چهارباغ عباسی اصفهان

چهارباغ عباسی اصفهان

اصفهان دارای چهار خیابان چهارباغ است که معروف ترین آنها چهارباغ عباسی می باشد . چهارباغ عباسی یکی از خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.

 

چهارباغ عباسی کجاست ؟ 

چهارباغ عباسی از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به‌سمت شمال شهر امتداد می‌یابد. چهارباغ بالا نیز از سی‌و‌سه پل شروع می‌شود و به‌سمت جنوب شهر تا دروازه‌ شیراز ادامه دارد. در واقع این سی و سه پل است که خیابان اصلی چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی را به یک‌دیگر مرتبط می‌کند.

چهارباغ پایین نیز در امتداد چهارباغ عباسی به‌سمت شمال شهر ساخته شده است. بهترین راه دسترسی به چهارباغ عباسی استفاده از وسایل نقلیه عمومی است. ایستگاه مترو میدان امام حسین در ابتدای خیابان چهارباغ عباسی از جانب شمال قرار دارد. همچنین ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین گزینه خوبی برای دسترسی به این خیابان است.

 

چهارباغ عباسی اصفهان

 

تاریخچه چهارباغ عباسی

قدمت چهار‌باغ عباسی به دوران شاه عباس اول صفوی بر‌می‌گردد. در واقع در ابتدای ساخت و طراحی این باغ فقط دو قسمت چهار‌باغ عباسی و چهار‌باغ بالا ساخته شدند و تاریخ احداثشان به سال ١٠٠٠ هجری بر‌می‌گردد. در سال‌های بعد و در زمان رضا شاه پهلوی، چهار‌باغ پایین (چهار‌راه تختی تا دروازه دولت) با طراحی مشابه چهار‌باغ بالا به این خیابان اضافه شد.در سال‌های ابتدایی ساخت این خیابان، جوی آبی زیبا از این خیابان تا زاینده‌رود جاری بوده است.

در خیابان اصلی مسیری برای افراد سواره‌رو مشخص شده بود و در اطراف این خیابان باغ‌های زیبا برای ساخت عمارت به امرا اختصاص می‌یافت. در آن زمان پل الله‌وردی‌خان یا همان سی‌و‌سه‌پل، چهار‌باغ را به دو بخش چهار‌باغ بالا و عباسی تقسیم می‌کرد و در واقع راه ارتباطی میان چهار‌باغ بالا و چهار‌باغ عباسی بوده است.

 

چهارباغ عباسی

 

معماری چهارباغ 

در معماری ایران باستان عدد ۴ به دلیل وجود چهار عنصر حیات بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از این رو در اکثر بناهای گذشته حیاط و محوطه را به ۴ قسمت تقسیم می‌نمودند. باغ‌های ایرانی نیز متاثر از این عدد توسط معابر و گذرگاه‌هایی به چهار قسمت مربع یا مستطیل شکل تقسیم می‌شدند که به آنها چهارباغ گفته می‌شد.

در زمان صفویه باغ‌های بسیاری به دستور شاهان این سلسه و مخصوصا شاه عباس در اصفهان ساخته شد که پایه و اساس معماری آنها به صورت ۴ باغ بود. از دو شیوه مختلف برای ساخت ۴ باغ‌ها استفاده می‌شد که به شرح زیر می‌باشند:

شیوه اول:
در این شیوه درون باغ یک مسیر اصلی می‌ساختند که با مسیرهای فرعی به چهار قسمت تقسیم می‌شد. چهارباغ عباسی اصفهان با استفاده از این شیوه ساخته شده است.

شیوه دوم:
در این شیوه که کاملتر از شیوه اول است، کل باغ را با دو مسیر اصلی به چهار قسمت تقسیم می‌نمودند و در محل تقاطع یک حوض بزرگ تعبیه می‌شد. سپس هر کدام از آن چهار قسمت را با مسیرهای فرعی به ۴ قسمت دیگر بخش بندی می‌کردند.

 

تورهای ریلی اصفهان

تورهای کیش

 

تفریحات چهارباغ عباسی

در چهارباغ می توانید انواع رستوران ها و کافی شاپ های 24 ساعته با پیدا کنید . از غذاهای سنتی گرفته تا انواع فسا فود و تمام خوشمزه جاتی که می تواند طعم سفر خوب به اصفهان را برای شما به امغان بیاورد همچنین شما می توانید در کنار پیاده روها انواع موسیقی های زنده و کافه ون هارا مشاهده کنید 

 

چهارباغ اصفهان

 

برای سفر به اصفهان و دیدن این خیابان رویایی با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

 

 

آخرین تور ها

آخرین تور های اصفهان