خانه طباطبایی ها کاشان

خانه طباطبایی ها کاشان

خانه طباطبایی کاشان 

خانه طباطبایی ها از آثار تاریخی شهر کاشان می باشد و مساحت این بنا به 4700 متر مربع می رسد. این بنا مربوط به دوره قاجار و متعلق به حاج جعفر طبابایی نطنزی از بازرگانان نطنز بوده است. معماری این بنا همانند خانه بروجردی ها و تیمچه امین الدوله نیر برعهده علی مریمی کاشانی بوده و ساخت این خانه حدود 10 سال طول کشیده است.وهمچنین خانه طباطبایی ها به ثبت ملی رسیده است که به آن تالار آیینه نیز می گویند.

خانه طباطبایی ها کاشان

علت نام گذاری خانه طباطبایی ها 

سید جعفر طباطبایی تاجر ثروتمندی در زمینه فرش بوده و به دلیل علاقه  و سفارش های مکرر او قسمت های مختلف خانه را به سبک نقش های اصیل فرش ایران طراحی کرده اند.
 

ساختار و معماری خانه طباطبایی 

این خانه با توجه به شرایط اقلیمی کاشان کمی پایین تر از سطح زمین ساخته شده است که باعث شده در برابر زلزله مقاوم شده و در برابر صدا نیز عایق شود. این 2 بخش اندرونی و بیرونی بوده و 5 ورودی می باشد که امروزه فقط از ورودی اصلی استفاده می شود. این بنا شامل شاه نشین، بخش اندرونی و اتاق ها می باشد.
شاه نشین : شاه نشین  یکی از مجلل ترین قسمت های این خانه و به این دلیل که آیینه های زیادی در این قسمت به کار رفته به آن تالار آیینه می گویند. این قسمت شامل نقاشی ها و مقرنس بندی و گچ کاری های حرفه ای می باشد و محلی برای پذیرایی از مهمان بوده است.

بخش اندرونی : محل زندگی خانواده طباطبایی ها  بوده و شامل یک اتاق مرکزی و چندین اتاق دیگر، ایوان و باغچه می باشد و بیشتر با شیشه های رنگی مزین شده است.

اتاق ها : این خانه دارای 40 اتاق است که به دو دسته اتاق های تابستانه و اتاق های زمستانه  تقسیم می شوند. اتاق های زمستانه دارای سقف کوتاه و دو لایه هستند و اتاق های تابستانه به دور از تابش مستقیم کاشان است .

خانه طباطبایی ها کاشان

 

آدرس خانه طباطبایی ها

خانه طباطبایی ها در کاشان ، در خیابان علوی قرار دارد.


آدرس خانه طباطبایی ها کاشان

 

تهیه شده توسط آسمان هفتم
مطالب مشابه: فرودگاه کاشان، افتتاح لاین پروازی کاشان-مشهد

آخرین تور ها