پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد

پارک کوه سنگی مشهد

کوهسنگی نام پارکی در درون شهر مشهد و دومین مجموعهٔ تفریحی، علمی، و پارک بزرگ (پس از پارک ملت) در شهر مشهد است.این پارک در فاصله ۱۱٫۵ کیلومتری (حدود ۱۵ دقیقه) از مرکز شهر مشهد قرار دارد.آسمان هفتم در این مقاله شما را با این پارک زیبا بیشتر آشنامی کند .

کوهسنگی شامل دو قله از قله‌های رشته‌کوه بینالود می‌باشد.  کوهسنگی مشهد از مقاصد گردشگری و مکان های دیدنی استان خراسان رضوی است که در جنوب غربی مشهد قرار دارد. این پارک که مجموعه‌ای تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است، مورد استقبال و توجه زائران و گردشگران قرار دارد و یکی از زیباترین پارک‌های ساخته ‌شده در ایران است.

پارک کوه سنگی

کوهسنگی مشهد از کوه های بسیار قدیمی شهر مشهد است و اهمیت تاریخی دارد. این منطقه از دوره حکومت صفویه و زمانی که شاه‌ عباس در سن ۱۶ سالگی در این مکان تاج شاهی را بر سر گذاشت، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. سپس میرزا ابراهیم رضوی، از بزرگان دوره صفوی، در سال ۱۰۴۷ هجری شمسی در بخشی از دامنه این کوه  (بنام ایوان کوهسنگی) برای خود مقبره‌ای ساخت. ناصرالدین شاه قاجار نیز در سال ۱۲۸۴ هجری شمسی به این تفرجگاه سفر و از این مقبره دیدن کرد.

در دوره پهلوی، این مکان محلی برای خوشگذرانی بود و رستوران و تالار آن برای استفاده ثروتمندان شهر استفاده می‌شد. نخستین باغ‌وحش مشهد در ضلع غربی کوهسنگی ایجاد شده بود که پس از انقلاب تخلیه و هم‌اکنون در محل آن یک آسمان‌خراش ساخته شده‌است.

معرفی قسمتهای مختلف حرم امام رضا

کوهسنگی در مشهد به شکل مثلثی است که بیشتر آن ارتفاعات سنگی است. دو کوه کم‌ارتفاع سنگی در این منطقه است که علت نامگذاری این پارک نیز می‌باشند. از بالای کوه‌ها چشم‌انداز زیبایی از شهر، باغ‌های مشهد و حرم مطهر دیده می‌شود. بهترین و زیباترین منظر از شهر و پیرامون آن از فراز ارتفاعات کوهسنگی در ساعات بعدازظهر و عصر رؤیت می‌شود. این مکان به عنوان سومین محل بیشتر بازدید شده توسط گردشگران پس از امام رضا حرم مطهر و آرامگاه فردوسی قرار دارد.

شاندیز مشهد

امکانات رفاهی و تفریحی پارک کوهسنگی

باغ آرامگاه متعلق به میرزا ابراهیم رضوی است که در زمان شاه‌صفی در آن مقبره‌ای برای خود ساخت. رستوران‌های سنتی، کافه‌ها، رستوران فست‌فود و سالن جشن‌ها در باغ پذیرایی قرار دارند. باغ سنگی نیز شامل کوهسنگی، آبشار و محل استراحت گردشگران است و باغ طبیعی در قسمت جنوبی پارک، دریاچه‌ها را شامل می‌شود. باغ ورزشی و باغ تفریحی مکانی برای دوچرخه‌سواری، درشکه‌سواری و ورزش است و باغ فرهنگی شامل موزه بزرگ خراسان، آمفی تئاتر روباز، نمازخانه، مجموعه کودک و آینده می‌شود.

همچنین در طرح‌ توسعه پارک، دریاچه مصنوعی، جزیره پرندگان، استخر و دو مجموعه شهربازی سرپوشیده به پارک اضافه شده است. در سفر به کوهسنگی مشهد، بازدید از موزه بزرگ خراسان و بازار چارسوق کوهسنگی را فراموش نکنید.

پارک کوه سنگی

مسیر دسترسی کوهسنگی مشهد

برای دسترسی به کوهسنگی مشهد از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد و پایانه اتوبوس‌های مسافربری مشهد، می‌توان از تاکسی استفاده کرد. از ایستگاه راه‌آهن مشهد نیزدسترسی به‌وسیله اتوبوس یا تاکسی امکان‌پذیر است.

ایستگاه اتوبوس کوهسنگی در خیابان کوهسنگی و در نزدیکی پارک قرار گرفته است؛ به‌طوری که در عرض کمتر از دو دقیقه پیاده‌روی به پارک می‌رسید. همچنین ایستگاه مترو کوهسنگی دقیقا رو‌به‌روی درب شرقی پارک قرار دارد. فاصله این ایستگاه تا ورودی پارک نیز حدود دو دقیقه است.


تورهای متنوع مشهد مقدس با آسمان هفتم

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار کلانتری، انتهای خیابان کوهسنگی، پارک کوهسنگی مشهد

 

آخرین تور ها

آخرین تور های مشهد