مجسمه مادر گرجستان

مجسمه مادر گرجستان

مجسمه مادر گرجستان

مجسمه مادر گرجستان که با نام کارتلیس ددا نیز شناخته می‌شود، از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس(پایتخت گرجستان) به‌شمار می‌رود. قدمت مجسمه به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد و در بزرگداشت ۱۵۰۰‌امین سالگرد شهر تفلیس بر فراز تپه سولالاکی برپا شده است. با ۲۰ متر ارتفاع، این مجسمه بانویی را نشان می‌دهد که در یک دست خود شمشیر و در دست دیگر جامی دارد.

مجسمه مادر گرجستان استعاره از شخصیت گرجی است که با مهمانان خوش‌رفتار هستند و با دشمنان‌شان می‌جنگند. مجسمه مادر را هنرمندی گرجی به نام الگوجا آماشوکلی با ظرافت هرچه تمام‌تر ساخت.

مجسمه مادر گرجستان

 

سازنده مجسمه مادر گرجستان

در ۱۹۵۸ مجسمه مادر از جنس چوب و صرفاً برای جشن سالگرد قدمت تفلیس توسط هنرمند پرآوازه الگوجاما شوکلی ساخته شد که بعدها روکشی آلومینیومی روی آن قرار گرفت.

سال ۱۹۶۶ میلادی، الگوجاما شوکلی برنده جایزه نفیس دولتی شوتا روستا ولی، برای ساخت این مجسمه ملی گردید. او که این سازه باارزش خود را ابتدا پایتخت نامیده بود و بعد از مدتی نام آن را به کارتلیس ددا (تلفظ: Kartlis Deda) یا مادر گرجستان تغییر داد. بعدها او اعلام کرد هدفش از طراحی و ساخت این مجسمه، نمایش سنت و تاریخ گرجستان بوده؛ چراکه گرجستان سال‌های زیادی به جنگ و نزاع برای بیرون راندن دشمنان از خاک کشور خود پرداخت.

 

تمام تورهای گرجستان

تمام  تورهای ارمنستان

 

خصوصیات مجسمه کارتلیس ددا

مجسمه مادر از نکات جالبی برخوردار بوده که این سازه را از سایر سازه‌های دیدنی تفلیس متفاوت نمود. اولین موردی که می‌توان نام برد دیده شدن این مجسمه از تمام نقاط شهر تفلیس است‌.

 

محل قرارگیری و ارتفاع مجسمه جوری انتخاب شده که از همه نقاط شهر حداقل قسمتی از مجسمه قابل مشاهده باشد. دومین مورد از عجایب این مجسمه، در قید حیات بودن بانویی است که مجسمه از وی الهام گرفته شد. از جمله موارد دیگری که بر جذابیت مجسمه مادر افزوده، چوبی بودن نواحی داخلی مجسمه است در حالی‌که قسمت‌های بیرونی آن از جنس آلومینیوم بوده‌اند.

 

سخن آخر 

اگر قصد سفر به گرجستان و دیدن تمام مناطق گردشگری شهر تفلیس را دارید با آسمان هفتم تماس بگیرید :  02191306767

 

 

آخرین تور ها