میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان همچنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه که ورودی اصلی بازارچه اصفهان است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است که عموماً جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان می‌باشند.

میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ به شماره ۱۱۵ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

naghshe jahan

 

تاریخچه میدان نقش جهان 

پیش از به قدرت رسیدن دولت صفویه، در محل میدان نقش جهان باغی بزرگ وجود داشت و در بخش میانی میدان، که «در کوشک» نامیده می‌شد، بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها وجود داشت. این قسمت بخش غربی میدان امروزی بود که اکنون عمارت عالی قاپو در آن قرار دارد.

از زمان حکومت سلجوقیان، این میدان محل برگزاری جشن‌های ملی مانند نوروز و جایگاه اعدام محکومان بود. در زمان صفویان با تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان، دوران جلال و شکوه این میدان آغاز و محوطه آن محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ شاه شد.

 

برگزاری جشن های باستان در میدان نقش جهان 

در دوران حکومت شاه عباس  و جانشینان او در میدان نقش جهان  مراسمات و آئین های سنتی بسیاری برگزار می شد که از جمله آن می توان به بازی چوگان و رژه قشون اشاره نمود که در حال حاضر نیز آثاری به جای مانده از آن مراسمات و بازی ها در میدان نقش جهان به چشم می خورد. دو دروازه سنگی چوگان که در این میدان وجود دارد نمونه ای از آن مراسمات هستند.

در دوره شاه عباس اول بناهای باشکوهی در اطراف میدان نقش جهان احداث شدند که از جمله آن ها می توان به عمارت عالی قاپو، سردر قیصریه، مسجد شیخ لطف  الله، مسجد جامع و … اشاره نمود.

 

نقش جهان در گذشته

 

معماری نقش جهان 

معماران خلاق و با تجربه ای که طرح میدان نقش جهان و بناهای اطراف آن را طراحی نموده اند از نقشه های قدیمی تری که درساخت میدان عتیق دوران آل بویه اصفهان، میدان عالی قاپو قزوین و میدان حسن پادشاه تبریز استفاده شده است نیز الهام گرفته و با ادغام آن ها و خلاقیت خود طراحی بی نظیری اجرا نموده اند که با وجود سالیان زیادی است که از عمر این بناها می گذرد همچنان منحصر به فرد و بی همتا هستند.

طراحان این بنای تاریخی سعی کرده اند در زمان صفویه با ایجاد یک ارسن شهری که متشکل از مجموعه ای از ساختمان ها جهت برآورده نمودن نیازهای شهری می باشد ضمن رونق دادن زندگی و کسب و کار در اصفهان اثر تاریخی ماندگار و با ارزشی را ایجاد کنند که نمونه آن در هیچ شهر و کشوری وجود نداشته باشد.

تورهای اصفهان

تورهای مشهد

تفریحات میدان نقش جهان

 

کالسکه سواری


کالسکه های که میدان نقش جهان هستند زیبایی خاصی به این محوطه بخشیده اند. این کالسکه ها با چرخش دور تا دور محوطه حیاط  لحظات خاطره انگیزی را برای بازدید کنندگان رقم می زنند. پیشنهاد می کنیم که در هنگام بازدید از میدان نقش جهان حتما گشت و گذاری با این کالسکه ها داشته باشید.

عکاسی


میدان نقش جهان بسیار زیبا است و هر گوشه آن می تواند سوژه خاصی برای عکاسی باشد. وجود مساجد با گنبدهای زیبا، کاخ با شکوه عالی قاپو و فواره های خیره کننده باعث شده که افراد با سلیقه های متفاوت بتوانند مناسب ترین محل ممکن را با توجه به سلیقه خود در میدان نقش جهان انتخاب کنند و خاطرات شیرین خود از سفر به اصفهان و میدان نقش جهان را ثبت کنند.

علاوه بر این عکاسانی نیز در محوطه میدان وجود دارند که می توانید از آن ها بخواهید عکس های هنری بسیار زیبایی از شما بگیرند.

 

خرید


خرید بخش جدانشدنی و لذت بخش هر سفری است. غرفه های صنایع دستی و سوغاتی که در اطراف میدان نقش جهان وجود دارند با ارائه بهترین محصولات می تواند فرصت خوبی برای خرید سوغاتی و بازار گردی در اصفهان برای بازدیدکنندگان باشد.

 

کافه گردی

کافه های میدان نقش جهان
درمیدان نقش جهان کافه های متعددی  تحت عنوان کافه موزه و کافه گالری وجود دارند که می توانید با نشستن در آن ها و دعوت خود به یک نوشیدنی دلچسب از مناظر زیبا و بناهای اطراف میدان نقش جهان لذت ببرید و سفری تاریخی به گذشتگان در ذهنتان داشته باشید.

 

شکم گردی


شکم گردی از لذیذ ترین بخش های هر سفری است که طرفداران بسیاری دارد. در میدان نقش جهان تعدادی از غرفه ها ارائه دهنده انواع خوراکی های سنتی، شیرینی ها، بستنی و آبمیوه هستند که مسافران می توانند در طی بازدید از میدان نقش جهان از این محصولات خوشمزه نیز خریداری نمایند و میل کنند.

 

برای سفر به اصفهان و دیدن این میدان زیبا با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

 

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان