عالی قاپو اصفهان

عالی قاپو اصفهان

عالی  قاپو اصفهان

امروز آسمان هفتم به عنوان نماینده نصف جهانمون به معرفی کاخ عالی قاپو می پردازد.این کاخ که در مرکز شهر اصفهان قرار دارد یک جاذبه گردشگری محبوب و یک بنای تاریخی است که فرهنگ و میراث غنی ایران را به نمایش می گذارد.

این کاخ در طول سالیان متمادی چندین بار مرمت و بازسازی شده است و اکنون به عنوان شاهدی بر عظمت و شکوه سلسله صفویه است. بازدیدکنندگان می توانند طبقات مختلف کاخ را کشف کنند و معماری نفیس، تزئینات پیچیده و آثار هنری خیره کننده آن را تحسین کنند.

 

تاریخچه

 این کاخ در زمان سلسله صفویه در قرن هفدهم به عنوان نماد قدرت و اقتدار سلطنتی ساخته شد. این کاخ دارای شش طبقه است که هر طبقه دارای ویژگی ها و معماری منحصر به فردی است.ساخت این بنا پس از انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان توسط شاه عباس به عنوان مقر و دولتخانه حکومتی سلاطین صفوی آغاز شد.

کاخ عالی قاپو

 

تور مشهد از اصفهان

تور ریلی مشهد

 

معرفی طبقات ششگانه

طبقه اول عالی قاپو جهت پذیرایی از بزرگان و سفرا مورد استفاده قرار گرفت. طبقه دوم سالن موسیقی بود که با گچ بری های پیچیده و نقاشی های دیواری تزئین شده بود. طبقه سوم اتاق تاج و تخت بود، جایی که پادشاه حاضران خود را با رعایای خود نگه می داشت. طبقه چهارم به عنوان کتابخانه سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت که حاوی مجموعه گسترده ای از نسخه های خطی و کتاب بود. طبقه پنجم بالکن بود که منظره خیره کننده ای از شهر و مناظر اطراف ارائه می کرد. طبقه ششم اتاق زیر شیروانی بود که برای انبار استفاده می شد.

معاری صفویان

 

معماری کاخ عالی قاپو

معماری عالی قاپو تلفیقی از سبک‌های صفوی، تیموری و اروپایی است که تأثیرات فرهنگی آن زمان را منعکس می‌کند. این کاخ دارای پلانی مستطیل شکل با حیاط مرکزی است و ارتفاع آن با احتساب زیرزمین شش طبقه است.

یکی دیگر از ویژگی های جالب این کاخ استفاده از نهر زیرزمینی برای تامین هوای خنک برای طبقات پایینی کاخ در تابستان های گرم است. نهر به زیر کاخ هدایت می شد و آب خنک آن از طریق یک سری بادگیرها گردش می کرد که هوای خنک را به سطوح پایینی کاخ هدایت می کرد و یک سیستم تهویه مطبوع طبیعی ایجاد می کرد.

هنر و معاری در عصر صفویان

نمای عالی قاپو با نقوش پیچیده هندسی و گل و کتیبه هایی به خط نستعلیق تزیین شده است. طاق ها و پنجره ها با کاشی های آبی رنگ و گوشه های بنا با گنبد و مناره آراسته شده است.در مجموع، معماری عالی قاپو گواهی بر دستاوردهای پیچیده هنری و معماری سلسله صفویه است. این تلفیقی منحصر به فرد از سبک های معماری سنتی اسلامی و اروپایی است که ساختاری زیبا و هماهنگ را ایجاد می کند که امروزه نیز مورد تحسین و مطالعه معماران و مورخان هنر است.

 

مسیر دسترسی به کاخ

برای رسیدن به عالی قاپو باید ابتدا به میدان امام حسین (ع) بروید.و پس از آن خیابان سپه بروید.عمارت باشکوه عالی قاپو در بخش غربی میدان نقش جهان اصفهان و مقابل مسجد شیخ لطف الله قرار دارد

 

برای سفر به نصف جهان و لذت بردن از این مکان شگفت انگیز با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان