مشهد مقدس: مهد جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی

مشهد مقدس: مهد جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی

موزه‌های آستان قدس رضوی

ایران عزیزمان به علت پیشینه تاریخی و گذر از سلسله‌ها و دوران مختلف دارای موارد خاص بیشماری جهت ایجاد موزه با موضوعیت متفاوت است. یکی از بزرگترین مجموعه موزه‌های کشور در مشهد و حرم مطهر امام رضا (ع) برای بازدید عموم ایجاد شده است.

تور مشهد با آسمان هفتم

برای بازدید از موزه‌ها و گنجینه‌های نگهداری شده در موزه مرکزی آستان قدس رضوی، از ورودی صحن کوثر وارد این صحن شوید و به موزه‌ای که در این مکان مستقر است بروید. مکان اولیه این موزه در این صحن نبود اما در سال 1356 مکان کنونی احداث شد و اشیای آستان قدس به این مکان انتقال یافت. همین مکان بعد از انقلاب گسترش و توسعه پیدا کرد.

موزه آستان قدس رضوی مشهد

11 گنجینه در دل موزه رضوی

 گنجینه آبزیان، اسکناس، تمبر و تاریخچه پستی، نجوم، سکه، تاریخ حرم رضوی، سلاح، ظروف، ساعت، هنرهای تجسمی و مدال.

راهنمای سفر به مشهد

گنجینه آبزیان: شاید بعیدترین گنجینه‌ای که به ذهن بازدید کنندگان می‌رسد، گنجینه آبزیانی است که شامل تاکسیدرمی‌های گوناگون از صدف گرفته تا مارماهی و دیگر آبزیان.

گنجینه اسکناس: برای آشنایی با پیشینه استفاده از اسکناس در ایران، بانک‌هایی که در ایران از ابتدا تا حال مشغول به فعالیت هستند، دیدن اسکناس‌های اهدایی، اسکناس‌های استفاده شده در ایران و 80 کشور دیگر به این مکان حتماً سر بزنید. حدود 10 هزار قطعه اسکناس در این موزه وجود دارد.

گنجینه تمبر و تاریخچه پستی: نخستین تمبر دنیا در این گنجینه وجود دارد و تمام آثاری که در این مجموعه به نمایش گذاشته شده‌اند اهدایی از طرف اشخاص و نهادهای مختلف است و تاریخچه آن‌ها به دوران قاجار برمی‌گردد. یکی از جذابترین این مجموعه‌ها اسکناس‌هایی است که در زمان جنگ جهانی اول در اختیار مخالفان دولت مرکزی ایران قرار گرفته بود. این اسکناس‌ها آلمانی با مبالغ فارسی است. 

گنجینه تاریخ حرم رضوی:  در این گنجینه هر آنچه مربوط به شهر مشهد و حرم و تحولات این دو است را می‌توان یافت. به طور مثال عکس‌های تاریخی، وسایل روشنایی قدیمی یا پنجره‌های فولادی قبلی و محراب زیرین فام و... در اینجا به چشم می‌آیند.

گنجینه نجوم: هر آنچه که در باب اخترشناسی و نجوم می‌شناسید و فکرش را بکنید را می‌توانید در این گنجینه ببینید. 

گنجینه سکه: به جرات می‌توان گفت که بزرگترین و غنی‌ترین گنجینه سکه خاورمیانه را می‌توان در موزه رضوی یافت. از هر دوره‌ای که فکرش را بکنید سکه موجود است، حتی سکه‌های دیگر کشورهای جهان.

گنجینه سلاح: هر نوع سلاح سرد و گرم از سلسله‌های مختلف از تیرکمان و تفنگ و تپانچه در طبقه دوم موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است. مشاهد سیر پیشرفت این سلاح‌‌ها برای افراد مختلف جالب خواهد بود. 

موزه های آستان قدس رضوی مشهد

گنجینه ظروف: همانطور که در دل تاریخ مشغول به گشت و گذار هستیم به قسمت ظروف می‌رسیم  که بعضی از آنها حین حفاری‌های انجام شده در هنگام بازسازی‌ها و ساخت سازها یافت شده‌اند. ظروف مختلفی از دوران قاجار نیز در کنار این ظروف قرار گرفته‌اند.

گنجینه ساعت: اگر دوست دارید ساعتی خاص و جذاب را برای اولین بار ببینید به این مکان مراجعه کنید. نحوه کار این ساعت جذاب به اینگونه است که این ساعت خورشیدی در هنگام ظهر که نور خورشید بر روی تیغه متمرکز می‌شود به روی عدسی توپ ساعت میفتد و موجب انفجار باروت‌های موجود می‌شود و با صدایی توپ مانند ظهر شرعی را اعلام می‌کند. علاوه بر این ساعت، ساعت‌های مکانیکی و عقربه‌ای متفاوت و قطب نماها و... را خواهید دید.

گنجینه هنرهای تجسمی: همانطور که پیشتر هم بیان کردیم بسیاری از موارد موجود در موزه به این مجموعه اهدا شده‌اند که همه  آثار هنری در بخش هنرهای تجسمی هستند. برجسته‌ترین کلکسیون مربوط به آثار کمال الملک است.

گنجینه مدال: تا مدتها تنها مدال‌های جهان پهلوان تختی در مجموعه مدال‌ها قرار گرفته بود اما رفته رفته ورزشکاران بیشتری این کار را انجام دادند و بخش جدایی به این منظور طراحی شد.

موزه فرش: در کنار موزه رضوی قرار دارد و شامل فرش‌های نفیسی می‌باشد. بازدید از این موزه برای ستایش این هنر ناب ایرانی از اوجب واجبات است.

موزه قرآن و نفایس: در ضلع شرقی حرم از قرآن‌های دوران مختلف با قدمت‌های گوناگون نگهداری می‌شود.

موزه‌های دیگری در خارج از حرم وجود دارد که نمونه‌ای از آن‌ها در واقع در حمامی بازمانده از دوران صفوی برپا شده است. این موزه، موزه مردم‌شناسی است و همانطور که از نامش مشخص است نمایش‌دهنده سبک زندگی و وسایل مورد استفاده آنهاست.

 

برای مشاهده تورهای مشهد با آسمان هفتم در ارتباط باشید.

02191306767 - 03136767

آخرین تور ها

آخرین تور های مشهد