کلیسا سامبا گرجستان

کلیسا سامبا گرجستان

کلیسای سامبا تفلیس

کلیسای جامع تثلیث (به گرجی: სამების საკათედრო ტაძარი "سامِبیسْ ساکاتِدْرُ تادْزاری") معروف به سامِبا (به معنای تثلیث) کلیسای اصلی ارتدکس گرجی است که در شهر تفلیس، پایتخت گرجستان قرار دارد.

این کلیسا به مناسبت دوهزارمین سال میلاد مسیح و هزار و پانصدمین سال به رسمیت شناختن ارتدکس گرجی بنا شد. در ابتدا برای ساخت این کلیسا فراخوان داده شد و صد طرح برای ساخت آن دریافت شد. اما هیچ‌کدام از طرح‌ها تأیید نشد، سپس در نهایت طرح آرچیل میندیاشویلی مورد قبول واقع شد.

 

کلیسا سامبا تفلیس

 

ساختمان آن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۴ میلادی تکمیل شده‌است و با ظرفیت ۱۵٬۰۰۰ تَن و ارتفاع ۹۷ متر، عنوان‌های بزرگترین کلیسای ارتدکس در جهان و سومین کلیسای ارتدکس مرتفع در جهان را به خود اختصاص داده‌است. معماری این کلیسا آمیزه‌ای از سبک‌های سنتی معماری مذهبی گرجی در مراحل مختلفی از تاریخ است و همچنین، عناصری از معماری بیزانس را نیز در خود جای داده‌است.

تورهای تهران به گرجستان

تورهای تهران به استانبول 

در 23 نوامبر 2004، در روز سنت جورج، کلیسای جامع تثلیث تفلیس گرجستان توسط جالثیق(Catholicos) اسقف ایلیای دوم و مقامات عالی رتبه ی ارتدوکس گرجستان تقدیس و رو نمایی شد. در این مراسم همچنین رهبران سایر جوامع مذهبی گرجستان و نیز رهبران سیاسی هم حضور داشتند.

 

معماری کلیسا سامبا

تجلی گسترده و شیک از اشکال معماری سنتی گرجستان در بتن، آجر، گرانیت و سنگ مرمر کلیسای سامبا ترینیتی چشم نواز است و عظمت آن  چشم را خیره می کند. کلیسای جامع تثلیث تفلیس یا کلیسای سامبا تفلیس گرجستان، بزرگترین ساختمان مذهبی نه تنها در گرجستان بلکه در منطقه قفقاز جنوبی است و در بین بزرگترین کلیساهای ارتدکس در جهان قرار دارد.

کلیسای زیبای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) دارای یک گنبد از جنس طلا بر روی ۸ ستون است که این گنبد از مکان های مختلف شهر تفلیس قابل دیدن است و این کلیسا دارای ۹ کلیسای کوچک تر، موزه و… است که ۵ کلیسای آن در بخش زیر زمین این مجموعه قرار گرفته است. کلیسای زیبای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) دارای ۵۰۰۰ متر مربع مساحت زیربنا است و بنا های زیرین این مجموعه ۱۳ متر ارتفاع دارند.

 

کلیسای سامبا

 

قوانین ورود به کلیسا سامبا

کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) مکانی بسیار با ارزش و مهم برای مسیحیان گرجستان است و برای بازدید از این مکان داشتن پوشش مناسب بسیار مهم است؛ افرادی که پوشش مناسبی برای دیدن مکانی مذهبی ندارند اجازه ورود به این مکان را ندارند. کلیسای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) این قوانین برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و دین مسیحیت و ارتدکس وضع کرده است تا گردشگران بتوانند فضایی معنوی تر، از بازدید از این مکان حس کنند.

در کلیسای زیبای اسمیندا سامبا تفلیس (کلیسای جامع تثلیث تفلیس) پوشش افراد بازدید کننده باید حتما مناسب باشد و لباس هایی با آستین های بلند و شلوار های بلند به طوری که کاملا بدن را بپوشانند استفاده شود.

 

سخن آخر

اگر قصد سفر به گرجستان و دیدن تمام مناطق گردشگری شهر زیبای تفلیس را دارید با آسمان هفتم تماس بگیرید :  02191306767

 

منابع : ویکی پدیا

 

آخرین تور ها

آخرین تور های تفلیس