باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران

باغ گیاه شناسی ملی ایران به وسعت ۱۴۵هکتار در دامنه جنوبی رشته کوه البرز در اراضی چیتگر، در شمال غربی تهران واقع گردیده است. این باغ بزرگترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه و یکی از ۱۰ باغ برتر دنیا محسوب می‌شود که در مراتع پارک چیتگر در غرب تهران احداث شده است.

باغ گیاه شناسی

از دیگر جاذبه‌های باغ دو آبشار است که ریزش آب آن‌ها از بلندی و لابه‌لای صخره صورت می‌گیرد. همچنین سنگ‌هایی با شکل‌های پهن، گرد و عمودی در بین عناصر آب و گیاه قرار داده شده‌اند تا محیط طبیعی را تداعی کنند.

خصوصیات باغ ملی گیاه شناسی ایران

 عملیات طراحی و احداث این باغ از سال ۱۳۴۸ توسط کارشناسان ایرانی و با همکاری تعدادی از کارشناسان خارجی آغاز شد و نقشه جامع باغ طراحی گردید. در طرح جامع ایجاد رویشگاههای نمونه که نشان دهنده مناطق رویشی مختلف ایران و جهان باشند مورد توجه بوده است. هم چنین تعدادی کلکسیون موضوعی با اهداف آموزشی و پژوهشی و نمایشی برای باغ طراحی گردید.

باغ نگارستان تهران

باغ گیاه شناسی یکی از مکان‌هایی است که با قرار گرفتن در آن حس و حال خوب به همراه انرژی مثبت، به انسان دست می‌دهد. قدم زدن در این باغ در تمام فصول سال شگفت‌انگیز است و به محض ورود به آن متوجه آرامش و هوای بسیار مطلوب آن خواهید شد. برای دور شدن از هیاهو و شلوغی تهران و تجربه احساس آرامش پیشنهاد می‌دهیم سری به این باغ شکوهمند بزنید تا با بخش کوچکی از طبیعت زیبای ایران آشنا شوید. برای لذت بردن از مناظر زیبا و بی‌نظیر باغ گیاه شناسی در ساعات مناسب و پیش از غروب آفتاب به آنجا بروید.


باغ گیاه شناسی ایران

بخش‌های متنوع باغ گیاه شناسی تهران

مجموعه باغ گیاه شناسی تهران کلکسیون و بخش‌های بسیار متنوعی دارد. ۷ رویشگاه مربوط به ایران، 5 رویشگاه مربوط به جهان و ۸ کلکسیون و باغ موضوعی در این مجموعه قرار دارد که هر کدام دارای زیبایی‌ها و ویژگی‌های مختص به خود است.تمام بخش‌های این باغ با اهداف آموزش، پژوهش و نمایش جمع‌آوری و نگهداری می‌شود.

برخی از این رویشگاهها عبارت است از: رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی-تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیازهای ایرانی، باغ میوه‌های بومی که مربوط به محیط زیست ایران هستند. همچنین شش رویشگاه دیگر که مربوط به محیط زیست خارج از ایران هستند شامل رویشگاه اروپا، چمن‌زارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن است.از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان به موزه حشرات یا پروانه‌ها اشاره داشت که محیطی مناسب برای دوست‌داران علم حشره‌شناسی و مکان آموزشی خوبی برای کودکان به شمار می‌رود.

باغ پرندگان تهران

از نکات جالب توجه در طراحی این باغ منظره و چشم‌انداز سه کوه زاگرس، البرز و هیمالیا است. علاوه بر این وجود 6 دریاچه، 2 رودخانه و 2 آبشار بر زیبایی‌هایی باغ افزوده و فضایی طبیعی را ایجاد کرده است. استفاده از گیاهان به صورت توده‌ای و تکی منظره‌ای جذاب به باغ بخشیده و به کار بردن گونه‌های مختلف گیاهی از قبیل سوزنی برگ، همیشه سبز، گونه‌های خزان شونده با رنگ‌های متنوع پاییزی و درختچه‌های گل‌دار موجب شده تا در چهار فصل سال اینجا مکانی دیدنی و پر بازدید باشد.

باغ گیاه شناسی ملی ایران

قوانین بازدید از باغ ملی گیاه شناسی

  •     بهتر است پیش از بازدید بلیط خود را به صورت آنلاین خریداری کنید تا با تجمع و ازدحام در صف بلیط مواجه نشوید و زمان بیشتری را به بازدید اختصاص دهید.
  •     از چیدن گل، گیاه و میوه خودداری کنید و از مسیرهای مشخص شده برای بازدید تردد نماید.
  •     از حصارها عبور نکنید و به مناطق کشت گیاهان و محوطه چمن‌کاری شده وارد نشوید.
  •     هنگام عکس گرفتن مراقب باشید تا به گیاهان اطرافتان آسیب نزنید.
  •     به هشدارها و راهنمایی‌های مسئولین توجه کنید.
  •     زباله‌های خود را در سطل‌هایی که در سطح پارک تعبیه شده بیندازید.
  •     از آسیب به شاخه‌های درختان برای چیدن میوه و آویزان شدن از تنه آن‌ها خودداری کنید.
  •     به دریاچه‌ها و آبشارها نزدیک نشوید و مراقب کودکان خود باشید.
  •     روشن کردن آتش، پیک‌نیک، صرف غذا، پخت‌وپز و کارهایی از این قبیل در سطح پارک ممنوع است.
  •     برای استراحت از محل‌های تعبیه شده استفاده کنید.
  •     هنگام بازدید مراقب سیستم‌ها و شبکه‌های آبیاری باشید.
  •     باغ گیاه‌شناسی محل بازی نیست بنابراین از آوردن هرگونه وسایل بازی خودداری کنید.
  •     آب موجود در سطح باغ مناسب نوشیدن نیست، همراه خودتان آب داشته باشید.
  •     برای بازدید از نقشه‌ای که در ابتدای ورود به شما داده می‌شود کمک بگیرید.
  •     تردد ویلچر در بخش‌های از پارک مقدور است اما در برخی نقاط به دلیل ناهموار بودن مسیر، ناممکن و مشکل خواهد بود.

باغ گیاه شناسی ایران

دسترسی به باغ گیاه شناسی

برای رفتن به باغ بهترین راه استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی است. با خط 2 مترو خود را به ایستگاه صادقیه برسانید، از آنجا سوار خط مترو 5 که به سمت هشتگرد می‌رود شده و در ایستگاه ایران خودرو پیاده شوید. از ایستگاه نیز می‌توانید با تاکسی خود را به درب اصلی باغ برسانید. در صورت استفاده از خودرو شخصی وارد اتوبان تهران_کرج شوید و به سمت خروجی پیکان شهر بروید.

پارک جمشیدیه تهران

  • آدرس: تهران، بزرگراه تهران-کرج، خروجی پیکانشهر، شهرک سرو آزاد، خیابان شهید گودرزی، خیابان هشتم غربی بلوار باغ گیاه شناسی ملی ایران

آخرین تور ها

آخرین تور های تهران