ارگ کریم خان زند شیراز

ارگ کریم خان زند شیراز

در میان اماکن تاریخی و تفریحی شیراز , ارگ کریم خان یکی از معروف ترین ها است.  این ارگ که در مرکز شهر شیراز قرار دارد توسط کریمخان زند معروف به وکیل الرعایا در سال ۱۱۸۰ هجری قمری ساخته شده است و محل حکومت و زندگی کریمخان بود و به همین علت به ارگ کریمخانی معروف است.

 

تاریخچه ارگ کریم خان

این بنای باشکوه و زیبا را کریمخان زند معروف به وکیل الرعایا در در سال ۱۱۸۰ هجری قمری بنا کرد. وی بعد از به قدرت رسیدن و انتخاب شیراز برای مقر فرمانروایی خود، تصمیم گرفت به مانند میدان نقش جهان اصفهان، میدانی وسیع در شمال شیراز قدیم بسازد.

 

ارگ کریم خان

 

معماری ارگ کریم خانی 

ارگ کریمخانی دارای پلان مستطیل شکل و دو بخش نظامی و مسکونی می‌باشد. این اثر تاریخی برجای مانده از دوران زندیه، در زمینی به مساحت ۱۳۰۰۰ مترمربع واقع شده است و زیربنای آن ۴۰۰۰ مترمربع می‌باشد. ارگ کریمخانی توسط استادان و معماران ماهر و به نام دوران زندیه و با استفاده از مواد و مصالح بسیار مرغوبی ساخته شده است. بخش‌های مختلفی برای این ارگ در نظر گرفته شده که هرکدام کاربرد و ویژگی‌هایی دارند.

اتاق‌های مختلف به عنوان بخش‌های مسکونی برای ارگ کریمخانی در نظر گرفته شده که در ضلع‌های شمالی، غربی و جنوبی مجموعه قرار دارند. هرکدام از این بخش‌ها دارای یک ایوان بزرگ با دو ستون سنگی و شش اتاق در دو طرف آن می‌باشد.

این اتاق‌ها به یکدیگر مرتبط بوده و ورودی آنها روبروی یکدیگر قرار دارد. مابین اتاق‌ها فضایی به عنوان راهرو طراحی شده که اتاق‌های کوچکتر بالای این راهروها ساخته شده‌اند. در قسمت پشتی این اتاق‌های کوچک نیز فضایی به عنوان پستو وجود دارد که محل استراحت غلامان محسوب می‌شده است.

 

ارگ کریم خان

 

ارگ کریم خانی کجاست ؟ 

ارگ کریمخانی در خیابان کریم خان زند و شمال شرقی میدان شهدای شیراز است و فاصله کمی با سایر جاذبه‌های گردشگری مانند بازار وکیل، حمام و مسجد وکیل و … دارد. برای دسترسی به این اثر تاریخی با ارزش می‌توانید از مترو، اتوبوس و یا وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید. نزدیکترین ایستگاه مترو به ارگ کریمخانی ایستگاه زندیه است که فاصله ای ۱۰ دقیقه ای تا ارگ دارد.

 

تورهای کیش

تورهای شیراز اصفهان

 

برا انواع سفرها داخلی و خارجی با آسمان هفتم تماس بگیرید :  02191306767

آخرین تور ها

آخرین تور های شیراز