22 مورد از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده مشهد

22 مورد از جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته شده مشهد

جاذبه های کمتر شناخته شده مشهد

با شنیدن نام مشهد معمولاً مردم به سفر زیارتی و معنوی فکر می‌کنند، اما این شهر در کنار جاذبه زیارتی خود، مکان‌ها وجاذبه‌های دیگری دارد که شاید کمتر نام آنها را شنیده باشید.

در ادامه با آسمان هفتم مجری تخصصی تورهای متنوع مشهد همراه باشید تا به معرفی مکان هایی بپردازیم که شما می توانید در کنار زیارت حرم مطهر رضوی، با بازدید از آنها سفری جذاب و خاطره انگیز داشته باشید.

1. پارک علمی پروفسور بازیما

 اگر کودک و نوجوان به همراه خود در این سفر دارید، به این مکان سر بزنید. برای بچه‌ها تجربه جالب و هیجان انگیزی خواهد بود چون در طول این بازدید با قسمت‌های مختلف بدن از نزدیک و با ابعاد بزرگ آشنا می‌شوند. شما می‌توانید از دهان مجسمه وارد شده و از کنار دنده‌ها و کلیه‌ها عبور کنید و حتی با آنها عکس یادگاری بگیرید. در این مجموعه می‌توانید بازی‌های مختلف علمی را انجام دهید و همین طور ر آنچه که به علم و آموزش است را در گوشه گوشه آن می‌توانید ملاقات کنید.

راهنمای سفر به مشهد

2.آرامگاه فردوسی

 مقبره فردوسی شاعر بزرگ ایرانی که زبان فارسی مدیون این مرد بزرگ است، در 30 کیلومتری شهر مشهد، واقع در شهر توس قرار گرفته است. دیدار از این بنای زیبا و قدردانی از این بزرگ مرد در حین سفر به مشهد، خالی از لطف نیست.

در کنار آرامگاه همچنین موزه‌ای نیز وجود دارد که محل نگهداری از مواردی است که در شهر توس یافت شده‌اند. برای علاقمندان به تاریخ این مکان جالب خواهد بود. شاعر معاصر ایرانی مهدی اخوان ثالث نیز در این محل دفن شده است. به تازگی پیکر استاد موسیقی ایران استاد محمدرضا شجریان نیز در این آرامگاه به خاک سپرده شد.

موزه های آستان قدس رضوی

3.بازار رضا

 یکی از نوستالژیک ترین مکان‌های دیدنی مشهد، بازار رضا با عطر و بوهای خاص و مغازه‌های اسباب بازی و لباس و سوغاتی فروشی‌هاست. هنوز هم بسیاری برای خرید سوغاتی مشهد که زرشک و زعفران فرد اعلا ، مهر و تسبیح و ...است به این مکان مراجعه می‌کنند. این بار که به این بازار سر زدید به بافت بنا و معماری آن نیز دقت کنید. 

4. طرقبه

 اگر در پاییز به مشهد سفر می‌کنید گردش در طرقبه را از دست ندهید. گرچه این منطقه در همه فصول دیدنی و جذاب است اما پاییز آن قطعاً دلفریب‌تر است. مخصوصاً برای دور شدن از شلوغی‌های شهر و گشت و گذار در فضای باغ‌های این منطقه که در امتداد دره‌ای با آب هوای عالی قرار گرفته‌اند، این منطقه انتخاب مناسبی خواهد بود. 

اول از همه به دیدن پارک جنگلی واقع در منطقه طرقبه بروید و از این همه سرسبزی و فضای سبز حیرت زده شوید. همچنین رود گلستان که در این منطقه است با بندی که روی آن قرار گرفته است(به نام بند گلستان) به یکی از نکات دیدنی این منطقه، به خصوص در فصول پرآبی، تبدیل شده است.

مطمئناً یکی از لذت‌های سفر امتحان غذاهای خوش طعم هر منطقه است. از قدیم نام طرقبه با شیشلیک‌های لذیذی که در این منطقه پخت و سرو می‌شود عجین شده است، اما باید بدانید که به علت وجود باغ‌های گردوی فراوان در این منطقه، فسنجان نیز یکی از غذاهای مشهور این منطقه است. از دیزی‌های خوشمزه این منطقه نگذرید.

5.سرزمین موج‌های آبی

 به جرات می‌توان گفت که این مجموعه جزو اولین مجموعه‌های آبی کشور است. لذت و هیجان آب بازی و شنا در سرسره‌های آبی هم بزرگسالان و هم کودکان را راضی می‌کند. با وجود کافی شاپ‌ها و تنوع بالای بازی‌های این مجموعه به راحتی می‌توان یک روز کامل را در این منطقه گذراند.

6.پارک آبی ایرانیان

 این مجموعه جدیدتر است و به همین علت دارای تجهیزات و امکانات پیشرفته تری است. یکی از این موارد اسکی روی آب است. اسکی روی آب در فضای سرپوشیده با تداعی یک رودخانه خروشان برای شما فراهم میگرد. اگر به تفریحات آبی علاقه مندید به این مجموعه نیز سر بزنید.

7.موزه نادری

 این موزه هم یادآور دوران افشاریان و پادشاه این دوره است. برای تاریخ دوستان ملاقات از این موزه هیجان انگیز خواهد بود. توصیه می کنم زمانی که از مقبره نادر شاه دیدن می کنید، به نوشته های روی سنگ هم توجه کنید، اگر علاقمند به تاریخ باشید می تواند نکات جالبی برای شما داشته باشد.

جاذبه های گردشگری مشهد

8.کلات نادری

 مجموعه روستاهای کلات مامن، کلات نادری و برج خورشید در کنار اتمسفری تاریخی و دژها و قلعه‌ها و بسیاری دیگر از موارد گذشته است. طبیعیت زیبا و دلنشین این مکان نیز اوقات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد. 

9.باغ گیاه شناسی

 به هر گل یا گیاهی که دوست دارید فکر کنید، قطعاً این گل در باغ گیاه شناسی مشهد یافت خواهد شد. برای لذت بصری و نوازش روح و روانتان به این مکان سر بزنید. شاید جالب باشد که بدانید 700 نوع گل داوودی وجود دارد که این تعداد زیاد متنوع را می توانید در جشنواره پاییزی گل داوودی که درپاییز برگزار می‌شود ببینید.

معرفی خطوط مترو مشهد

10.شاندیز

دیگر تفرجگاه خوش آب وهوای مشهد، شاندیز است. قبل از طرقبه شیشلیک این منطقه است که دارای شهرت بیشتری است. مردم به دنبال تفریح و استراحت در این مکان و لذت بردن از آب و هوای فرح بخش از غذاهای لذیذ آنجا نیز لذت می‌برند. 

11.باغ وحش وکیل آباد

 این باغ وحش از جمله مقاصد محبوب گردشگری است و افراد زیادی برای بازدید از این مکان برنامه ریزی می‌کنند. این مکان گونه‌های حیوانی متنوعی را پوشش می‌دهد و جزو بزرگترین باغ وحش‌های کشور نیز هست.

وقتی از تنوع حیوانات در اینجا حرف میزنیم، منظورمان تعداد زیادی از حیوانات و جانوران از ماهی و لاک پشت، تا شامپانزه و خوک و شیر و .. را بیابید. در این مکان همچنین موزه‌هایی به منظور نمایش تاکسیدرمی‌های حیوانات نیز موجود است که برای کودکان و نوجوانان جذاب خواهد بود. 

اگر به اینجا رفتید حتماً به بازدید تایگون‌ها نیز بروید. شاید اولین بار باشد که نام این حیوان را می‌شنوید، این حیوان در واقع حاصل شیر و ببر است. دیدن آن خالی از لطف نیست.

این مکان شگفت انگیز و جالب برای ساعت‌ها شما و خانوادیتان را سرگرم خواهد کرد و اوقات به یادماندنی را در آنجا سپری خواهید کرد.

12.روستای نغندر

 اگر به دنبال طبیعت گردی و لذت از آب و هوای ییلاقی که در احاطه درختان و در میان دره است، به روستای نغدر سر بزنید. درختی که دراین منطقه به وفور یافت می‌شود درخت توت است و همانطور که می‌دانید درخت توت از ملزومات صنعت پرورش کرم ابریشم است. این روستا به همین امر معروف است.

13.روستای کنگ(ماسوله خراسان)

 این روستای متعلق به زمان پیش از اسلام، با معماری و ساخت پلکانی جاذبه گردشگری جالبی خواهد بود. آب هوای آن تمیز و خنک و فضای آن به دور از هیاهوی شهر است. علاوه بر مناظر زیبا و چشم نواز، کوه های بینالود نیز از اینجا قابل مشاهده هستند. 

14.پارک خونی

در ابتدا نام این پارک است که نظرها را به خود جلب می‌کند. پس ابتدا علت نام گذاری این پارک را برای شما مطرح می‌کنیم. این همان محلی است که تزارها مسجد گوهرشاد را به گلوله بستند و به همین علت این نام بر این پارک نهاده شد.  در سال 1379 این پارک در لیست آثار ملی قرار گرفت اما در میان همه مناطق مشهد این پارک ناشناخته‌ترین باقی مانده است.

15.مسجد هفتاد و دو تن

 اگر می‌خواهید همزمان در فضایی مذهبی و تاریخی قرار بگیرید، بازدید این مسجد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. جالب است که بدانید بعضی از این هنرهای به کار رفته و سبک‌های معماری استفاده شده در این بنا متعلق به همان دوران افشاریان بوده اگر آسیبی به آن وارد شود شاید نتوان آن را بازسازی و مرمت کرد.

پس لازم است هنگام بازدید در مراقبت و نگهداری از این چنین بناهایی کوشا باشیم و تا این چنین بناهایی پابرجا هستند به دیدن آنها رفت و از زیبایی و ظرافت آن لذت برد. این هتل در ناحیه سرشور و خیابان خسروی قرار گرفته است. بد از زیارت می توانید با کمی پیاده روی به این مقبره که بعدها به مسجد تبدیل شده سری بزنید و از دیدن طرح و رنگ کاشی کاری مناره ها متحیر شوید.

ویژگیها و دانستنیهای حرم امام رضا

16. کلیسای مسروپ مقدس

با اینکه مشهد مامن و آرامگاه امام رضا (ع) است و مقصد مسلمانان چه از داخل و چه از خارج ایران می باشد، شهری است که بخشی از مسیحیان ایران هم در این شهر به زندگی و عبادت می پردازند.

کلیسای مسروپ به عنوان عبادتگاه این گروه از مردم مشهد با دین مسیحیت راه اندازی شد و امروزه یکی از مکان‌های مورد نظر برای بازدید است. این کلیسا در دسته میراث فرهنگی ایران نیز قرار دارد. 

17. پارک مینیاتوری

اگر میخواهید همه ایران را در یک جا ببینید می‌توانید به این پارک بروید و نمونه‌های کوچک شده از آثار مختلف شهرهای ایران را در این پارک ببینید. برای هر مسافری که از شهر خود به این مکان می‌آید یافتن و دیدن آثار شهرش لذت بخش و جذاب خواهد بود. 

18. کوهسنگی

بعد از حرم امام رضا (ع) و آرامگاه فردوسی، سومین محل پربازدید در مشهد این پارک است. شاید به علت اینکه از قدیم چه اهالی مشهد و چه مسافران به آن مراجعه می‌کرده‌اند، به نوعی یکی از مناطق اصلی جهت گردش محسوب می‌شود. به علت وجود دوکوه سنگی با ارتفاع کم این مکان به این نام معروف شده است. 

19. چالیدره

 اگر به طرقبه سر زدید، به این مکان بروید و از گذران زمان در کنار خانواده و دوستان با بهره بردن از رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها، امکانات تفریحی مثل بانجی جامپینگ، تله کابین، زیپ لاین و ... خاطرات خوشی را برای خود ماندگار کنید.

چالیدره در واقع سد خاکی است که بر روی رودخانه جاغرق ساخته شده است. به مرور زمان این مکان تجهیزتر شده و گردشگران بیشتری به این منطقه آمده‌اند. این مکان تقریباً بزرگ و کوچک را راضی نگه می‌دارد. 

20. حمام مهدی قلی بیک

این حمام که متعلق به دوران صفویه است مکان تاریخی جالب و متفاوتی برای بازدید است. آستان قدس رضوی هم اکنون مالک این مکان است و آن را تبدیل به موزه مردم شناسی کرده که به نوعی نمایشگاهی از وسایل و لوازم در حمام‌های قدیمی است. 

21.پارک ملت مشهد

اگر در سفر خود کودک و نوجوان به همراه دارید به این پارک با تجهیزات و وسایل مفرحش حتماً سر بزنید. اوقات خوشی را می‌توانید در این مکان برای همه اعضای خانوده پدید آورید.

22.باغ ملی مشهد

 زیباترین پارک مشهد قطعاً پارک ملی است، این مورد را بی اغراق با شما در میان می‌گذاریم. صاحب این باغ آقای حسین ملک بوده است اما بعدها او این باغ را در اختیار شهرداری گذاشت تا عموم مردم نیز از این باغ لذت ببرند.

علاوه بر گشت و گذار در این پارک می‌توانید بازدید از دیگر مکان‌های نزدیک به این مکان را هم در برنامه خود قرار دهید، مثل: بازار جنت که یکی از بازارهای قدیمی مشهد است.

برای مشاهده تورهای مشهد به ویژه تور مشهد از اصفهان و تور مشهد از تهران به سایت آسمان هفتم مراجعه کنید.

آخرین تور ها

آخرین تور های مشهد