بازار تجریش تهران

بازار تجریش تهران

بازار تجریش باقدمت بیش از 220 سال

بازار سرپوشیده تجریش از معروف‌ترین بازارهای قدیمی تهران به شمار می‌رود که حتی گردش در آن لذت‌بخش است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سفر به پایتخت، بازدید از این بازار را در برنامه خود می‌گنجانند؛ به‌طوری که این محل برای بسیاری از آن‌ها به‌عنوان یکی از خاطره‌انگیزترین جاهای تهران محسوب می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از بازار تجریش با آسمان هفتم همراه باشید

بازار تجریش

این بازار که در شمال تهران و در منطقه شمیرانات قرار دارد، دو محله قدیمی سرپل و تجریش را به هم متصل می‌کند. بازار تجریش از یک طرف به میدان تجریش و از سوی دیگر به میدان قدس و مترو تجریش منتهی می‌شود؛ ضمن اینکه امام‌زاده صالح (ع) در بخش انتهایی این بازار قرار دارد.

بازار بزرگ تهران

بازار تجریش نه‌تنها محلی برای تجارت و دادوستد به حساب می‌آید، بلکه یک مرکز فرهنگی و اجتماعی است. در واقع، ترکیب بازار، مساجد، امام‌زاده، تکایا و شهرداری در یک محله، درست به ارگ در شهرهای اسلامی شباهت دارد. این بازار بعد از مرمت و بازسازی، جلوه بسیار زیباتری پیدا کرده؛ به‌طوری که نمونه کوچک‌تری از بازار بزرگ تهران را در ذهن تداعی می‌کند و کاشی‌کاری‌های سردر مغازه‌ها، رنگ‌وبوی معماری سنتی ایرانی را به این بازار بخشیده است.

قدمت بازار

قدمت بازار تجریش، ۷۰ سال تخمین زده شده است؛ هرچند کسبه قدیمی آن می‌گویند این بازار قدمتی بالغ بر ۱۵۰ سال دارد. با این وجود، سازه‌هایی مثل تکیه معروف بازار تجریش با ۲۲۰ سال قدمت نشان می‌دهند که این محل بسیار قدیمی‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شود.
بازار تجریش

اجناس بازار تجریش

در بازار تجریش می‌توانید اجناس متنوع و متفاوتی را پیدا کنید و به‌قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن فروخته می‌شود. در واقع از مغازه‌های ساعت‌فروشی و نانوایی تا طلافروشی، لوازم الکترونیکی، پارچه‌فروشی، عروسک‌های خارجی، کتاب دعا، کیف و کفش، وسایل برقی، لباس و… در این محل مشغول به کار هستند .

مجله گردشگری آسمان هفتم

صنایع‌دستی: انوع و اقسام صنایع‌دستی از گوشه‌وکنار ایران در این محل وجود دارد، نظیر ترمه یزد، خاتم، مینا و ظروف مس اصفهان، سفال همدان، گلیم و جاجیم کردستان، ظروف مسی و... که از معروف‌ترین این صنایع دستی هستند.
 

ادویه: یکی از مغازه‌هایی که هنگام گشت‌وگذار در بازار تجریش، حسابی شامه شما را نوازش می‌دهد، مغازه‌های ادویه‌فروشی و عطاری‌هایی است که تنوع رنگ و اسم آن‌ها شما را به حیرت وا می‌دارد و نمی‌دانید کدام‌ را بخرید. این کسب‌وکارها جزو پررونق‌ترین مغازه‌های بازار هستند؛ زیرا افراد زیادی ادویه‌های مورد نیاز خود را از این محل خریداری می‌کنند.

آجیل و خشکبار: در بازار تجریش می‌توانید آجیل و خشکبار مرغوب و درجه‌یک اعم از پسته‌ دامغان و رفسنجان، زعفران خراسان و شیرینی و گز اصفهان و… را خریداری کنید که در مغازه‌های متعددی به فروش می‌رسند. پر‌طرفدارترین سوغاتی‌ بین گردشگران خارجی، پسته و زعفران است که بدون آن‌ها سفر به ایران برایشان کامل نمی‌شود.

دربند ودرکه تهران


زیورآلات و تسبیح: برای اینکه یادگاری خوبی از بازار تجریش داشته باشید، می‌توانید به‌سراغ تسبیح و زیورآلات بروید.

ترشی: یکی از بخش‌های خوشمزه و اشتهابرانگیز که چشم را می‌نوازد، مغازه‌های معروف فروش ترشی است که طیف مختلفی از محصولات ترش و رنگارنگ را در خود جای داده‌اند؛ به‌طوری که هر بار با شکل و اسم جدیدی از ترشی مواجه می‌شوید.


شکم گردی دربازار تجریش

چندین رستوران سنتی، کبابی،‌ کافی‌شاپ و فست فود در نزدیکی بازار تجریش فعالیت می‌کنند که پس از گشت‌وگذار در بازار، انتخاب‌های خوبی برای رفع خستگی و گرسنگی هستند. علاوه بر این می‌توانید جگر، آش، کله پاچه و حلیم نیز نوش جان کنید. در طول شکم‌گردی خود در فصل زمستان حتما با مغازه‌های فروش لبو و باقالی مواجه خواهید شد که در سرمای هوای این منطقه حسابی می‌چسبد. اگر هم در فصل گرم تابستان به تجریش بروید، آب‌میوه و بستنی می‌تواند شما را حسابی سرحال بیاورد.

    آدرس: تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه بی آر تی میدان تجریش

 

آخرین تور ها

آخرین تور های تهران