کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر تهران

کاخ مرمر، نماد تاریخی و عظمت ایران

کاخ مرمر یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود که در مرکز شهر جا خوش کرده است. قدمت این بنا که با نام موزه هنر ایران شناخته می‌شود، به دوره پهلوی اول می‌رسد. کاخ مرمر به‌واسطه معماری منحصربه‌فرد خود، با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان مقایسه می‌شود و به‌تنهایی بخشی از هنر ایران را بازگو می‌کند. آسمان هفتم در این مقاله شما را با قسمتهای مختلف این کاخ آشنا می کند .

کاخ مرمر تهران

تمام هنرهای ایرانی از هنر آینه‌کاری، خاتم‌کاری، گچ‌کاری گرفته تا نقاشی‌های برجسته از پل ورسک و تخت جمشید، به‌صورت یک‌جا در این کاخ دیده می‌شود؛ تجربه‌ای بی‌نظیر که هیچ‌گاه از یاد نخواهید برد. کاخ مرمر تا به امروز، رویدادها و حوادث مختلفی را به خود دیده است و یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای هنر ایرانی و اسلامی به شمار می‌آید. در این موزه آثار هنری ایران از هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره معاصر به نمایش گذاشته می‌شوند.

دریاچه چیتگر تهران


زمین و باغی که کاخ مرمر در آن ساخته شد، در ابتدا به شاهزادگان قاجاری و از جمله خاندان خانواده فرمانفرمائیان تعلق داشت. این بنا به دستور رضا شاه و با معماری «لئون تادوسیان» ساخته شد. کاخ مرمر در ابتدا به‌عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی پهلوی اول مورد استفاده قرار گرفت. گفته می‌شود که رضا شاه این کاخ را برای نشان دادن قدرت و سلطنت خود به جهانیان ساخته است.

کاخ مرمر تا پیش از تصویب قانون خزانه ملی، محل نگهداری جواهرات ملی ایران بود؛ جواهراتی که در زمان رضا شاه از کاخ گلستان به زیرزمین این مجموعه آورده شدند. با به سلطنت رسیدن محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۰ این کاخ به‌عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری دیدارها، ملاقات‌ها و شرفیابی‌های وی مورد استفاده قرار می‌گرفت. کاخ مرمر محل زندگی محمدرضا پهلوی و همسر اول وی، فوزیه، نیز بوده است؛ همچنین مراسم عقد پهلوی دوم با ثریا اسفندیاری و مراسم نامزدی ایشان با فرح دیبا نیز در این کاخ برگزار شد.

کاخ مرمر تهران

معماری کاخ مرمر

درختان برافراشته، فضای سبز محوطه و حوض پرآب در مقابل عمارت کاخ مرمر اولین چیزهایی هستند که در بدو ورود به محوطه کاخ نظر را به خود جلب می‌کنند. بنا و گنبد کاخ مرمر، چارچوب‌های قهوه‌ای‌رنگ، درب و پنجره‌های دورتادور ساختمان و طرح‌های یکسان منبت‌کاری شده روی درهای ورودی نیز بسیار چشم‌گیر هستند. سنگ‌تراشی‌های زیبا نیز در نمای بیرونی عمارت هنر هخامنشی را به بیینده یادآوری می‌کنند.

باغ نگارستان تهران

دلیل نامگذاری کاخ مرمر، استفاده از مرمرهای سبز رنگ منقوش به گل‌وبته، نقوش گیاهی و جانوری در نمای بیرونی آن بوده است. لئون تادوسیان، معمار ایرانی ارمنی، برای طراحی و ساخت کاخ مرمر از سبک معماری تلفیقی شرق و غرب استفاده کرد و یک نقشه‌کش به نام بوریس به‌همراه استاد حاج اکبر کاچار معمار در این پروژه به وی کمک می‌کردند.

وسعت اصلی ساختمان کاخ مرمر ۲,۸۷۰ متر مربع است که در زمینی به مساحت ۳۵ هزار و ۴۶۲ متر مربع قرار گرفته است. در تزئین این بنا از روش‌های مختلفی از هنر آینه‌کاری، خاتم‌کاری، گچ‌کاری گرفته تا نقاشی‌های برجسته استفاده شده است. به‌علاوه نرده‌هایی از جنس سنگ مرمر در سرسرای کاخ و زیر گنبد اصلی نصب شده‌اند؛ نرده‌هایی که نقش‌هایی از دوره هخامنشی را به تن دارند.

کاخ سعد آباد

در کاخ مرمر، طرح‌هایی از شاهان قاجار و دیگر هنرمندان دوره‌های تاریخی مختلف کشور در سرسرای اصلی، نقش‌ونگارهای روی دیوارها در تالارهای مختلف نیز به چشم می‌خورند که در نوع خود بی‌نظیر هستند.

کاخ مرمر تهران

بخش‌های مختلف کاخ مرمر

تالار ورودی یا سرسرا-تالار هنر کهن -تالار باستان یک -تالار باستان دو -تالار هنر ایرانی اسلامی-سرسرای دوم-تالار نقش -تالار رنگ-تالار آیینه -تالار ترنج-تالار خاتم -تالار مشق -تالار صناعت -تالار نور -تالار نگارین -

باغ پرندگان تهران

مسیر دسترسی به کاخ مرمر

این مجموعه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد؛ به همین دلیل مراجعه با خودرو شخصی توصیه نمی‌شود.
برای دسترسی با مترو، به‌وسیله خط مترو شماره دو (صادقیه/فرهنگسرا) در ایستگاه مترو دانشگاه امام علی (ع) پیاده شوید و از آنجا به‌سمت تقاطع خیابان امام خمینی - ولیعصر بروید. سپس به‌سمت ولیعصر شمالی بیایید تا کاخ مرمر را در سمت چپ خود ببینید. فاصله ایستگاه مترو تا کاخ مرمر با پای پیاده، هفت دقیقه (۵۰۰ متر) است.

برای دسترسی با تاکسی از پایانه میدان راه آهن سوار تاکسی‌های میدان ولیعصر (عج) شوید و ۲۰۰ متر بعد از تقاطع امام خمینی(ره) - ولیعصر پیاده شوید. (خیابان ولیعصر یک طرفه به‌سمت شمال است). شما همچنین می‌توانید سوار بی‌آرتی میدان راه آهن - تجریش (پارک وی) و در ایستگاه امام خمینی (ره) پیاده شوید و با حدود ۲۵۰ متر پیاده‌روی به‌سمت ولیعصر شمالی به کاخ برسید.

  • آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، بین خیابان امام خمینی و جمهوری، موزه هنر ایران

آخرین تور ها

آخرین تور های تهران