موزه ایران باستان (موزه ملی ایران )

موزه ایران باستان (موزه ملی ایران )

موزه ملی ایران (موزه ایران باستان)

موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه های ایران است. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است.

دراین مقاله آسمان هفتم سعی کرده است شرح مختصری از قسمتهای مختلف موزه ملی ایران را به اطلاع گردشگران برساند .


موزه ملی ایران به‌عنوان اولین موزه رسمی کشور و موزه مادر، با زیربنای بیش از ۲۰ هزار متر مربع و مساحت ۱۸ هزار متر مربع. بیش از ۳۰۰ هزار شی از ادوار مختلف فرهنگی ایران یعنی از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در این موزه نگهداری و به نمایش گذاشته شده است.

موزه ملی ایران
در مورد نام‌گذاری این موزه هم بهتر است بدانید که نخستین موزه در ایران؛ موزه ملی و بعد موزه معارف نام داشت که بعد از استقرار این موزه در ساختمان ایران باستان به موزه ایران باستان تغییر نام داد و تا سال ۱۳۷۵ به این نام شناخته شد. در این سال با راه‌اندازی موزه دوران اسلامی، نام آن به موزه ملی ایران تغییر یافت.
 

طبقه اول: دوران پیش از تاریخ

برای دیدن این بخش باید به طبقه اول بروید و توصیه می‌کنیم شروع بازدیدتان از این موزه، از این طبقه باشد چراکه در این بخش اشیایی را از از قدیم‌ترین دوران زندگی بشر یعنی دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش خواهید دید. ابزار سنگی مربوط به دوران پارینه سنگی، سفال‌های مناطق و محوطه‌های مهم باستان‌شناسی، پیکرک‌های گلی انسانی و حیوانی و ماکت سفالی تپه سنگ چخماق از دیدنی‌های این دوران است.
 

طبقه همکف: دوران تاریخی
بعد از سیر و گردش در دوران پیش از تاریخ، با رفتن به طبقه همکف وارد دنیای تاریخ و تمدن و در واقع دوران تاریخی می‌شوید. در این طبقه آثاری از اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش تا پایان دوره ساسانی به نمایش گذاشته شده‌اند. از اشیای شاخص این بخش می‌توان به کهن‌ترین انیمیشن جهان روی سفالی از شهر سوخته، مجسمه داریوش اول، مجسمه مفرغی مرد زاوی شمی و مرد نمکی معدن زنجان اشاره کرد.
 

برج میلاد تهران

موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی
این موزه با مساحت چهار هزار متر مربع در سه طبقه، در کنار موزه ایران باستان قرار دارد. طبقه همکف موزه دوران اسلامی به سالن اجتماعات و سالن نمایشگاه‌های موقت اختصاص دارد. آثار و اشیای موزه‌ را در طبقه‌های اول و دوم می‌توانید ببینید که بر اساس زمان‌بندی تاریخی در هفت تالار و ۱۷۰ ویترین چیده شده است. عمده اشیای موجود در این موزه نیز مانند موزه ایران باستان، برگزیده‌ای از آثار حاصل از کاوش‌های علمی یا از مجموعه‌های معتبری چون آستان شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی گردآوری شده‌اند.

طبقه اول: از تیموریان تا قاجار

طبقه اول موزه هنرهای اسلامی شامل تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار است. کتاب‌آرایی و نگارگری دوره تیموریان، چینی‌های آبی و سفید، فرشینه‌های زربفت صفویان، نقاشی‌ها و لاکی‌های دوره زندیه و قاجار و نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای، خاتم‌کاری و آینه‌کاری روی چوب و فولادهای طلاکوب عهد قاجار در این طبقه به نمایش گذاشته شده‌اند.
 

موزه ملی ایران

تالار قرآن
فضای زیر گنبد مرکزی در طبقه اول موزه، با محوریت تالار قرآن چیدمان شده است. برخی از این قرآن‌ها که متعلق به سده‌های نخست اسلام هستند روی پوست آهو نوشته شده‌اند. یک نمونه جالب از آن‌ها رقم الحاقی علی بن ابیطالب (ع) دارد. قرآن‌های این تالار به خطوط مختلفی چون انواع کوفی، نسخ، ریحان، محقق، ثلث و غبار است.

در مرکز این تالار یک صفحه از قرآن بزرگ و نفیس به قلم بایسنقر میرزا به نمایش گذاشته شده که نادرشاه آن را از هرات به قوچان منتقل کرد و در جنگ‌هایش با هدف حفظ لشکریان در جلو لشکر حمل می‌شد. برخی از اوراق این قرآن در غائله نادر در اثر آتش‌سوزی سوخت و برخی اوراق آن در موزه‌های دیگر نگهداری می‌شود.

موزه ملی ایران

طبقه دوم: از صدر اسلام تا دوره ایلخانی

بازدیدتان از موزه اسلامی از طبقه دوم شروع می‌شود. این طبقه شامل تالارهایی از صدر اسلام، عصر سلجوقیان و ایلخانیان است. قرآن‌های این دوره بر پوست آهو از صدر اسلام، سفالینه‌های نیشاپور و کاشان، دست بافته‌های کهن ری و اصفهان، شیشه‌های گرگان، گچبری‌ها و آجرکاری‌های دوره سلجوقیان، ظروف زرین فام و محراب‌های عظیم ایلخانیان، نسخ خطی چون کتاب مسالک و ممالک و پنج گنج نظامی از آثار شاخص این بخش است.

مجله گردشگری آسمان هفتم

بهترین مسیرها جهت رفتن به موزه ایران باستان

بهتر است برای مراجعه و بازدید از این موزه منحصر به فرد، به جای خودرو شخصی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. چرا که ساختمان موزه ملی ایران باستان در طرح ترافیک قرار گرفته است. اما  با استفاده از مترو و تاکسی و اتوبوس به سهولت می‌توانید در همه روزهای هفته به موزه ملی ایران باستان مراجعه کنید و در هنگام خروج از موزه نیز به وسیله همین وسایط خود را به مقصد مورد نظر برسانید.
در صورتی که از مترو برای رسیدن به موزه ایران باستان استفاده کنید، باید در ایستگاه امام خمینی که در تقاطع خط یک و دو مترو است، پیاده شوید. پس از پیاده شدن از مترو و با پنج دقیقه پیاده روی به سمت غرب  به خیابان سی تیر می رسید. در صورتی که در ایستگاه حسن آباد پیاده شده باشید، باید پنج دقیقه به سمت شرق پیاده روی کنید.

ضمنا در صورتی که علاقه‌ای به استفاده از مترو و شلوغی های مترو ندارید ، پایانه‌های تاکسی و اتوبوسی که مقصدشان به پارک شهر منتهی می‌شود نیز، شما را به موزه ملی ایران باستان می رسانند.

آدرس موزه ملی ایران باستان تهران : در شمال خیابان امام خمینی (سپه سابق) ، خیابان سی تیر و در ضلع غربی ساختمان وزارت امور خارجه واقع شده است

 

آخرین تور ها

آخرین تور های تهران