کویر مرنجاب، دریای مواج کویری

کویر مرنجاب، دریای مواج کویری

کویر مرنجاب، دریای مواج کویری


کویر مرنجاب یکی از گسترده ترین و منحصر به فردترین مناطق ایران است، به گونه ای که می ­توان آن را جز برترین جاذبه ­های طبیعی ایران برشمرد که در استان اصفهان و در شمال شهرستان آران وبیدگل قرار دارد. کویر مرنجاب علاوه بر اکوسیستم گیاهی و جانوری ارزشمند، بیابانی با یک چشمه و چاه آب شیرین، کاروانسرای به جا مانده از دوره عباسی، قلعه و جزیره ی سرگردان است که فقط اوقاتی از سال که بارندگی باشد قابل مشاهده است. به همین خاطر این کویر می تواند مقصدی کامل برای علاقمندان به طبیعت و همچنین جاذبه ها و آثار باستانی باشد.

بیشتر بخوانید: کویر های استان اصفهان

 

در ادامه با آسمان هفتم همراه باشید تا با این کویر جذاب آشنا شوید:

 

موقعیت کویر مرنجاب

در شمال این کویر دریاچه آران و بیدگل، در غرب، دریاچه نمک حوض سلطان و حوض مره، در شرق، کویر بند ریگ و پارک ملی کویر قرار دارد که هر یک از آن ها می تواند خود  مقصدی برای سفر باشد! احاطه این کویر با مجموعه ای از جاذبه های طبیعی، اهمیت آن را چندین برابر می کند.

درباره دریاچه های نمک ایران و جذابیت های منحصر به فرد آن صحبت کرده ایم، اما در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم چرا کویر مرنجاب تا این اندازه میان دوست­داران طبیعت و کویرنوردان محبوب است؟

 

کویر را تماشا کنید.

کویر مرنجاب به تپه های شنی بلندش معروف است. حتماً عکس هایی را که مسافران بر روی تپه ای بلند از شن و ماسه ایستاده یا نشسته اند و پرتوهای نانجی رنگ غروب، پس زمینه عکس را طلایی کرده است، دیده اید. جذابیت کویر مرنجاب دقیقاً همینجاست که دریایی از شن با امواجی بلند مقابل شما قرار دارد که برخلاف شور و تلاطم دریا، تنها با وزش نسیم، بی صدا حرکت می کنند و اگر چشم هایتان را ببندید، صدای پیچش باد از میان این امواج بلند شنی را می شنوید.

دمای حدود 20 درجه روز در فصل زمستان و قدم زدن بر روی رمل های گرم و روان کویری می تواند برایتان تداعی کننده دریایی بی کران از ماسه و شن باشد که در سکوت بی همتای کویر، به شما آرامشی برای رها شدن در طبیعت می دهد. بخش زیادی از این کویر را هم ریگزارها تشکیل می دهند.

 

کاوانسرای شاه عباسی

این کاروانسرا حدود سال 1012 قمری در مسیر جاده تجاری ابریشم ساخته شد. همانطور که بارها شنیده اید، شاه عباس صفوی کاروانسراهای بسیاری ساخت. این بنا علاوه بر اقامت مسافران و تاجران این مسیر، به دلیل تامین امنیت این راه مهم تجاری ساخته شد و بهمین دلیل، باروهایی برای آن در نظر گرفته شده که در اصل سنگرهای دیده ­بانی سربازان بودند.

 

جزیره سرگردانی

زیباترین پدیده این کویر، جزیره سرگردان است. اگر شما کتاب جزیره سرگردانی خانم سیمین دانشور را خوانده باشید و در زمانی که شخصیت اول از جایی می گوید که تبعیدیان را در جزیره سرگردانی که ریگزاری گرم و خشک است رها می کنند که انگار جایی میان زمین و آسمان است، شاید برایتان سوال شده باشد که آیا این جزیره واقعی ست؟

این بخش از کویر به این دلیل جزیره سرگردان نام گرفته است که هنگامی که از فاصله دور به این جزیره نگاه می کنید، بخش های انتهایی جزیره در افق محو می شوند و این بخش از کویر مانند سرابی شناور به نظر می رسد. این اتفاق به علت گرمای شدید و شکست نور و خطای دید اتفاق می افتد. اهل این منطقه معتقد بودند این جزیره ی شناور همواره در حال جابجایی است و به همین دلیل نام آن را سرگردان گذاشتند.

 

چاه آب شیرین

یکی از عجایب این کویر، چاه آب شیرینی بصورت دست­ کند در کنار کاروانسراست که گفته می شود شیرینی این آب به دلیل وجود لایه های ماسه ای در عمق چاه است که با تصفیه آب و گرفتن شوری آب، آن را به مایعی گوارا برای نوشیدن در دل کویری خشک تبدیل کرده است تا حیوانات و مسافران این مسیر را سیراب کند.

 

مراقبت های سفر به مرنجاب

 اگر حرفه ای هستید و تجهیزات مناسب سفر دارید، کویر در هر فصلی جذابیت خودش را دارد، اما اگر قصد سفری تفریحی به کویر، بخصوص کویر مرنجاب را دارید، پاییز و زمستان بهترین زمان سفر است.

توصیه می شود سفرهای کویری را همراه با گروه و یک راهنمای راه بلد بروید. برای مسیریابی درست، قطب نما همراه داشته باشید. عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از آب سوختگی های کویری، همراه داشتن آب کافی و اگر در نیمه دوم سال به این منطقه می روید، حتماً لباس گرم همراه ببرید چون با شب های سردی مواجه خواهید شد.

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان