و جان‌سوز مهمان سراسر ایران زمین شده‌اند، جزیره هرمز با داشتن آب و هوایی معتدل میزبان مناسب و مهربانی است که با آغوش باز از همگان دعوت می‌کند به دیدنش بیایند.

پیش از هر چیز خوب است بدانید که اگر اهل خرید هم هستید و از دیدن بازارهای قشم به هیجان آمده‌اید، از گشت و گذار در مراکز خرید این جزیره هم لذت می‌برید، البته حتما لازم نیست اهل خرید باشید تا از گشتن در بافت بازارهای جنوبی لذت ببرید!

اما بیایید اول نگاهی به جاذبه های طبیعی این منطقه بیاندازیم:

 در این جزیره‌ی زیبا و منحصر به فرد دره‌های زیبا و عجیبی را پیدا می‌کنید که در جهان کمتر نظیر آن‌ها وجود دارد.

دره مجسمه‌ها یا دره تندیس‌های هرمز

 یکی از دیگر جاهای دیدنی جزیره هرمز که نفس را در سینه حبس می‌کند، دره تندیس‌های این جزیره است!

در این‌جا سنگواره‌های عظیم و قدیمی را خواهید دید که تخیلتان هر کدام از آن‌ها را به یک چشم می‌بیند.

بعضی از آن‌ها همانند اژدهایی تنومند هستند و بعضی دیگر همچون طاووسی زیبا که خرامان خرامان در پس چشمانتان پدیدار می‌شود.

اما اگر از ما بپرسید، جذاب‌ترین قسمت این جاذبه درست در انتهای آن قرار گرفته است. در انتهای این دره، پرتگاهی به ارتفاع ۴۰ متری از دریا وجود دارد که چشم‌انداز رویایی از تنگه هرمز را پدیدار می‌کند.

دره مجسمه هرمز

دره سکوت و الهه فیروزه‌ای!

 یکی از دیگر دره‌های جزیره هرمز، دره سکوت است. البته که نام‌های دیگری نیز از این دره وجود دارند و بعضی‌ها آن را به دره انرژی نیز می‌شناسند؛ زیرا طبق آخرین تحقیقات علمی، ذرات تشکیل‌دهنده بلورهای نمک دارای ذرات باردار هستند و وقتی خورشید به این سنگ‌ها می‌تابد در آن‌ها انرژی خالصی تولید می‌شود.

چنین یونیزاسیون طبیعی، شارژ الکتریکی به وجود می‌آورد که در مجاورت بدن انسان منجر به احساس آرامش، قدرتمندی سیستم دفاعی بدن، قلب، غدد فوق کلیوی و تیروئید می‌شود.

کف این دره، رودخانه‌ای قرار دارد که به خاطر بلورهای نمک، رنگ‌های طلایی و نارنجی در آن به رقص و آواز درمی‌آیند. جدای از این جاذبه، یک گنبد قدیمی نیز در این منطقه یافت می‌شود که به الهه فیروزه‌ای معروف است و هر آن‌چه از زیبایی‌های این الهه بگوییم کم است.

دره سکوت هرمز

دره رنگین کمان و نقاشی طبیعت روی خاک!

 کافی است به این دره زیبا که در جنوب غربی جزیره هرمز واقع شده نزدیک شوید تا از دیدن رنگ‌هایی مانند نارنجی، قرمز، زرد، سفید، قهوه‌ای، طلایی و حتی سبز که لایه‌لایه کنار همدیگر این دره را رنگ‌آمیزی کردند، حیرت کنید. این رنگین‌کمان زیبا گویی از آسمان به زمین افتاده و چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند!

دلیل به وجود آمدن چنین رنگ‌هایی در خاک جزیره هرمز هم ترکیبات کانی‌شناسی متنوعی است که در این جزیره وجود دارد؛ بنابراین اگر به این دره سر می‌زنید، بهتر است حتما با خود یک دوربین خوب به‌همراه داشته باشید.

دره رنگین کمان نقاشی طبیعت روی خاک

سواحل معروف جزیره هرمز

 در دیدار از ساحل سرخ، جلوی اشتهایتان را بگیرید!
 یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز، خوراکی بودن خاک این خطه است و به دلیل موارد محیط‌زیستی به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌کنیم که آن را با خود به همراه بیاورید یا سعی کنید از آن بچشید؛ اما دیدار از آن هیچ ایرادی ندارد و برای سر زدن و دیدار از ساحل خوراکی ایران می‌توانید به ساحل سرخ سر بزنید.

پژوهشگران علت قرمز بودن رنگ ساحل این جزیره را وجود عنصر اکسید‌آهن می‌دانند که حدود ۷۰درصد خاک این جزیره را تشکیل داده است. گفتنی‌ست که ساحل سرخ یا همان ساحل خوراکی در بخش جنوبی این جزیره واقع‌شده و اگر به این جزیره سفر می‌کنید، دیدن منظره خاک سرخی که در آب جلوه‌ای با ابهت و عجیب ایجاد می‌کند را به شما توصیه می‌کنیم.

ساحل سرخ

 در ساحل لاک‌پشت‌ها، مواظب باشید کجا پا می‌گذارید!

 اگر به حیوانات بیش از عوارض و پدیده‌های زمین‌شناسی علاقه‌مندید، برای شما در جزیره هرمز جاذبه گردشگری دیگری وجود دارد؛ ساحل لاک پشت ها که در آن می‌توانید گونه‌هایی مانند لاک‌پشت پوزه عقابی را پیدا کنید. البته آن‌ها در فصول خاصی به ساحل می‌آیند تا تخم‌گذاری کنند که می‌توان آن را از اواسط اسفندماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه در نظر گرفت.

ساحل لاک پشت ها درهرمز قشم

ساحل سنگ مرغان و سومین فرش خاکی هرمز

 اگر سواحل دیگری که به شما معرفی کردیم، به محل اقامت شما کمی دور است، ساحل سنگ مرغان در شمال شرقی جزیره هرمز می‌تواند برای شما گزینه‌ی بهتری باشد؛ هرچند که به‌طور کلی، هرمز جزیره‌‌ی کوچکی است. اما جاذبه ساحل سنگ مرغان چیست؟

همان‌طور که هرکدام از سواحل جزیره هرمز به دلیل مشهورند، ساحل سنگ مرغان نیز به داشتن فرش خاکی‌اش معروف است؛ فرشی که سومین فرش خاکی در جزیره هرمز به‌حساب می‌آید.

ساحل سنگ مرغان

رزرو هتل و اقامتگاه بوم گردی در قشم

 جاذبه‌های مهم جزیره هرمز

 دیدنی های جزیره هرمز بسیار است و از معروفت‌ترینشان می‌توان به قلعه پرتغالی‌ ها و جنگل‌ های حرا اشاره کرد. فرش های هرمز هم چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از کنارش عبور کرد…

جنگل‌ های حرا در هرمز

 جنگل های حرا که گونه‌ی خاصی از درختان به‌شمار می‌آیند در برخی نقاط استان هرمزگان مانند جزیره قشم یافت می‌شوند اما این جزیره تنها مکانی نیست که می توانید در آن جنگل های حرا را ببینید؛ جزیره‌ هرمز هم در بخش شمال شرقی خود میزبان این نوع خاص از درختان است که ریشه در آب شور دارند. این را هم بگوییم که این درختان به‌عنوان تصفیه‌کنندگان طبیعی آب، در بندر خمیر و پهل هم دیده می‌شوند.

جنگل های حرا جنوب ایران

قلعه پرتغالی‌ها

  قلعه پرتغالی‌های هرمز در شمالی‌ترین نقطه این جزیره زیبا واقع شده است و قدمتش به ابتدای قرن ۱۶ میلادی باز می‌گردد.

این قلعه زیبا که امروزه بقایای آن به جای مانده است از جمله قلعه‌هایی است که مقر فرماندهی اشغال‌گران در جنوب ایران به شمار می‌آمده و در طی ۳۰ سال ساخته شده است!

قلعه پرتغالی ها در هرمز

فرش هرمز

 هر سال در واقع بهتر است بگوییم پیش از آن که این ویروس نحس مهمان خانه‌هایمان شود؛ محلی‌های جزیره هرمز، در جشنواره سالانه با خاک زیبای این منطقه، طرح‌ها و نقش‌های متنوعی را بر روی بستر ساحل این جزیره می‌کشیدند.

این نقش‌ها شامل نقوش پوشاک زنانه، تصاویری از قلعه پرتغالی ها و نماد موسیقی بومی و سازهای محلی و … می‌شود که به فرش هرمز معروف است.

فرش هرمز قشم

با پشتیبانی 24 ساعته اسمان هفتم شما میتوانید هر زمان که بخواهید به قشم سفر کنید.

رزرو انلاین تور قشم

رزرو انلاین تور کیش

آخرین تور ها