پل زنجیر بوداپست مجارستان

پل زنجیر بوداپست مجارستان

پل زنجیری بوداپست

پل زنجیر سِچِنْیی پلی معلق بر رود دانوب بین بودا و پست، دو سوی غربی و شرقیِ بوداپست، پایتخت مجارستان است. پل زنجیری اولین پل دائمی بوداپست بود. تا قبل از آن نزدیک‌ترین پل برای عبور از دانوب در وین قرار داشت

طراح پل ویلیام تیرنی کلارک، مهندس انگلیسی و سازنده آن آدام کلارک، مهندس اسکاتلندی بوده و اولین پل دائمی بر روی رود دانوب در مجارستان است که در سال ۱۸۴۹ به بهره‌برداری رسید.

طول این پل 375 متر و عرض آن 16 متر بوده و دارای دهانه مرکزی بیش از 200 متر است. این پل اولین پل از هشت پلی هست که تا به امروز از رودخانه دانوب در بوداپست عبور می‌کند.

این پل تبدیل به نماد پیشرفت، بیداری ملی و ارتباط میان شرق و غرب شده‌است.

پل زنجیری

تاریخچه پل زنجیر

پل زنجیر بوداپست بین سال‌های ۱۸۳۹ تا ۱۸۴۹ ساخته شد. قبل از ساخت آن، افرادی که می‌خواستند از سواحل دانوب عبور کنند، این کار را با لنج‌ها و قایق‌های چوبی کوچک انجام می‌دادند.

در زمستان نیز سطح یخ زده رودخانه را به عرض با قدم زدن، طی می‌کردند، به شرط اینکه دما آنقدر پایین بود که یخ ذوب نشود و یا نشکند. البته خیلی از افراد هنگام قایق سواری ممکن بود مسیر را گم کنند و یا به هر دلیلی مشکلاتی پیش می‌آمد و یک راه ثابت و مطمئن برای طی کردن رودخانه و عبور از مسیر برای رسیدن به مقصد وجود نداشت.

تورهای اروپایی آسمان هفتم

تورهای فرانسه از آسمان هفتم

تا اینکه در سال 1820 فردی به نام استوان زِچنی (István Széchenyi) برای شرکت در مراسم تشییع پدرش نتوانست از رودخانه عبور کند، به همین دلیل تصمیم گرفت بنیادی تأسیس کند تا بتواند هزینه ساخت یک پل دائمی را تأمین کند.

این پروژه به مهندس انگلیسی ویلیام تیرنی کلارک و تحت نظارت آدام کلارک اسکاتلندی انجام گرفت.

 

آلمانها هنگام عقب‌نشینی در زمان محاصره بوداپست در جنگ جهانی دوم در ۱۸ ژانویه ۱۹۴۵ پل را منفجر کردند که از آن فقط برجهایش باقی ماند. پل در سال ۱۹۴۹ بازسازی و بازگشایی شد.

در سال ۱۸۹۸ نام پل به افتخار ایشتوان سِچِنْیی یکی از اصلی‌ترین حامیان ساخت آن پل زنجیر سچنیی نامیده شد. در زمان ساخت، از آن به عنوان یکی از شگفتی‌های مهندسی معاصر زمانه. نام برده می‌شد و گفته می‌شود پل نقش بسزایی در فرایند اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور داشته.

پل زنجیری

 

جاذبه های دیدنی نزدیک پل زنجیر

-بازار قلعه و باغ سلطنتی

-میدان کلارک آدام

-میدان Széchenyi –
  هتل چهار فصل گرشام پالاس

-کفش در یادبود دانوب

-دوناکورزو (گردشگاه دانوب) و....

 

سخن آخر

برای انواع سفر های خارجی و سفر به مجارستان همین الان با آسمان هفتم تماس بگیرید و بلیط خودتونو تهیه کنید : 02191306767

 

 

آخرین تور ها

آخرین تور های بوداپست