پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه ریه شهر تهران

آسمان هفتم در این مقاله قصد دارد یکی از زیباترین پارکهای شهر تهران را به شما معرفی کند .

پارک جمشیدیه با وسعتی در حدود ۱۰ هکتار در شمال تهران منطقه یک و ناحیه چهار تهران و در بخشی از اراضی باغ‌های دولو قرار دارد. این تفرجگاه دلنشین با امکانات خوبی که در دل خود دارد، توانسته است تا شرایط تفریح یک روز تعطیل را برای پایتخت‌نشینان مهیا کند. وجود درختان کهنسال، این بوستان را به یکی از ریه‌های شهر تهران تبدیل کرده است.

پارک جمشیدیه تهران

بوستانی که امروزه به آن «پارک جمشیدیه» می‌گویند، در واقع متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو، از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار، سند خورده بود. در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه نیز نام جمشید دولو قاجار به‌عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده است، مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید.

دربند و درکه تهران

با ورود به فضای بوستان جمشیدیه هجوم هوای خنک و پاکیزه را به درون ریه‌های خود احساس می‌کنیم. اینجا دیگر از دود و ماشین خبری نیست. تا چشم کار می‌کند، درخت است و گل. نغمه پرندگان با صدای شرشر آب درهم آمیخته‌اند و سمفونی دل پذیری را به وجود آورده‌اند.

قرارگیری کوه، رودخانه و آبشار در فضایی جنگلی مجموعه زیبایی را به وجود آورده است؛ به‌طوری که کوهنوردان بسیاری از این مسیر برای صعود به کلکچال استفاده کنند. وجود پله‌ها و عبور از کفپوش‌های ناهموار سنگی که تداعی‌کننده جاده‌های جنگلی است، تجربه‌ای دلچسب و فراموش‌نشدنی را رقم می‌‌‌زند.

پارک جمشیدیه تهران

بخش‌های مختلف پارک جمشیدیه

دریاچه پارک جمشیدیه

وجود دریاچه‌ای زیبا به‌همراه آب‌نماهای گوناگون طراوت دلپذیری به محیط بخشیده است. دیدن بازی ماهی‌ها و مرغابی های بازیگوش در این برکه می‌تواند ساعت‌ها نگاه گردشگران را مجذوب خود کند.

این بوستان از امکانات گوناگونی چون آلاچیق، آبشار، کافه‌های گوناگون، آب‌نما، سرویس‌های بهداشتی، رستوران و فضایی برای نگهداری پرندگان برخوردار است. وجود تندیس‌های متعدد با طرح‌های مفهومی و انتزاعی در نقاط مختلف پارک، زیبایی و جذابیت فضا را دو چندان کرده است.

پارک جمشیدیه تهران

نگارستان و آمفی تئاتر پارک جمشیدیه

این بوستان برای فرهنگ‌دوستان نیز فرصتی مهیا کرده است تا از نگارستان و آمفی‌تئاتر آن استفاده کنند و در کنار بهره‌گیری از طبیعت به فعالیت‌های فرهنگی بپردازند.

بوستان سنگی جمشیدیه

پس از طی حدود ۶۰۰ پله به فضای زیبایی می‌رسیم که نگاهمان را مجذوب خود می‌کند. این بوستان موزه‌ای سنگی است که در آن سنگ‌ها در اشکال گوناگون تغییر شکل یافته‌اند و باغ وحشی سنگی را پیش چشمان‌مان به نمایش می‌گذارند. بوستان سنگی را می‌توان فرزند پارک جمشیدیه دانست که به‌عنوان یکی از جالب‌ترین دیدنی های استان تهران، با امکانات مناسب میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران و جهان است.

در حوالی این موزه سنگی نیز دشت کوچکی قرار دارد که چوپانان در آن به چرای دام‌های خود می‌پردازند. صحنه‌ای که شاید کمتر کسی بتواند در میان این شهر مدرن از دیدن آن لذت نبرد و شگفت‌زده نشود.

پل طبیعت تهران

مسیر دسترسی به پارک جمشیدیه

برای رسیدن به پارک جمشیدیه، باید ابتدا خود را به میدان تجریش برسانید. برای این کار می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش در خط یک مترو از ایستگاه خارج شوید یا با اتوبوس‌های تندرو (BRT) مسیر میدان راه‌آهن-تجریش و تاکسی‌هایی استفاده کنید که از سراسر شهر به میدان تجریش می‌روند. از میدان تجریش نیز می‌توانید با تاکسی‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند، به پارک برسید. همچنین در خیابان نیاوران می‌توانید از خیابان فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه برسید.

آدرس:

    تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

آخرین تور ها

آخرین تور های تهران