گوشه‌چشمی بر دلربایی بزرگترین جزیره خلیج فارس: قشم

گوشه‌چشمی بر دلربایی بزرگترین جزیره خلیج فارس: قشم

اماکن جذاب و پرطرفدار قشم

کیش و قشم دو جزیره مناطق آزاد تجاری هستند و گردشگران خارجی تا 14 روز نیازی به ویزا ندارند. این جزایر از نظر اکوتوریسم و ژئوتوریسم غنی هستند.
قشم، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس به شکل دلفین است که جاذبه‌های طبیعی فراوانی دارد، از جزایر بکر گرفته تا جنگل‌ها، دره‌ها، غارها، حیات وحش و میراث فرهنگی. در ادامه به بررسی ده مورد برتر از مکان‌های دیدنی جزیره قشم می‌پردازیم.

تور قشم با آسمان هفتم

جزیره ناز در ساحل جنوبی قشم واقع شده است. در هنگام جزر، می‌توانید روی شن‌های نرم پر از صدف‌های دریایی و مرجان‌های رنگارنگ قدم بزنید. در طول جزر و مد، این بخش از زمین همچنین مکان ترجیحی برای مسابقه اتومبیل‌ها و کامیون‌ها است. با این حال، زمانی که جزر و مد بالا می‌آید، تصور اینکه همه این مکان فقط چند ساعت قبل کاملاً خشک شده بودند، سخت است.

جزر و مد جزیره ناز توسط سریال پرطرفدار پایتخت به شهرت رسید که خانواده‌ای بی خبر از این پدیده در هنگام جزر و مد ماشین خود را در جزیره پارک می‌کنند و ماشینشان گیر می‌کند و وسایل به آرامی توسط آب‌های جزر و مد برده می‌شوند.

مکانهای دیدنی قشم

جنگل حرا که درست در پشت باله شمالی قشم قرار دارد، ذخیره‌گاه زیست‌کره‌ای به وسعت 8000 هکتار از مانگروها یا به قول محلی حرا است. درختان حرا، ریشه‌ها و بسترهای لجنی در هنگام جزر ظاهر می‌شوند، اما این جنگل در هنگام مد ناپدید می‌شود. درخت حرا ریشه در آب نمک خلیج فارس دارد، اما سیستم فیلتراسیون پوست درخت، نمک را استخراج می‌کند و اجازه می‌دهد آب شیرین به برگ‌ها برسد.

این جنگل عمدتاً برای ماهیگیری، قایق‌های توریستی و مقدار کمی برگ برای خوراک دام استفاده می‌شود. لاک‌پشت‌های دریایی، خرچنگ، میگو، مار، حواصیل و پلیکان از جمله حیواناتی هستند که این جنگل را خانه خود می‌دانند.

مکانهای دیدنی قشم

جزیره هنگام در جنوب قشم قرار دارد، جایی که قایق‌های توریستی برای دیدن بازی دلفین‌ها در صبح زود توقف می‌کنند. در آکواریوم طبیعی خلیج فارس نیز انواع ماهی‌های گرمسیری و ماهی گز وجود دارد. غزال‌ها در این جزیره ساکن هستند و گفته می‌شود که با فشار دادن سم‌های خود به زمین، آب شیرین به دست می‌آورند. جزیره هنگام مملو از صخره‌های جذاب و شن‌های سیاه درخشان است که روی شن‌های بژ پاشیده شده است.

بندر لافت بر روی باله قشم در کنار جنگل حرا واقع شده است. اگرچه یزد اغلب به عنوان شهر بادگیر شناخته می‌شود، بادگیر سازه‌ای از معماری باستانی ایرانی است که برای ایجاد تهویه طبیعی استفاده می‌شده است، اما نگاهی به افق پانوراما این بندر تاریخی گواه رقابت است.

تعداد کمی آب انبار نیز وجود دارد و امروزه نیز توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شهر ماهیگیری همچنین خانه چاه‌های تالا است که آب تمیز را ذخیره می‌کند و با بریدن سوراخ‌ها در لایه‌های سنگ ایجاد شده است. اگرچه در گذشته تعداد چاه‌ها برابر با تعداد روزهای یک سال کبیسه بود، اما امروزه به کمتر از 100 حلقه کاهش یافته است که هر یک نام منحصر به فرد دارند.

مکانهای دیدنی قشم

دره ستاره‌ها

مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره‌ای بر روی این منطقه سقوط کرده و در نتیجه اشکال سنگی ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد از سیاره دیگری است. در واقع نتیجه سال‌ها فرسایش ناشی از بارش‌های شدید است. این دره از مارن و ماسه‌سنگ تشکیل شده است و صخره‌های آن از ستون‌های بلند، مسیرهای دره مانند تا فضاهای توخالی و سنگ‌های صاف و گرد را ایجاد می‌کنند.

با کمی تخیل، می‌توانید شکل صورت، دست، حیوانات و حتی نقشه ایران را تشخیص دهید. با یک پیاده‌روی کوتاه به بالای آن، می‌توانید صخره‌های لایه‌ای کوهستانی را ببینید که با صدف‌های دریایی جاسازی شده‌اند. افسانه‌های محلی می‌گویند که دره ستاره‌ها پر از روح است.

کشتی سازی

نزدیک بندر لافت حیاط کشتی سازی است. لنج عمدتاً برای ماهیگیری استفاده می‌شود. به محض ورود، لنج را در مراحل مختلف ساخت مشاهده خواهید کرد، از مراحل اولیه که یادآور کشتی نوح هستند تا مراحلی که لنج‌ها در اولین سفر خود به داخل آب می‌روند.

غار نمکدان که به معنای واقعی کلمه نمکدان است، با طول 6850 متر، طولانی‌ترین غار جهان است. این غار که در قسمت جنوب غربی جزیره قرار دارد، حاصل تجمع آب دریا در گسل‌ها است. راهروهای طولانی به گنبدی نفس گیر منتهی می‌شود که با چلچراغ‌ها و استلاکتیت‌های سفید و نمکی تزئین شده است.

غار خربس مشرف به خلیج فارس بخشی طبیعی و بخشی دیگر ساخته دست بشر است. این غارها از داخل با مجموعه‌ای از تونل‌ها به هم متصل شده‌اند که گفته می‌شود توسط ایرانیان باستان تراشیده شده است. گفته می‌شود که این غار احتمالاً به عنوان یک سیستم دیدبانی برای هشدار در برابر حملات قریب الوقوع استفاده می‌شده است.

زیبایی چشمگیر چاهکوه که به معنای واقعی کوه چاه است، به دلیل وجود چاه‌های ابتدای گردنه به این نام نامیده شده است. گذرگاه عریض شروع می‌شود، اما باریک‌تر می‌شود و دیوارها تقریباً در برخی قسمت‌ها با هم تماس دارند. چاهکوه نیز مانند دره ستارگان حاصل فرسایش آب باران بر روی سنگ‌های رسوبی است.

مکانهای دیدنی قشم

 

قلعه پرتغالی‌ها

این قلعه توسط پرتغالی‌ها در قرن شانزدهم میلادی زمانی که قشم را در یک تلاش استراتژیک برای حفظ کنترل بر تنگه هرمز تصرف کردند، ساخته شد. بیش از یک قرن از این قلعه استفاده می‌شد و امروزه چهار برج دیده‌بانی، تعدادی توپ و دو مخزن هنوز وجود دارد.

جهانی شدن امکانات گردشگری قشم

فرودگاه بین المللی قشم

با ما در تماس باشید. 02191306767 - 03136767

آخرین تور ها

آخرین تور های قشم