شهر واردزیا گرجستان

شهر واردزیا گرجستان

شهر غاری واردزیا

وارْدْزیا (به گرجی: ვარძია) نام یک شهر سنگی در جنوب گرجستان است. این شهر از تعداد زیادی خانه‌های غار مانند و یک صومعه تشکیل شده‌است که در دامنه‌های کوه اروشتی و در سمت چپ ساحل رودخانهٔ متکواری ساخته شده‌است که در ۳۰ کیلومتری آسپیندزا قرار دارد.

شهر غاری واردزیا به دستور ملکه تامار پادشاه گرجستان در قرن دوازدهم میلادی ساخته شد. ملکه تامار در سال 1185 برای مقاومت در برابر حملات انبوه مغول ها  ساختن این پناهگاه زیرزمینی را صادر کرد و حفاری آن آغاز شد و واردزیا در دل کوه اروشلی (Erusheli mountain) که در جنوب کشورگرجستان است و در نزدیکی شهر آسپیندزا (Aspindza) واقع شده، ساخته شد. هنگامی که شهرغاری واردزیا تکمیل شد، دارای 13 طبقه با 6000 غار مسکونی، اتاق پادشاهی و کلیسای بزرگ با برج ناقوس بود.

تمام تورهای گرجستان

تورهای هیجان انگیز آنتالیا با آسمان هفتم 

مراحل ساختمانی در واردزیا اینگونه مشخص می‌شود.

مرحلهٔ اول: هنگام سلطنت گیورگی سوم (۱۱۵۶ – ۱۱۸۴) م، در این مرحلهٔ زمانی، این مکان در معرض دید قرار داشته و اولین غار به منظور سکونت حفر شده‌است.

مرحلهٔ دوم: بین مرگ او (گیورگی سوم) و ازدواج جانشین وی ملکه تامار در سال ۱۱۸۶ م، یعنی زمانی که کلیسای تعهد با کنده کاری و سنگ‌تراشی‌هایی، تزئین شد.

مرحلهٔ سوم: از آن تاریخ (۱۱۸۶ م) تا زمان جنگ باسیان در سال ۱۲۰۳ که در این مدت خانه‌هایی مسکونی ساخته شد که از آن‌ها برای استحکامات دفاعی، محل ذخیره کردن آب و شبکهٔ آبیاری استفاده شد. مرحلهٔ چهارم یک دورهٔ زمانی برای بازسازی جزئی بناها بود، چرا که زمین لرزهٔ سال ۱۲۸۳ به این مکان خسارات سنگینی وارد کرد.

 

غار واردزیا

معماری شهر واردزیا 

می توان از واردزیا به عنوان مجتمع غول پیکر غاری و سنگی در نزدیکی آخالتِسیخه (Akhaltsikhe) نام برد که توسط ملکه تامار با هدف دفاع در برابر مهاجمان در قرن دوازدهم ساخته شد. نتیجه این تلاش ها مجموعه ای غول آسا از صومعه های پراکنده شامل 13 طبقه و 6000 آپارتمان، 25 انبار آب انگور و 13 کلیسا می باشد. بسیاری از افراد واردیزا را به، پادشاه کوتوله موریا در ارباب حلقه ها تشبیه کرده اند. 


طراحی بیرونی ساختمان اصلی واردیزا به صورت کاملاً پنهانی انجام شده بود و در گذشته تنها از طریق چندین تونل زیرزمینی قابل دسترسی بوده است. مسیر رسیدن به واردیزا نیز بسیار زیبا و منحصر به فرد است، مسیری جذاب در امتداد رودخانه ای خشک با چشم انداز زیبا به قلعه تِموگوی (Tmogvi) مربوط به قرن دهم.

شهر واردزیا

 

ویژگی های شهر غاری واردزیا

از سال ۱۹۸۵ این محل، بخشی از موزهٔ تاریخی – معماری واردزیا به‌شمار می‌رود که شامل ۴۶ محل مربوط به معماری و ۲۱ محل مربوط به باستان‌شناسی و ۲۱ محل مربوط به هنرهای تاریخی است. در سال ۱۹۹۹ این منطقه طبق معیارهای ii, iii, iv, v، vi و vi به عنوان یک محل فرهنگی در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

از سال ۲۰۱۲ حفظ و نگهداری از نقاشی‌های دیواری کلیسای تعهد را مؤسسهٔ هنر و آژانس ملی حفظ میراث فرهنگی گرجستان و همچنین آکادمی هنر تفلیس بر عهده دارند.

 

سخن آخر 

کشور گرجستان دارای آثار تاریخی و مناظر شگفت انگیز طبیعی بسیار زیادی است برای دیدن این مناظر و یک سفر رویایی به این کشور می توانید با آسمان هفتم تماس بگیرید : 02191306767

 

آخرین تور ها

آخرین تور های مشهد